Rich snippets för nybörjare

Har du någon gång sökt efter en särskild bok, och sett en recension i form av stjärnor? Kanske har du också sökt efter ett recept och sett en förhandsvisning i form av en numrerad lista? Sökresultat som ger dig det där lilla extra kallas för en rich snippet.                                                  I den här guiden får du en genomgång av rich snippets för nybörjare. Här får du läsa om varför rich snippets är ett viktigt och enkelt sätt för dig att öka trafiken till din webbplats, och vad du behöver för att komma igång. 

Innehållsförteckning

Vad är rich snippets?

Rich snippet, featured snippet, Google snippet, utvalda utdrag, utökade resultat, förhandsvisning… kärt barn har många namn. Men kortfattat kan man säga att rich snippets, eller utvalda utdrag på svenska, ger den som gör en sökning ännu mer information i sökresultatet. Det vill säga, den som söker får alltså en förhandsvisning på en länk med element som fångar ögat lite extra jämfört med ett vanligt sökresultat. Man också kunna kalla det en förhandstitt. 

Om du lyckas med rich snippets kan det leda till att du sticker ut i konkurrensen och får fler besökare till din sida.

Exempel på rich snippets

En rich snippet är ”rikare” än bara en vanlig snippet. Medan en vanlig snippet innehåller URL, titel och metabeskrivning ger en rich snippet dig ger mer än så. Det kan se ut på lite olika sätt, du kan exempelvis se dem i form av: 

  • listor 
  • tabeller
  • paragrafer
  • betyg och omdömen
  • recept
  • produktinformation
  • recensioner
  • bild- och videoinformation
  • eventkalender
  • adressinformation.

Därför ska du optimera för rich snippets

Du kan öka dina chanser att få mer trafik och mer synlighet för ditt varumärke med att optimera för rich snippets. Här är några fördelar: 

  • Det ger dig en förstaplats på SERPen
  • Det är mer intressant än ett ”vanligt” sökresultat i och med att intrycket är starkare visuellt och ger dig en chans att sticka ut i mängden, och dessutom skilja dig från dina konkurrenter.
  • Det är mer relevant för läsaren som får mer information direkt i sökresultatet.
  • Att hamna högt upp i söket ökar trovärdigheten för ditt företag.
  • Du hjälpet sökmotorerna att tolka ditt innehåll, och användaren att få korrekt och relevant information.

Allt detta sammantaget ökar din CTR (click through rate), alltså att fler personer klickar sig in på din webblats.

Så här ska du göra

Om du säljer produkter och/eller tjänster är din sida optimal för att du ska få en rich snippet. Men hur ska du göra? Du kan få en rich snippet genom att lägga till en särskild kod i din webbsida, som Google kan hämta. 

För att få till detta så behöver du strukturera din data

Exempel på en typ av ostrukturerad data

Träffa Maria-medarb /10. Klipp 11, Salong. Lunch 12- ish

… och exempel på data när den är strukturerad

Det är din strukturerade data som visas upp i form av en rich snippet. Men du kanske är ovan och inte vill lägga till strukturerad data manuellt?  Då kan du göra det på enklare sätt.

WordPress

Om du använder WordPress kan du få hjälp av plug-ins: 

Hjälp av Google

Du kan också få hjälp av populära Google structured data mark-up helper. I rich snippets för nybörjare kommer jag inte att gå igenom det i detalj, men vill rekommendera SEO-bloggen där du kan ta del av en enkel steg-för-steg guide:

Fler tips för att öka dina chanser

  • Att formulera en fråga i söket ökar chansen för att en rich snippet ska dyka upp. Därför bör du formulera ett svar i ditt innehåll som är unikt och relevanta för den som söker.
  • Googla en fråga och se hur Google presenterar svaret. Om svaret högst upp är i form av en punktlista, gör en mer utförlig lista. Ta det som redan funkar och gör det bättre!
  • Ha en genomtänkt sidstruktur med med H1, H2, och H3-rubriker. Använd listor, tabeller och liknande, samt inkludera video och bild. 
  • Använd Googles testverktyg för att se om din sida har stöd för utökade resultat.

OBS! Tänk över hur du strukturerar, du vill fortfarande att den som söker ska klicka sig in på din sida och inte få svaret direkt på SERPen.

Kan rich snippets förbättra din SEO?

Rich snippets gör det lättare för sökmotorerna att se vilken typ av innehåll du har. Om du har ett bra svar på det som Google bedömer är den vanligaste frågan på ett område, är det bra både för läsaren och för ditt innehåll. Dessutom ökar det dina chanser att få fler personer att besöka din sida. Att öka antalet besökare gör dock att du stiger i rang, eftersom Google då kommer att ranka dig högre då du har en populär sida.

Det alltid bra att du ser över: 
  • kvaliteten på ditt innehåll
  • säkerheten och snabbheten på sidan
  • att du har optimerat för mobil
  • att din sida är användarvänlig.
  • backlinks

Sammanfattning

Även om det är oklart huruvida rich snippets i sig är en rankingfaktor, så är det tydligt att du kan optimera ditt innehåll så att det blir ännu mer attraktivt i sökresultatet. Google gillar strukturerad data, och ju mer du kan hjälpa Google att bedöma ditt innehåll som relevant och strukturerat, desto bättre är det för alla inblandade. 

Det finns inga garantier för att ditt innehåll kommer att levereras som du vill. Därför där det bra att du fokuserar på att göra ett grymt innehåll som är attraktivt, och ger ett värde för din målgrupp. Om det dessutom är relevant, unikt och organiserat så har du kommit en bra bit på vägen. Sammanfattningsvis så förlorar du ingenting på att göra det där lilla extra, och ta några minuter för att komma igång med rich snippets för din sajt. Det är ett enkelt sätt för dig att skilja dig från dina konkurrenter och visa tydligt för dina besökare vad du erbjuder.

Lycka till!

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.