Nybörjarguide 2022 – så fungerar bildannonsering med Google Display annonser!
Letar du efter en enkel guide till hur du arbetar med bildannonsering med Google Display Ads? Då har du kommit rätt. Med denna nybörjarguide för 2022 tar vi dig från novis till en trygg annonsör på nolltid. I guiden får du snabbt en översikt över området displayannonsering och de olika stegen som gör dig till en duktig annonsköpare.
Kort sammanfattat handlar Google-annonsering om att genom världens största söknätverk hitta kunder till din verksamhet. Genom att omsorgsfullt och kreativt välja sökord som linjerar med dina affärsmål och sedan skapa relevanta Google-annonser som kopplar ihop dina valda sökord med in din webbsidas innehåll, har du skapat goda förutsättningar för att få Google-annonsering att skapa affärsnytta för dig.
57% av världens innevånare idag har tillgång till internet. Folk har datorn på fickan och många av oss – i alla möjliga åldrar – är den digitala revolutionens barn – villiga och vana att söka svar och lösningar online.
Google är världens största söknätverk och det görs miljontals sökningar där varje dag – bara i Sverige. Det betyder otroliga mängder av potentiella kunder till din affärsverksamhet. Men dagens webbanvändare är kräsna och otåliga och ställer stora krav på dig som näringsidkare online. Du måste vara relevant för att träffa rätt. Din publik förväntar sig snabb service, rätt upplevelse som är anpassad för just dem och dessutom ske den serveras när publiken vill ha den.
Accepterar du dessa spelregler ska du läsa vidare, för det finns effektiva sätt att nå din publik. Häng med på en introduktion i Google displayannonsering – med fokus på bildannonser!
Googles olika annonstyper
När du valt att börja arbeta med Google annonsering så behöver du först bekanta dig med några olika annonseringstyper. Denna guide har fokus på displayannonsering med bildannonser.
Här är en kort lista över Googles olika annonstyper:
Textannonser
Responsiva annonser
Bildannonser
Annonser om App-kampanjer
Videoannonser
Shopping-annonser med produkt
Samtals annonser
Vill du läsa mer om dessa olika annonsformat, klicka på länken nedan:
Som nämnt ovan så finns det mängder med möjligheter med Googles olika annonstyper, men i denna guide lägger vi fokus på displayannonsering med bildannonser.
Så vad är en bildannons när du annonserar på Google?
Enkelt uttryckt så rör det sig om statiska bilder i JPG- eller PNG-format, eller animerad grafik i GIF-format. Google själva lyfter upp bildannonsernas största fördel med att de är ett bra alternativ för att visa upp produkter och tjänster visuellt. Dessutom kan du också nå kunder som samarbetar med Google via Googles displaynätverk. Om du väljer att annonser där, så är det oftast mer effektivt att arbeta med responsiva annonser.
Kom igång med bildannonsering med Google Display annonser.
För att börja jobba med bildannonsering med Google så behöver du först skapa ett Google Ads-konto. När detta är klart är det dags att börja bygga, konfigurera och designa din bildannons.
Olika bildannonstyper i Google Display Ads
Vad du vill få ut av din kampanj och var du vill att din annons ska visas avgör vilken typ av annonsmodell du väljer. Statiskt för kontroll eller responsivt för flexibilitet?
Statiska bildannonser
Statiska bildannonser är just statiska, dvs de ser ut som de gör och förändras inte beroende på placering och annonsplats. Dessa annonser visas endast i sitt ursprungliga format.
Responsiva Display-annonser
Med responsiva bildannonser anpassas din annons så att den fungerar i olika format och därmed passar in på flera olika webbplatser och plattformar. Detta ökar din annonsräckvidd.
Responsiva annonser är standardannonstypen för Display-nätverket.
Du väljer själv om du vill skapa din bildannons i ett eget program eller om du vill använda dig av Google egna verktyg Annonsgalleri.
När du vill skapa en responsiv annons så laddar du upp de komponenter som ska finnas i annonsen, t ex logo, texter och bilder. De responsiva annonserna renderas sedan av Google och anpassas för bästa effekt.
Vem vill du nå med din bildannons i Google Display Ads?
Displaynätverket - Var visas din displayannons?
Med displayannonser i Googles nätverk kan man nå publik på över 3 miljoner sajter och 650 000 appar runt om i världen. Detta ger en vidare spridning är sökannonser. Dessutom så når du människor tidigare i köpprocessen med displayannonsering. Detta då din annons inte triggas av en specifik sökning.
Skapa effektiva annonser – rikta dina annonser rätt!
Med Google Display kan du rikta dina annonser för en bättre träffbild gentemot din eller dina målgrupper. Dels kan du välja att rikta dina annonser baserat på särskilda typer av personer – baserat på surfhistorik och intressen, och dels baserat på särskilda sökord, tillfällen eller webbplatser.
Som alltid när det gäller att träffa rätt, gäller det att ha gjort en grundlig målgruppsanalys innan du bygger din annons. Genom att känna din målgrupp kan du enklare, och mer träffsäkert skapa en annons som både tilltalar målgruppen och som placeras i rätt sammanhang.
Du har flera möjligheter att anpassa annonsens inriktning inne i Google Ads. Där kan du till exempel justera budet mot olika målgrupper, eller på olika sätt optimera din annons för maximal konvertering. Några av de vanligaste justeringarna för display-annonser är:
Intressegrupp – Urval baserat på intressen, köpvanor och intressen.
Köpavsikt – Urval baserat på de som aktivt söker information om varor och tjänster.
Din data – Urval baserat på de som tidigare interagerat med ditt företag.
Format för bildannonsering med Google Display annonser
Formaten skiljer sig åt, beroende på de ska visas på smartphones eller på dator.
Format för bildannonser på smartphones
Här är annonsformaten som gäller för bildannonser på smartphones:
Format för bildannonser på dator
Här är annonsformaten som gäller för bildannonser på datorer:
Regelverk för bildannonsering med Google Display annonser
Du annonserar ju för att få nya kunder, då vill du ju säkerställa att din annons är utformad och uppbyggd på ett sätt som Google gillar, för du vill ju inte att din annons blir avslagen eller hur?
Regelverk och krav på bildannonser med Google Display Ads
Tänk på detta när du bygger din annons:
Om du använder dig av animationer i din annons så får dessa inte pågå längre än 30 sekunder.
Din bild måste ha god kvalitet och får inte vara suddig.
Ditt annonsinnehåll måste vara relevant.
Ditt annonsinnehåll får inte vara vilseledande.
Annonsen kan begränsas om den innehåller sexuellt content.
Design och utformning – Best Practise för Bildannonsering.
Här kommer en kort sammanställning över det viktigaste du ska tänka på när du designar och utformar din bildannons.
Använd bilder av hög kvalitet. Bilden är kanske den viktigaste delen i hela annonsen, den ska förmedla både fakta och känsla.
Se till att din produkt eller tjänst i är i fokus i bilden!
Undvik collagebilder. Fokusera på att bara ha en bild med ett motiv.
Använd inte överlagrade logotyper.
Använd inte överlagrad text.
Använd inte överlagrad grafik.
Överlagra inte knappar.
Undvik vita och digitalt sammansatta bakgrunder.
Använd tydliga och intressanta rubriker.
Ta gärna med priser och specialerbjudanden.
Länka till en relevant målsida.
Är du nyfiken på mer detaljerad fakta om Do:s and Don’t:s för utformning av bildannonser klicka på länken nedan:
Ja, detta var en kort introduktion till hur bildannonsering med Google Display-annonser fungerar. Jag hoppas att guiden kommer till nytta och att den ger dig en bra plattform att stå på i jakten på ännu fler online-kunder!
Vill du borra ännu djupare i hur displayannonsering fungerar gentemot slutkund och för B2B, så rekommenderar jag att du klickar in på guiderna nedan!