Vad är Schema Markup

& varför det är viktigt för SEO?

Schema Markup är ett utmärkt sätt att hjälpa din webbplats att sticka ut från dina SEO-konkurrenter. Schema kan hjälpa dig att öka din SEO och till och med ändra hur din webbplats eller webbsidor visas i sökresultaten.

Den här guiden kommer belysa vad Schema Markup är och hur Schema kan hjälpa dig att dra in mer trafik till din webbplats.

Här är varför du behöver ett Schema och hur du lägger till det på dina webbplats.

Vad är Schema Markup?

Kort sagt är Schema Markup ett programmeringsspråk av strukturerad data som hjälper olika sökmotorer att bättre förstå innehållet. Genom att implementera Schema Markup korrekt kan din webbplats visas som Rich Snippets i sökmotorer som på Google. Detta ger mer information för användaren och bland annat en bättre CTR (Click Through Rate).

Bakgrund av Schema.org

2011 lanserade de stora sökmotorerna Bing, Google och Yahoo (senare sällskap av Yandex) tillsammans ett projekt av en struktur av data som ligger samlade och kallas Schema.org. Huvudsakligen, för att göra sökmotorernas resultat mycket mer exakta. Målet var att tillhandahålla ett enda schema över ett brett spektrum av ämnen som inkluderade bland annat personer, platser, evenemang, produkter, erbjudanden och så vidare. Med ett integrerat schema för att täcka dessa ämnen. Tanken var att ge webbansvariga ett samlat ordförråd för att jobba med.

Vad menas med strukturerad data?

Strukturerad data är ett standardiserat format för att tillhandahålla information om en webbplats och klassificera sidans innehåll; till exempel, på en receptsida, vad är ingredienserna, tillagningstiden och temperaturen, kalorierna och så vidare.

Hur fungerar Schema Markups?

Som nämnts tidigare bygger Schema på att man organiserar data, detta genom taggningar av innehåll eller information på webbplatsen. Genom att använda ett standardiserat format och markera upp innehåll kan sökmotorprocessen; förstå och indexera sidan snabbare.

Exempelvis kan webbplatsen innehålla siffror. Dessa siffror vill du förmedla att du har X-antal varor kvar. Om man inte använder sig av Schema Markups kommer sökmotorn ha svårt att veta var siffrorna betyder. Är det pris eller kanske telefonnummer? Sammanfattningsvis kan man säga att med hjälp av Schema Markups kan du lätt förmedla rätt information till sökmotorerna som i sin tur förmedlar rätt information till den sökande.

Olika typer av Schema Markups

Du har redan stött på många olika typer av Schema Markups i Google utan att ens ha märkt det kanske. En översikt över alla typer av Schema Markups finns på Schema.org.

Scheman är en uppsättning ”typer”, var och en associerad med en uppsättning egenskaper. Typerna är ordnade i en hierarki.
Ordförrådet består för närvarande av 797 typer, 1457 egenskaper 14 datatyper, 86 uppräkningar och 462 uppräkningsmedlemmar.

Google förstår 32 typer av Schema. Här är fem vanliga exempel på scheman och hur de ser ut på SERP (Search Engine Results Page):

 

Logo Markup – Local Business Markup – Review Markup – Sitelink Markup – Product Markup

 

Logo Markup

Logotypuppmärkning talar om för Google vad din logotyp är. På så sätt kommer din korrekta logotyp att visas i Googles kunskapspanel varje gång någon söker efter ditt företag.

logo-schema-knowledge-panel

Local Business Markup

Lokala företagsuppmärkningar visar vilka delar av din webbplats som innehåller kontaktinformation, din adress och andra viktiga företagsuppgifter. Google visar sedan den informationen i en lokal företagspanel till höger om vissa SERP:er.

Den här markeringen säkerställer att Google ger de som söker rätt information och uppmuntrar lokal fottrafik.

local-business-markup

Review Markup

Recensionsmärkningen lägger till ett stjärnbetyg i den nedre delen av din resultatsida. Den visar sökarna vad andra tycker om din webbplats eller dina produkter. Detta är användbart eftersom kunderna är mer benägna att köpa produkter med recensioner.

review-schema

Sitelink Markup

Markering av webbplatslänkar lägger till extra navigeringslänkar till dina uppgifter på resultatsidan. Istället för bara en länk till din startsida, kommer de som söker också att se länkar till din karriärflik, blogg och andra viktiga sidor.

sitelinks-markup

Product Markup

Produktuppmärkning ger Google mer information om produkter som listas på din webbplats så att de som söker kan se mer information direkt på resultatsidan.

Det ger även Google en bild av din produkt som kan visas i Google Bildsökning. Bildsökningar utgör 22,6 % av alla sökningar, så du kan gå miste om mycket trafik om du ignorerar den.

Varför är Schema Markup viktigt för SEO?

Schema Markup är en viktig del av alla SEO-strategier eftersom de kan diktera hur sökmotorer tolkar sökningsfrågor. I takt med att sökmotorjättar som Google utvecklar sina algoritmer blir Schema-uppmärkningar allt viktigare för att förbättra webbplatsernas synlighet.

Huvudsyftet med Schema Markup är att hjälpa sökmotorerna att förstå din webbplatsen och webbsidans olika delar, såsom betyg, recept eller till och med vanliga frågor. När besökare besöker en webbplats ser vi bara de visuella detaljerna som text, bilder, tabeller, topp 5-listor, listor men också videor. Schema Markup är endast synligt för sökmotorer men ökar informationen i Rich Snippet. Rich Snippets är genererade av Schema Markups, som är strukturerade av data och kod genom att använda ord och taggar. Dessa strukturer kommunicerar sedan med sökmotorer som Google, Bing och Yahoo!, för att förfina sina sökresultat. I slutändan är huvudsyftet med Schema att informera sökmotorer vad exakt din webbsida handlar om på ett bättre och snabbare sätt. Detta resulterar i att webbplatsen blir synligare för andra människor genom större plats i SERPen.

Implementera och optimera din webbplats med Schema Markup

Grunden till Schema Markups är att markera/tagga informationen på webbplatsen. Dessa är taggar är kodsnuttar som läggs till i den befintliga HTLM-koden.

Du behöver inte kunna koda HTML själv för att arbeta med Schema Markup. Idag finns flertalet plug-ins som hjälper dig att implementera rätt typ av Schema Markup varje gång du uppdaterar eller laddar upp innehåll till din hemsida.

Hela webbplatsen behöver inte taggas, men däremot hjälper det ju mer du taggar. En välstrukturerad webbplats med många taggar hjälper sökmotorerna i deras arbete att visa webbplatsen för andra. Desto mer du arbetar och lägger ner tid med taggning, desto mer chans har webbplatsen att ranka högre i sökmotorerna.

 

Tre olika kodspråk

Det finns tre kodspråk som du kan lägga till i din HTML för att tala om för sökmotorer vad som finns på din webbsida. Närmare bestämt: JSON-LD, mikrodata och RDFa.

JSON-LD

(Javascript Object Notation for Linked Objects) 

JSON-LD är ett skript som lagts till som ett datablock, separat från resten av sidans kod. Google rekommenderar att du använder JSON-LD ”när det är möjligt” eftersom JSON-LD-datablock är lättare att organisera och ändra eller redigera vid behov.

Detta är ett exempel på hur det ser ut:

Microdata

Mikrodata gör i princip samma sak som JSON-LD men formateras annorlunda. Koden måste bäddas in i en webbsidas HTML, vilket innebär att den är mindre nybörjarvänlig att skriva och uppdatera.

Det är också svårare att använda i stor skala för större webbplatser (som e-handelssajter).

Detta är ett exempel på hur det ser ut:

RDFa

(Resource Descriptive Framework in Attributes)

RDFa liknar mikrodata genom att du lägger till den i sidans kod genom HTML-taggar och attribut. Det är dock lite äldre och mer komplext.

Fördelen är att det kan vara lättare att integrera det med andra appar eller plattformar som också använder det.

Detta är ett exempel på hur det ser ut:

Googles Structured Data Markup Helper gör det enkelt att skapa ett schema.

Summering av Schema Markups

Sammanfattningsvis finns inga bevis för att sturkturerad data har en direkt effekt på organiska sökrankningar. Däremot är det väldigt tydligt att genom informativdata blir webbplatser mer framträdande i SERPen. Denna förbättrade synlighet har visat sig förbättra CTR.

Dessutom är det troligt att Google och andra sökmotorer kommer att belöna innehåll med Schema-taggar med mer framträdande positionering i SERP, för att hjälpa dessa data att sticka ut visuellt från ”normala” sökresultat. Detta händer redan i hög grad för olika typer av sökningar – du kanske märker i din sökning att de ”normala” resultaten ibland inte börjar dyka upp på SERP förrän du har scrollat långt ner på sidan. Slutsatsen är att allt lutar mot att Schema Markup ger effekt och, också att man bör implementera lämpliga taggningar till sin webbplats.

Tips: Sist men inte minst. När du implementerar Schema Markup bör du alltid tänka på användarvänligheten. Vilken typ av Schema Markup passar bäst för dina besökare som skapar mervärde? Kort sagt ska du implementera dina Schema Markups baserat på denna frågeställning.

FAQ Schema.org

Slutligen. Schema kan ta lite tid att greppa och verkligen förstå. Har du obesvarade frågor eller funderingar så kan tidigare besvarade frågor kan vara till stor hjälp! Schema.org har sammanställt vanligt ställda frågor och svar.

© 2022 All Rights Reserved.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.