Kvinna som arbetar med sin laptop.

BILDANNONSERING - Så kommer du igång

När du bildannonserar kan du nå de 95% av Sveriges internetanvändare som använder sociala medier. Det är bara en av många anledningarna till att komma igång med bildannonsering. Här kan du lära dig mer om fördelarna, vilka kanaler som finns och få tips på hur du kommer igång med bildannonsering via Googles displaynätverk, Facebook, Instagram eller Linkedin.m

Vad är bildannonsering?

Bildannonsering är när företag väljer att marknadsföra sina tjänster eller produkter med en bild, en animerad bild eller en GIF på internet. Bilden kan innehålla text med ett budskap och den som väljer att klicka sig vidare på annonsen bör hamna på en relevant landningssida.

Fördelarna med bildannonsering

  • Nå nya och befintliga målgrupper med riktade budskap.
  • Skapa kampanjer utifrån dina mål.
  • Mätbara resultat.
  • Ökad trafik till hemsidan.
  • Ökad varumärkeskännedom.

Sätt budget, målgrupp och tidsplan

Hur mycket pengar kan du spendera på bildannonsering?

Sätt först en budget för hur mycket pengar du kan spendera på din annons. När du sedan förbereder din annons i den kanal du valt kommer du kunna välja olika alternativ för hur du vill spendera din budget. Exempelvis är ett alternativ att spendera en viss summa per dag osv.

Vad har du för tidsplan?

Sätt en tidsplan för vilken period som du vill annonsera. När på året är fler på jakt eller intresserade av  just din tjänst eller produkt? Kanske planerar du att lansera en ny produkt eller tjänst under en viss period? Eller så vill du marknadsföra ett kommande event?

Vilken målgrupp vill du nå med din bildannonsering?

Bestäm vilken målgrupp det är du vill nå med ditt budskap. Ta reda på vilken din målgrupp är genom att ställa dig frågorna:

  • Vilken ålder har målgruppen?
  • Vart bor dom? Har dom särskilda intressen?
  • När du bestämt dig för vilken målgrupp som du ska satsa på behöver du ta reda på i vilken kanal målgruppen befinner sig.

Undersök sedan statistiken för ditt företagskontos tidigare inlägg. Vilka typ av inlägg är populära, engagerar, delas, sparas eller får likes? Här har du en guldgruva för att lära känna din målgrupp bättre och kunna rikta din annonsering än mer. Om vilken målgrupp som finns i vilken kanal kan du läsa i nästa stycke “Välj kanal och placering”.

Välj kanal och placering

Google Displaynätverk, Facebook, Instagram och Linkedin är några av dom populäraste alternativen som du kan bildannonsera på. Här kan du läsa mer om hur alternativen skiljer sig åt:

Bildannonsera via Google Displaynätverk

Om du väljer att annonsera via Googles displaynätverk kan du nå en stor målgrupp på miljontals webbplatser, appar och egendomar som ägs av Google. Två exempel på kända sajter som finns med i nätverket är Youtube och Gmail, bara för att nämna några.

Så kommer du igång med Googles Display ads

Inspireras av andra bildannonser från Googles Displaynätverk

Ett exempel på bildannonsering i Googles displaynätverk.
Ett exempel på bildannonsering i Googles displaynätverk.
Ett exempel på bildannonsering på Facebook.
Ett exempel på bildannonsering på Facebook.

Bildannonsering på Facebook

Bildannonser på Facebook kan få flera olika placeringar och specifikationerna kan variera beroende på placering. Förutom bildannonser erbjuder Facebook andra typer av annonsformat såsom; video, karusell och samlingsannonser. Om du bestämmer dig för att Facebook är platsen där du ska annonsera bör du först installera en Facebook pixel på din hemsida. 

7 av 10 internetanvändare har använt Facebook det senaste året och mer än 5 av 10 besöker Facebook dagligen, enligt Svenskarna och Internet 2021. Den målgrupp som främst använder Facebook dagligen är 90-, 80, och 70-talisterna.

Så kommer du igång med Facebook ads

Bildannonsering på Instagram

Instagram erbjuder olika typer av annonseringsalternativ såsom bildannonser, bildserier, videoklipp, stories och instagram shopping. 2 av 3 ha använt Instagram det senaste året och nästan hälften har varit där dagligen, enligt Svenskarna och Internet 2021. De som främst använder Instagram är det 90-talisterna, tätt följt av 80-talisterna och sedan 00-talisterna. Det är fler kvinnor som använder sig av instagram och dom använder även stories mer än män. Om du vill rikta dig till en äldre målgrupp så är Instagram kanske inte rätt plats då endast 4 av 10 pensionärer använder sig av appen.

Så kommer du igång med Instagram ads

Ett exempel på bildannonsering på Instagram.
Ett exempel på bildannonsering på Instagram.
Ett exempel på bildannonsering på Linkedin.
Ett exempel på bildannonsering på Linkedin.

Bildannonsering på Linkedin

Bildannonsering på LinkedIn ett effektivt sätt för dig som vill rekrytera till en ledig tjänst eller jobba med employer branding för ditt företag då LinkedIn är världens största professionella nätverk på nätet med över 500 miljoner användare. Bildannonser visas som sponsrat innehåll direkt i nyhetsflödet på LinkedIn för din valda målgrupp.

3 av 10 internetanvändare som är 18 år eller äldre har använt sig av Linkedin de senaste året, enligt Svenskarna och Internet 2021. Det är främst personer som arbetar hemifrån, tjänstemän, högskoleutbildade, höginkomsthushåll och personer bosatta i storstäder som använder sig av Linkedin.

Kom igång med bildannonsering på Linkedin

4 tips när du skapar en bildannons

  1. Formatanpassa din bildannons. Olika placeringar kräver olika format så anpassa din bildannons beroende på vilken placering du väljer.
  2. Använd högkvalitativa bilder. Använd bilder av god kvalité och läs på om vilka krav som finns gällande bildupplösning för att undvika suddiga bilder.
  3. Undvik för mycket text. Det finns ingen gräns för hur mycket text bilden får innehålla men bilder med mindre än 20% text tenderar att prestera bättre.
  4. Förhandsgranska bildannonsen. Förhandsgranska hur bildannonsen ser ut för din målgrupp både på desktop och i mobil innan du publicerar.

Skapa en relevant landningssida

Tänk på att hålla en röd tråd när du annonserar. Välj först ut ett sökord som du vill fokusera på, använd det sedan i din annons och även i samband med att du skapar en relevant landningssida som kunden kan landa på för att få mer information och med en call-to-action exempelvis köpa en viss produkt, registrera sig till nyhetsbrev eller liknande. Undvik att visa upp hela butiken genom att länka kunden till startsidan utan se till att ha en relevant landningssida som möter budskapet i din annons.

Följ resultaten och optimera löpande

När du publicerat din annons är det viktigt följa utvecklingen och statistiken under annonseringens gång. När du kikar på statistiken för annonserna kan du få lärdomar om hur du löpande kan optimera den befintliga annonsen för att nå bästa möjliga resultat eller även hur du kan förbättra framtida annonser. Beroende på vilken annonsplats och placering du valt kan du få fram olika typer av statisk för annonsen. Vissa annonser kan få kommentarer. Se till att vara aktiv och besvar eventuella frågor eller kommentarer som dyker upp där.

Följ resultat, statistik och optimera löpande.
Följ resultat, statistik och optimera löpande.

Skriven av: Amanda Andersson, Frilansande Content Manager på Webbkommunikatör Stockholm AB.
Publicerad: 12 juni 2022.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.