Dator med text om annonser

Marknadsför din B2B-verksamhet med Google Display Ads

Jobbar du på ett B2B-företag och vill nå fler kunder på ett kostnadseffektivt och enkelt sätt? Då kan Google Display Ads för B2B vara svaret! Genom den här guiden får du som nybörjare snabbt koll på vad Display-annonser är, och om det är rätt för just ditt företag.
Guide publicerad: Mars 2022

Hitta rätt i guiden:

Bild på dator och en glödlampa som lyser

Vad är Google Display Ads?

I Sverige görs det 55 miljoner Googlingar dagligen, vilket har gjort Google Ads till en av de ledande digitala annonsplattformarna. Det är ett kostnadseffektivt sätt att annonsera, och Google själva hävdar att annonsörer får tillbaka runt 700 procent av sina investeringar. Många är insatta i de klassiska annonserna på Googles egna sajt – men har du koll på Google Display-annonsering? Du vet när du planerar att köpa nya sneakers och spanar runt lite online. De kommande dagarna förföljer skor dig över hela internet. Så fungerar Google Display Ads. Google har nämligen nätverket Google Display Network (GDN), där över två miljoner hemsidor är anslutna och tillåter Google att visa annonser på deras webbplats. Genom GND kan du nå hela 90 procent av alla internetanvändare, enligt Googles egen statistik. Det finns ingen specifik metod för att rikta Display Ads till just företagare, därför måste du tänka steget längre och komma ihåg att bakom varje företag finns människor, som liksom du och jag är flitiga internetanvändare.
Griffeltavla med texten: How, Who, When, Where, What och Why

Varför ska du använda Google Display Ads för B2B?

5 fördelar med Google Display Ads

  1. Hög exponering och räckvidd till en låg kostnad.
  2. Du betalar per klick, inte för annonsvisningar.
  3. Du kan rikta dig direkt mot dina konkurrenters kunder.
  4. Bra mätbarhet och möjligheter till analysering.
  5. Stor variation av annonstyper och mått.

5 nackdelar med Google Display Ads

  1. Annonsblindhet – vi är så vana att se reklam att vi sällan noterar den.
  2. Det är svårt att ha full kontroll på var dina annonserar hamnar, eftersom Googles algoritm bestämmer utefter vad de anser passar dig bäst.
  3. Samtidigt som annonserna finns i många olika format måste du anpassa dig till Googles spelregler och förutbestämda mått. Hade du själv annonserat direkt på hemsidor finns det en större möjlighet att påverka.
  4. AdBlockers – många internetanvändare har plug-ins som blockerar annonser, vilket kommer göra att dina inte visas för dem.
  5. Det är för enkelt. Missförstå mig rätt. Att enbart följa Googles rekommendationer är smidigt, men det är inte alltid vad som är bäst för dig. Se därför till att ha lite kött på benen innan, så du vet när du ska följa Googles tips eller gå din egen väg.
Surfplatta med texten "Let's get started"

Kom igång med Google Display Ads för B2B

Vilka annonsformat finns?

På Google Display kan du annonsera med bild, text, video eller genom så kallade shoppingannonser. Det finns över 20 olika annonsstorlekar. Du hittar samtliga format och specifikationer på Googles hjälpcenter: Specifikationer för uppladdade displayannonser.

Steg-för-steg-guide

Om du är ny på Google Ads och ska sätta upp din första Display-annons kan det vara skönt med någon som håller dig i handen. Därför vill jag rekommendera en bra videoguide som tar dig igenom hela processen. Men du – spara den till efter du har läst klart guiden!
Youtubeguide:
Google Display Ads Tutorial 2021 – How to set up a display campaign in Google Ads step-by-step

Nybörjarmissar – så undviker du dem

Du annonserar enbart mot startsidan: Startsidan i all ära, men för att säkerställa att de som ser dina annonser behåller intresset är det oftast bäst att skicka dem till en specifik sida. Matcha landningssidan med budskapet på annonsen, för att öka sannolikhet för en konvertering.

Du glömmer sätta en spending limit: Med många järn i elden kan det vara skönt med ett säkerhetsbälte för företagets budget. Genom att sätta ett tak på maxbudget för hela kontot varje månad slipper du riskera att överskrida den.

Du använder dig inte av rules: Det fina med Googles annonser är att de kan sköta sig själva – till stor del i alla fall. Genom att sätta upp regler/rules kan Google pausa kampanjer, öka eller minska budget och liknande justeringar automatiskt utefter premisserna du har angett.
Stor grupp människor tittar in i kameran med händer i luften

Hitta din målgrupp och stjäl dina konkurrenters kunder

Ringa in din målgrupp

Vilka vill du egentligen nå med dina annonser? Har du redan en tydlig marknadsplan eller strategi för digital annonsering så kan du utgå ifrån det, annars är det god tid att sätta sig ner och ta fram ett sånt dokument. Du vill såklart rikta dina Google Display-annonser till företagets utvalda målgrupp.

Nå dina konkurrenters kunder inom B2B

Det fina med Google Display Ads är att du kan nå personer som besökt dina konkurrenters webbplatser, och därmed omvandla deras B2B-kunder till dina. Det är också lätt att anta att någon som är intresserad av en tjänst/vara kommer scanna flera olika företag innan de hittar rätt. Dessa vill du nå med dina Display Ads. Samla därför ihop en lista på alla dina konkurrenters hemsidor och lägg in deras besökare som målgrupp till dina annonser. Lägg även till andra relevanta hemsidor för din målgrupp.
Dator med Google Analytics uppe

Analysera data och ta nästa steg i annonseringen

Spåra och se resultat i Google Analytics och Google Ads

En av de stora fördelarna med digital marknadsföring är möjligheterna kring spårning, Google Display Ads är inget undantag. För att maximera datan och få relevanta insikter är det viktigt att, redan innan du startar första annonsen, koppla samman Google Analytics och Google Ads. Vill du analysera som ett proffs sätter du upp målen i Google Analytics, och gör sedan om dessa till konverteringar i Google Ads. På så sätt kan du lättare kontrollera dina annonser, och även få bättre insikt under analysering.  Tänk på att alltid analysera samma parametrar – annars är det svårt att jämföra olika annonser och förändring över tid.

Retargeting och A/B-testing

I en digital värld är data nästan lika värdefullt som saffran – så se till att utnyttja den maximalt. Genom relevant data slipper du skjuta från höften. Istället lär du känna hur personer agerar på sajten och får insikt i kundresan. Därför finns det två naturliga steg att använda all insamlad data till.

Retargeting: Även om GDPR-lagstiftningen gjort marknadsförare gråhåriga finns det fortfarande vissa möjligheter att använda sig av retargeting, det vill säga att återannonsera mot personer som på något sätt interagerat med dina annonser eller din hemsida. I skrivande stund kan du genom att koppla samman dina konton i Google Analytics och Google Ads skapa målgrupper kring tidigare besökare. Därefter kan du rikta speciellt anpassade annonser mot dessa personer, utefter vad som verkar vara deras behov. En brasklapp är dock att cookie-döden är på ingång, och ingen vet hur länge dessa möjligheter finns.

A/B-testing: Visste du att en så liten justering som en utbytt färg, omformulering av en rubrik eller en annan bild kan öka konverteringen kolossalt mycket? Källa: Alla marknadsstudier någonsin. Därför är det otroligt viktigt att testa dina annonser och skapa flera varianter för se vilken som fungerar bäst mot vilka målgrupper. Viktigt att tänka på är att inte göra för många justeringar samtidigt på en annons, då är det svårt att veta vilken justering som fångade kundernas intresse.
Katt sitter framför en dator och ser förvånad ut

Sist men inte minst…

Tre saker att ta med dig om Google Display Ads B2B

1. Du får ofta mycket för pengarna
Enligt mina erfarenheter kan Display Ads ge en förvånansvärd hög räckvidd, som även genererar många klick till låga kostnader. Jag vet flera företag som betalar så lite som runt en krona per klick, jämfört med deras klassiska Google sökannonser eller Paid Social som landar på runt 5-10 kronor per klick.

2. En av få annonssätt där du kan använda dig utav dina konkurrenter
På många annonsplattformar utgår du från sökord eller demografi om användaren när du skapar din målgrupp. Därför är Google Display Ads en stark spelpjäs eftersom du direkt kan utgå från konkurrenters webbplatser, och andra relevanta hemsidor. Kort sagt påminner Display Ads om det klassiska citatet: ”Work smarter, not harder”.

3. Testa och se vad som händer!
Ibland behöver man bara tuta och köra. Sätt en relativt låg dagsbudget – du kan komma väldigt långt på 30 kronor/dag, även lägre. Skapa en annons i olika format och kör på under två veckor. Analysera resultatet i förhållande till dina mål, och gör de justeringar som du tror behövs utifrån datan. När du känner dig varmare i kläderna kan du optimera annonsen, skapa fler och öka din budget.

Vill du lära dig ännu mer om Google Display Ads?

Av Andrea Ivares Berglind. Denna guide är skapat som ett skolarbete under Medieinstitutets kortkurs inom SEO, SEM och Google Analytics.

Gillade du min guide? Ge den ett hjärta!

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.