DEN ULTIMATA SEO-GUIDEN FÖR ATT SKRIVA SEO

I denna ultimata seo-guiden får du 5 steg på hur du skapar sökoptimerat innheåll!

1. Vad är seo-content?

Första delen i denna ultimata seo-guiden kommer täcka den grundläggande frågan ”Vad är SEO-content”. SEO står för ”sökmotoroptimering” och syftet med det är att öka ett företags synlighet i (organiska) sökresultat. 

Content består av text, bilder, video och ljud som du visar på din webbplats.
Några exempel på skriftligt innehåll är:

  • Blogginlägg
  • Artiklar
  • White papers
  • Recept
  • Listor
  • Och mycket mycket mer!

Sökmotorer som Google vill leverera sökresultat som är värdefulla och relevanta för användaren. Därför är att ditt content relevant och optimerat för Sökmotoroptimering (SEO).

Som ett resultat är målet med SEO-innehåll för Google att anse det tillräckligt värdefullt och relevant för att placeras på första sidan på sökmotorns resultatsida (SERP).

Sökmotoroptimering (SEO) är mycket mer än att bara skriva en text för en hemsida. Det dock avgörande att ha en bra skriven text för att få en bra SEO, dvs att dyka upp i sökresultaten och rankas högt.

Men vad är ”att skriva SEO-copy”? Hur skriver man för sökmotorer samtidigt som man skriver för de läsarna på din hemsida? De svaren ska du få, men såklart även en steg-för-steg guide för att skapa perfekt sökoptimerat innehåll som dina läsare (och Google) kommer att älska.

Läs vidare i denna ultimata seo-guiden för att lära dig mer!

 

2. Vad menas med att skriva "seo-copy"?

Att skriva SEO-copy är själva processen att skriva innehåll med avsikten att rankas på den första sidan i en sökmotor, t.ex. Google.

För att göra det måste du fokusera på 3 saker:

1. Ta reda på vad användare behöver när de söker efter din sökintention, dvs 

  • Informational: Sökaren söker information.
  • Navigational: Sökaren letar efter en specifik webbplats.
  • Transactional: Sökaren vill göra ett köp.
  • Commercial investigation: Sökaren är på marknaden för en specifik produkt eller tjänst men har ännu inte fattat ett slutgiltigt beslut om vilken lösning som är rätt för dem
 
Du behöver även ha de 3 C:na i åtanke:
 
a). Content type
  • Blog post
  • Product page
  • Category page
  • Landing page
 
b). Content format
  • How to guides
  • Step-by-step tutorials
  • List posts
  • Opinion pieces
  • Reviews
  • Comparisons 
 
c). Content angle 
  • Perfekta köttbullar
  • Mormors recept på köttbullar
  • Smörstekta köttbullar 
 
 

2. Skapa det bästa möjliga svaret på en given sökfråga 

 
 

3. Presentera svaret på ett sätt som är lätt att läsa och förstå (”sms-stil”)

 
 
Det är också viktigt att förstå grundläggande faktorer såsom metataggar, interna länkar, etc. 
 
 
 
 
 
 
SEO brainstorming

3. varför är det viktigt att skriva för seo?

Att skriva SEO är viktigt eftersom dina läsare i största sannolikhet använder sig av Google för att hitta information. Det är också fördelaktigt eftersom när du har rankat på första sidan på Google så får du relevant och gratis trafik till din webbplats.
Annonsering kan bli en dyr historia och det kan ta många resurser att få engagemang på sociala medier. Så organisk trafik är en av de viktigaste sätten för dig att lägga tid på – vilket innebär att SEO behöver bli din bästa vän. 

 
SEO creativity and content

4. din 5-stegs-guide

Det är nu dags för den ultimata seo-guidens 5 steg!

 

Steg 1: Undersök SERPen gällande dina målsökord

Sökintentionen är själva avsikten en sökare har när de skriver in en fråga. Det är oerhört viktigt eftersom det lätt kan bli fel – och då rankas man inte på Googles förstasida. Detta är av betydelse eftersom det är avgörande oavsett hur bra ditt innehåll är.

Sökintention hänvisar till skälet och målet för en sökares sökfråga på Google. En person vill exempelvis lära sig mer om ett ämne, hitta en plats i närheten eller köpa produkter.

Ha även nedan i åtanke!

”Ambiguity”: Mänskligt språk är fullt av tvetydighet, som människor ofta inte har några problem med att avkoda. Men datorer kämpar med att förstå dessa ambiguiteter.
 
”Fractured intent”: Fractured intent är annorlunda än tvetydighet då frasen som används i sökningen bara betyder en sak. Det finns dock flera möjliga skäl för någon att använda den specifika frasen. Det är här frånkopplingen sker. T.ex. ”PLM software”. Vill sökaren veta vad PLM software är? Eller Köpa ett PLM software?
 
”Favored intent”: Om man tittar på SERP:en för termen ”PLM Software ” verkar som att Google föredrar sidor av jämförelsetyp.
 
”Explicit intent”: Sökord eller sökfraser som uppvisar explicit avsikt, dvs ”long-tail”, t.ex. ”sushirestaurang nära mig” eller ”biobiljetter till top gun: maverick”. I båda exemplen är det tydligt att de söker på webben har en avsikt som är ”transactional”.
 
 
När du förstår sökintentionen har du kommit ett steg närmare att börja skriva!
 
 
 

Steg 2: Skapa en “artikelskiss”

 
Att skapa en skiss av vad du vill att din artikel ska innehålla är ett tidigt men avgörande steg i ditt SEO-skrivande. En skiss gör din skrivprocess smidigare eftersom du i ett tidigt skede kan checka av att du har med flera viktiga SEO-element. I detta skede kan du även sätta rubriken och underrubriker, ha de 3C:na i åtanke, samt dina mål. I detta steg har du redan gjort research och bör ha en tydlig tanke om hur du kan sticka ut.
 
 
 

Steg 3: Skriv ditt utkast 

 
Börja med ett utkast och ge dig extra tid att redigera, låta andra läsa igenom och förfina. Börja med att brainstorma och försök inte att få utkastet ”perfekt”. Skriv i vilket flöde som helst – få ner dina idéer på papper. Därefter kan du strukturera texten med hjälp av input från andra eller att du låter den vila och sedan se den med nya ögon. Förenkla, förenkla, förenkla. Ha läsaren i åtanke hela tiden.
Till sist så har du din artikel färdig. Ha alltid som mål att ge de bästa möjliga svaren med så få ord som möjligt i ett format som är lätt att snabbt gå igenom.
 
 

Övriga tips!

  • Organisera ditt innehåll med rubriker och underrubriker.
  • Använda kursiv eller fet stil för att få nyckelpunkter att sticka ut.
  • Variera meningslängden för att hålla saker intressanta.
  • Undvik komplexa ord.
  • Använda foton, videor och punktlistor för att bryta upp långa textsträckor – att ha media kan också hjälpa till med SEO.
  • Ha korrekt grammatik!

För mer information kring SEO-struktur tips jag om Katrin Svenssons guide!

 

Steg 4: Vid publicering av ditt inlägg

 

Nu är du snart redo att publicera! Men för att rankas på Googles förstasida så finns det några avgörande steg till. Det är bland annat nedan. Denna guide täcker inte det men rådet är att läsa på om detta!

  • Titeltagg
  • Metabeskrivning
  • URL-slug
  • Kategorisering av sida eller inlägg
Varje sida på din webbplats behöver denna optimering under skrivprocessen. Det finns bra plugins som hjälper, bl.a. SEOPress (via WordPress).
 
 
 

Steg 5: Uppdatera interna länkar 

 
Efter att ditt inlägg har publicerats bör du alltid lägga till interna länkar från andra sidor på din webbplats till den nya artikeln för att hjälpa sökmotorer och användare att navigera till den.
Detta gör inte bara din webbplats användarvänlig, utan det hjälper också Google att genomsöka din webbplats och fastställa vad din nya sida handlar om för att korrekt indexera den.
 
Se till att inte flertalet av dina sidor är länkade, du vill kunna prioritera vilka av dina sidor som anses viktigast.
 
Tips! Lägg till minst 3-5 interna länkar till varje ny artikel. 
 
 

Är du redo för att lära dig ännu mer?

Kolla in HubSpots guide:
 Tips är även att kika på Neil Patels video!

5. VAD MAN INTE SKA GÖRA

  • Kopiera inte konkurrenter

  • Var inte inkonsekvent

  • Skjut inte upp skrivandet

  • Skriv för SEO, men inte bara. Dina besökare är personer, inte algoritmer.

  • Stressa inte, ha tålamod. Iterera vid jämna mellanrum.
 
 
SEO woman holding pencil

6. långsiktighet, relevans, uppdateringar

SEO tar tid och det gäller att ha en straegi – och tålamid. Det är viktigt att hålla SEO-skrivandet vid liv. Det är viktgit att hålla ditt content uppdaterat och leverant. Det gör också att algoritmerna anser att din sida är gynnande för besökarna. 
Samt, så behöver du inte fokusera på omedelbar ROI.

För mer information om en långsiktig SEO strategi

GILLADE DU DENNA ULTIMATE SEO-GUIDEN?

Fördelar att komma igång själv med SEO

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.