Bildannonsering med Google Display Ads

Om Guiden

Denna guide är en introduktion till bildannonsering med Google Display Ads. 

Guiden ger dig en god översikt om vad du behöver veta för att komma igång med annonsering på egen hand. Vi ger dig också nyttiga länkar för att fördjupa kunskaperna och ta nästa steg. Du hittar även länkar där du kan lära dig mer om andra funktioner som erbjuds av Google. Glöm inte att klicka på knappen längst ner om du gillar denna guide!

INTRO

Vad är Google Display Ads

Dom flesta personer känner till att Google är den största sökmotorn på internet med över 91% marknadsandel. Dom allra flesta vet också att sökresultaten baseras på hur väl företagen har jobbat med sökordsoptimering (SEO) och med köpta sökord (SEM) via Google ads. Men för företag som vill synas mer än på Google och i sökresultaten finns Google Display Ads. Denna annonseringstjänst från Google är ett nätverk med över 3 miljoner hemsidor och appar som gör det möjligt för företag att synas med bild, video och textannonser för sina befintliga och potentiella kunder. Styrkan med GDA är Google Display Network som når över 90% av internetanvändarna runt om i världen.
Totalt har man över en biljon visningar varje månad för över en miljard användare.

 

Google Display Ads är ett framgångsrikt sätt att så väl driva trafik och försäljning som att bygga sitt varumärke. Men för att lyckas krävs det att man som i all marknadsföring har en strategi om vad man vill uppnå och vilka man riktar sig mot.

Bildannonsering med Google Display Ads
Google Skillshop kurs i Display Ads bildannonsering

Hur kommer man igång

Att komma igång med Google Display Ads är enkelt. Man skapar kampanjerna via sitt befintliga Google Ads konto och man följer Googles automatiserade steg-för-steg funktion. Där kan man välja vilken typ av annons man vill skapa och vilka målgrupper man vill nå.

Det finns också en mängd guider på t.ex. Youtube som beskriver varje steg utförligt för att man skall få ut bästa resultatet av sina kampanjer.

Ett bra tips kan även vara att använda sig av Google Skillshop som är ett LMS (Learning Management System). Där erbjuds kurser i Googles alla produkter och tjänster.
Kurser från Google är kostnadsfria.

Vilka format kan man använda sig av

Google Display Ads består av annonser som bilder, video och rena textannonser. Hur annonserna visas beror på var dom syns och vilka inställningar man har gjort när man har satt upp annonsen.  Man kan säga att det egentligen finns två typer av annonser i GDA, uppladdade och responsiva annonser. I uppladdade annonser bestämmer man själv formatet och utformningen av sin annons. Om man skapar sina annonser själv kan man använda sig av JPG, PNG eller GIF filer men även i HTML5-format. Man skall dock tänka på att alla sidor är olika. En annons som passar på en sida kan bli i ett format som ser mindre bra ut på en mobiltelefon.

Om man skapar sina egna annonser är detta de vanligaste bildstorlekarna:

Desktop:
300×250, 336×280, 728×90, 300×600, 160×600, 970×90, 468×60

Mobil/appar:
300×250, 320×50, 320×480, 480×320, 1200×628

Vill du se alla bildstorlekar som aktuella just nu kan du använda dig av Google Ads Editor Hjälp som listar gällande bildstorlekar.

Responsiva annonser

Responsiva bildformat för dator, mobil och läsplattorOm man inte har kunskapen om hur man skapar anpassade bilder kan man med fördel använda sig av responsiva annonser. Då anpassar Google annonsen efter webbplatsen som annonsen syns på. Genom att skriva in rubriker, underrubriker och brödtext tillsammans med produkt eller profilbilder och logotyper så ger man Google underlag för att automatiserat skapa annonser i olika storlekar och utförande. Annonserna kan till och med få animeringar utifrån bilderna som gör dom mer levande. Levande annonser skapar bättre uppmärksamhet.

Var syns bildannonser med google display ads

Var syns annonserna

Styrkan i GDA är att man nyttjar Google Display Network som är en sammanslutning av ett flertal resurser och plattformar. Google Display Network når över 90% av internetanvändarna. Denom att utforma sina målgrupper på ett bra sätt kan man därför komma ut till sitt budskap rätt personer. Med GDN når man hela världen.
Med GDA når man långt utanför Googles egna plattform då den bygger på ett annonsnätverk. Man får synlighet i appar, på streamingtjänster och på olika domäner som använder sig av Google annonser som intäktskälla. Som exempel kan man nämna att annonserna kan visas i spel på smartphones eller på youtube.
Vid skapande av målgrupper kan man välja att begränsa var annonserna syns om man inte önskar vissa plattformar. Eller så kanske man vill att annonserna enbart skall synas på sidor som har anknytning till specifika sökord. Du kan fokusera på personer som söker på produkter liknande dina och hitta nya kunder som är köpbenägna. Det går att skapa målgrupper för personer som tidigare har besökt din webbplats för att påminna dom om dina tjänster. På dessa sätt kan man nå personer i olika delar av köpprocessen.

Hur bestämmer man sin budget

Budgeten för bildannonsering med Google Display Ads styr man på liknande sätt som vid annonsering direkt på Google. Genom att sätta upp en daglig budget så får man en indikation på vilken räckvidd man kommer nå inom nätverket. Detta gör att man kan styra sitt tak för kostnaderna över tid. Den dagliga budgeten kan dock variera lite olika dagar och vid uppstart av en ny kampanj. Google alltid ett antal dagar för optimera kampanjen för att nå målen för klick och/eller visningar.

Genom att vara noggrann när man skapar målgrupper minskar man risken för att betala för användare man inte vill nå. Målgrupperna går att styra på demografi i form av kön, ålder, och språk. Man kan också avgränsa geografiskt var man vill att användarna skall komma ifrån. När man avgränsar enligt geografi kan man i Sverige t.ex. välja mellan att inkludera eller exkludera städer, län och länder.

Ser man till den generella kostnaden per klick (CPC) så tenderar den att vara lägre än vid köp av sökord. Om snittet i Googles söknätverk ligger mellan 10-20kr per klick så ligger priset i Google Display Network under 10kr per klick.

Vad kostar det att annonsera via Google
Google Analytics

Uppföljning av bildannonsering med Google Display Ads

Uppföljning av annonseringen kan göras direkt i Google Ads för att se hur målen uppnås och följa trafiken man får. På Google Ads plattformen får man löpande tips om förbättringar för sina kampanjer och detta gäller för alla annonstyper.

Vill man fördjupa sig i statistiken rekommenderas att man istället använder sig av Google Analytics. Här följer man upp hur besökarna agerar när dom klickat på annonsen och kan följa konverteringar. En konvertering  är t.ex. köp eller när någon skickat in sina uppgifter via ett formulär.

Vill du lära dig mer om Google Analytics kan du läsa denna guide.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.