Bildannonsering på Youtube Ads B2C

Med bildannonsering på Youtube Ads för B2C når du dina kunder snabbt, målinriktat och kostnadseffektivt. På denna sida har vi samlat all kunskap du behöver för att lyckas med dina B2C bildannonser på Youtube Ads!

Tackar att du gillar min guide

Innehållsförteckning

Nå Kunder på Youtube

Varför bildannonsera på Youtube Ads för B2C?

Med Bildannonser på Youtube kan du nå dina kunder med målgruppsinriktade bildannonser så att du garanterat når rätt konsumenter med rätt budskap. Genom att rikta dina bildannonser till specika målgrupper kan du säkerställa att din annonsbudget används på ett effektivt sätt och maximerar affärsvärdet för dig som annonsör. Som B2C-företag är det superviktigt att segmentera och analysera sina kundgrupper och med bildannonser på Youtube kan du få ytterligare avkastning på ditt arbete med kundkännedom genom att rikta dina bildannonser på specifika demografiska eller intressebaserade kundgrupper. Målgruppsinriktade bildannonser på Youtube tillåter dig som annonsör även att kombinera kompetens och erfarenhet från din verksamhet med annonsplatformens egna verktyg för målgruppsinriktning så att du enkelt kan hitta nya kundgrupper. Storleken på Youtubes besökarskara garanterar att du når dina B2C målgrupper med din annonsering, visste du att ca 2.6 miljarder människor kollar på Youtube minst en gång i månaden?

Bildannonser på Youtube kallas även för displayannonser och du skapar dem inom ramen för en displaykampanj. Youtube rekommenderar bildannonser främst för reklam- och marknadsföringskampanjer som syftar till att öka synligheten och varumärkesmedvetenheten för B2C företag. Därför mäter och betalar man oftast enligt CPM-modellen, vilket betyder kostnad per 1000 intryck. Vill man nå ut med komplexa budskap eller mål så rekommenderas andra format. Fördelen med displayannonser är att de är relativt billiga och kan nå ut till många personer. Nackdelen är då att det enkla formatet gör det svårt att göra komplexa intryck på kunden.

Kort sammanfattat, här är varför du som B2C-aktör borde displayannonsera på Youtube:

  • Enormt stor potentiell räckvidd av kunder
  • Rikta dina bildannonser till exakt den målgrupp du vill
  • Hitta nya kunder med hjälp av annonsverktygets funktioner
  • Billigt sätt att nå en hög synlighet
Nå Kunder på Youtube

Börja bildannonsera på Youtube Ads

För att komma igång med bildannonsering på Youtube så måste man komma ihåg att just bilder som annonsformat hanteras av Google Display Network där sedan Youtube är en destinationsplattform du kan välja som visningsyta för dina annonser. Youtube ägs utav Google och därför är det en väldigt bra integration mellan dessa två portaler och Youtube har dedikerade ytor för bildannonser. Innan vi går djupare, är du intresserad av specifika bildannonsering på Youtube Ads för B2B kan du klicka här. Här inriktar vi oss på B2C bildannonsering, och det första steget är såklart att skaffa bildmaterial att annonsera med! Bildannonser har olika format som förändras hela tiden, men det viktiga är att skapa ett originalmaterial som är högupplöst och finns i vissa grundutföranden. Bildannonsernas grundutföranden bör vara i kvadratiskt format, rektangulärt och vidvinkel. Däreftert kommer Youtube att beskära din annons i specifika pixelhöjder för att passa den platform (dator/laptop/platta/mobil) som är aktuell. När det gäller innehållet för dina B2C bildannonser på Youtube Ads så behöver du tänka på att vara relevant för kunden. Enkla budskap och snygg presentation är enkla recept för framgång för din annonskampanj. 

Bildannonsens roll inom Youtube Ads

Bildannonsens roll inom B2C

Bildannonser används primärt för att driva varumärkeskännedom och medvetande hos konsumenter om ett företag, varumärke, tjänst eller produkt. Youtube Ads Bildannonser används också framgångsrikt för att driva försäljning, få nya prenumeranter och andra konverteringar inom affärsområdet privatkonsumtion. Det rekommenderas även att samköra sina bildannonser för YouTube Ads med andra kampanjtyper för att öka sina resultat. Det innebär att du aktiverar andra kampanjtyper under samma period som dina B2C bildannonser i Youtube Ads och på så sätt lyckas fånga kunder som fått ett första intryck av ditt företag genom bildannonsen. En vanlig sådan kombination är att kombinera B2C bildannonser med B2C sökordsannonser. Du kan med fördel även använda bildannonser för att göra såkallade ”remarketing” kampanjer, där man presenterar sina Youtube Ads bildannonser för tidigare kunder och intressenter. Sådana remarketingskampanjer kan dra fördel av det faktum att konsumenten redan har en koppling till ditt företag och du kan använda denna informationen för att presentera en bildannons som är skräddarsydd efter den specifika konsumenten.

Optimera bildannonser för Youtube Ads

Optimera dina Youtube Ads Bildannonser

Du kan optimera bildannonserna för Youtube Ads utefter de resultat du önskar. Genom att spåra konverteringar på din sida öppnar du upp möjligheten att driva dina kampanjer utefter väldigt specifika mål som är anpassade efter din affärsverksamhet. Det rekommenderas att ha minst 1 konverteringsmöjlighet på sin landningssida när man aktiverar en Youtube Ads kampanj inom B2C. Konverteringar är det bästa sättet att utvärdera sin bildannonseringskampanj på. Utan konverteringsmätning har du ett begränsat utbud av optimeringsmöjligheter att jobba med, så som visningar och klick. De vanligaste konverteringsmöjligheterna för en Youtube Ads Bildannons inom B2C är köp och transaktioner, e-post prenumerationer och ifyllnad av kontaktformulär. När du satt upp dina konverteringar kan du börja optimera din bildannonskampanj för att driva så många konverteringar som möjligt istället för att få så många visningar som möjligt vilket många företag uppskattar.

Resurssammling och tips kring bildannonser Youtube Ads B2C

Här samlar vi de bästa länkarna på nätet för dig som vill lära dig ännu mer om Youtube Ads bildannonser för B2C. Det är väldigt lätt att börja med bildannonser i Youtube Ads, men det finns en oändlig mängd information att lära sig om du vill optimera dina kampanjer. Bildannonsering Youtube Ads B2C är lätt att komma igång med, men en oändlig resa att bemästra. Därför är det viktigt att hålla kunskaperna uppdaterade och alltid hålla utkik efter möjligheter att förbättra sina kampanjresultat. Det första tipset är att om du kör fast så finns det alltid hjälp på nätet kring bildannonsering på Youtube Ads. Var inte rädd för att söka informaton på nätet, eftersom det är högst sannolikt att fler företag har samma behov kring B2C bildannonsering som ert! Nästa tips är att laborera med bildformaten och bildinnehållet på Youtube. Kreativitet belönas, framförallt när du använder dig av konverteringsspårning och den optimering det medför! Skulle du verkligen köra fast så finns det alltid experthjälp du kan anlita kring bildannonsering, speciellt på Youtube Ads B2C.

Vi kommer att kontinuerligt uppdatera denna sida så du är välkommen att titta tillbaka ofta för att hålla dig uppdaterad kring bildannonsering Youtube Ads B2C.

Proffs på Youtube Ads

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.