Bildannonser Twitter Ads B2C
Om du också vill lära dig mer om Twitter Ads och bildannonser B2C så har du kommit rätt. I den här guiden för nybörjare ”Bildannonser Twitter Ads B2C” hittar du allt du behöver för att komma igång med din annonsering och få ditt företag att flyga.
Vad är Twitter
Twitter (engelska för ”kvitter” eller ”kvittra”) är en global och gratis social nätverkstjänst och mikroblogg där man kommunicerar med korta meddelanden, även kallat ”tweet” eller ”tweets”. Man kan också dela bilder, video och GIFs.
Dessa korta meddelanden eller statusuppdateringar på upp till 280 tecken sker i realtid och man kan beskriva det som en blandning av meddelande, bloggande och textande. De flesta Twitter-meddelanden är offentliga men man kan också skicka privata direktmeddelanden ”DM”.
Det korta formatet och realtidsuppdateringarna har gjort Twitter till en populär plattform för att snabbt kommunicera ut nyheter, dels från nyhetsbyråer men även företag och privatpersoner. Som följare kan man snabbt få grepp om vad som händer i världen när det gäller; lokala och globala händelser, nyheter och vad som är populärt när det kommer till sport, musik eller aktier och finans.
Twitter | Historia
Twitter grundades 2006 av Jack Dorsey (@Jack), Noah Glass(@Noah), Biz Stone(@Biz) och Evan Williams(@Ev). Sedan 2012 finns Twitter även på svenska.
Från början var det främst en gratis SMS tjänst där vänner kunde hålla sig uppdaterade med varandra baserat på sina statusuppdateringar. Men det utvecklades snart till en källa för nyhetsrapportering, opinionsbildning och ett politiskt kommunikationsverktyg. Det har också blivit en alltmer viktig kanal för företag.
Vill du veta mer om bakgrunden till Twitter kan du läsa: The Real History of Twitter, in Brief (lifewire.com)
Twitter | Nytt
I April 2022 köpte Elon Musk plattformen för 44miljarder USD. Teslamiljardären Elon Musk köper Twitter | SVT Nyheter. Han var sedan tidigare den största aktieägaren med 9,2% efter att tidigare i april ha köpt Twitter aktier. Elon Musk buys 9.2% of Twitter, making him the largest shareholder – CNN
Hur detta kommer att påverka plattformen är oklart, men enligt Elon Musk vill han se mer yttrandefrihet och transparens med vilka algoritmer som används.
Twitter | Hashtags
En “hashtag” är en symbol # som skapades på Twitter. Den används för att indexera och kategorisera nyckelord och ämnen vilket gör det lättare att följa vad man är intresserad av. “Hashtags” # används numera även utanför plattformen Twitter. Vill du veta mer om historien kring ”Hashtag” kan du läsa The History of the Hashtag – TechAcute
Twitter | Mentions
En “mention” är när någon använder @ symbolen direkt följt av ditt användarnamn ”Twitter Handle”, du får då en notifikation att någon har nämnt dig. @ symbolen används också för att svara på en “tweet”. Mer om ”Twitter mentions” kan du läsa här: Twitter Mentions: How to Find, Track & Get More | Sprout Social
Därför bör du annonsera på Twitter
Twitter ( twitter.com ) är den fjärde största sociala kanalen i världen med närmare 80 miljarder besökare under 2021 enligt Digital trends 2022. Endast Google, Youtube och Facebook är större.
Och medan de flesta företag i Sverige har Facebook och Instagram profiler är det inte alla som har en Twitterprofil. Det kan leda till att man går miste om en stor potentiell målgrupp om man utesluter Twitter ads i sin kommunikationsstrategi. Därför rekommendarar man att inkludera bildannonser Twitter ads B2C i sin mediamix.
Twitter är en bra kompletterande kanal i den sociala strategin för att engagera med befintliga och potentiella kunder. Du kan skapa en närvaro och vara en del av de samtal på Twitter som är relevant för ditt varumärke.
Twitter | Sverige
Tittar man på användandet av Twitter i Sverige under första kvartalet 2022 visar statistik att det finns 1,35 miljoner användare. Där åldersgruppen 16-25 år är de som använder tjänsten i högst grad, både kvinnor och män enligt Svenskarna och internet. Hela 2 av 10 svenskar använde Twitter någon gång under 2021.
Twitter | Annonspublik
Enligt statistik har Twitter en potentiell annonspublik på 436 miljoner vilket är drygt 7% av världens befolkning över 13år. Den potentiella annonspubliken i Sverige är 1,35 miljoner användare, 13,2% av Sveriges befolkning.
Twitter | Siffror
Visste du att det populäraste Twitterkontot tillhör Barck Obama (@BarackObama) eller Youtube (@YouTube ) är det största företagskontot med nästan 74 miljoner följare. Mer liknande siffror och statistik kan du läsa om här.
Trender | Twitter trends
Om du nyfiken på vad folk tweetar om och vilka ämnen som är populärast kan du enkelt ta reda på det via Sweden Twitter Trends | Trending on Twitter Sweden today (globaltwittertrends.com)
Bildannonsering på Twitter
Det finns två olika annonseringars typer eller mekanismer, den ena är “Promoted tweets” och den andra är ”Twitter ads”, bildannonsering. Eftersom “Promoted tweets” bara är möjligt i USA, UK och Japan fokuserar den här guiden på Twitter ads, Twitter bildannonsering.
Twitter Ads | Bildannonser
Twitter ads är egentligen vanliga ” tweets” där man som annonsör kan betala för en annonsplacering för att nå ut till en större grupp användare eller för att få igång ett engagemang bland existerande följare. Annonserna är alltid markerade “ promoted” vilket indikerar att de är betalda för, man kan svara på, gilla eller dela, precis som med en vanlig ”tweet”.
Sammanfattningsvis, om du vill läsa mer finns det en bra nybörjarguide till Twitter bildannonsering här.
Twitter Ads | Annonsformat
Twitter ads, annonser, finns i formaten;
- Text ads
- Image ads
- Video ads
- Carousel ads
- Twitter audience platform
Här kan du läsa mer hur de olika Twitter ads, annonsformaten, fungerar och de olika specifikationerna. Länk: Creative specs
Twitter Ads | Bildannonser Specifikationer
Med bildannonser, Twitter ads, kan du lyfta ditt varumärke, produkt eller tjänster och service. Annonserna är alltid markerade ”promoted”.
- Tweet text: 257 tecken.
- Filer: PNG eller JPEG
- Filstorlek: Max 5MG
- Bildstorlek: 800 x 418 pixels för 1.91:1, 800 x 800 för 1:1
Likt Facebook och Instagram kan man skapa Twitter ads karuseller, med mellan 2-6 bilder i horisontellt format ( 800 x 418 ).
Kampanj - Twitter Ads
Att annonsera på Twitter med bildannonser och att starta en Twitter ads kampanj är lätt. När du sätter upp din kampanj väljer du den målsättning som passar just dig och din annonsering.
Twitter Ads | Placeringar
De vanligaste placeringarna för “Twitter ads”, ”promoted” bildannonser är:
- Högst upp på sökresultatsidan på Twitter
- På sökresultatsidan för “trend takeover”
- Om posten är relevant för dig kan den finnas på din tidslinje “timeline”
- Den kan dyka upp på användar profil om det är i linje med målsättningen
Bildannonserna kan också visas via “Official Twitter clients” tex. Twitter för Iphone och Twitter för Android.
Exempel på annonsplaceringar – Bing images
Twitter Ads | Målsättning
När du skapar en Twitter ads, bildannonsering, kampanj specificerar du din målsättning. Det kan till exemplet vara;
- Awareness | medvetenhet – nå nya följare
- Consideration | övervägande – engagemang, trafik till webbsida, följare
- Conversion | konvertering – app installationer
Fördjupa din kunskap i de olika kampanjmålsättningarna. Campaign Objectives (twitter.com)
Twitter Ads | KPI
Att mäta och utvärdera din annonsering och kampanjer är A och O för att se om det var en lyckad investering och ge dig möjlighet att optimera för kommande bilannonser. Några av de vanligaste KPI ( Key performance Indications) eller nyckeltal är;
- Engagemang: Click, re-tweets, svar och hashtags #
- Resultat: Impressions, visningar
- Tillväxt: nya engagerande följare
- ROI: intäkter genererade av annonseringen
Läs mer om mätning, KPI och analysering: Measurement (twitter.com)
Så lyckas du på Twitter
För att lyckas på Twitter gäller det kommunicera och skapa en dialog med dina kunder. Dela relevanta nyheter och kunskap i dina inlägg, det ökar chansen att de delas vidare och får spridning. Läs guider och titta på webinar för att lära dig mer hur du optimerar din Twitter närvaro, kampanj och annonsering: Twitter business campaign objective playbooks for brands
Twitter | 5 företag delar sina bästa tips
Med att testa, optimera och analysera din data kommer du en lång bit på vägen när det gäller att lyckas på Twitter. Här kommer ytterligare några tip; 5 brands that effectively use Twitter share their tips
Twitter | Därför lyckas dessa företag
Varumärken som använder Twitter för att skapa en dialog och engagemang är de som lyckas bäst. De lyckas öka sin varumärkesnärvaro och kännedom och bli en kanal dit följarna vänder sig för nyheter, information och råd.
Här är de företag som är bäst i klassen, enligt hubspot: 10 of the Best Brands on Twitter (And Why They’re So Successful) (hubspot.com)
Kom igång med Twitter ads– steg för steg
Så här kommer du igång med Twitter ads, bildannonsering. Skanna QR koden för att komma till Twitter Ads Manager instruktioner eller följ stegen nedan:
1. Twitter Ads Manager
Logga in på ditt Twitterkonto och gå till ads.twitter.com. När du satt upp ditt Twitter Ads konto får du tillgång till Twitter Ads manager.
2. Definiera din kampanjmålsättning
Vad är det du vill uppnå med din kampanj. Beroende på om det är medvetenhet, övervägande eller konvertering hjälper Twitter dig med potentiella kunder. Dina mål avgör vad du betalar för. Väljer du exempelvis trafik till hemsidan, betalar du i CPC, cost per click.
3. Kampanjdetaljer
Ge din kampanj ett namn, välj betalningsmetod och din kampanjbudget. Du kan välja daglig eller total budget, om du vill starta kampanjen direkt eller schemalägga den. Det finns inget minimumbelopp när du annonserar på Twitter.
4. Placera bud
Bestäm hur mycket du vill betala per åtgärd, tex. klick eller följare, beroende på kampanjmålsättning. Sedan väljer du din typ av budgivning; Automatic bid, Maximum bid, Target bid. Automatisk bid är bra om du är ny till annonsering på Twitter, då det optimeras för bästa resultat till lägsta pris beroende på din budget.
5. Målgrupp
Definiera din målgrupp utifrån olika faktorer som ålder, kön och geografisk plats. Du kan också lägga till intressen, nyckelord eller ”keywords” samt göra en tvilling målgrupp, “look-alike audience”. På Campaign Targeting hittar du mer information.
6. Annonsbild
Välj och ladda upp din annonsbild. Tänk på att använda en talande bild och lägg till en tydlig CTA samt 1-2 passande hashtags #.
7. Välj placering
Bestäm vart din Twitter ad, annons, ska visas. Sökresultat, Tidslinje eller profilsida.
8. Publicera
Dubbelkolla dina val, tryck på ”launch campaign” sedan är det bara att följa dina resultat, lära och optimera.
Twitter Ads Manager | Video
Här kommer ytterligare en resurs. Ads Manager Video Guide