Twitter bildannonsering - din nybörjarguide
Den kompletta nybörjarguiden för bildannonsering på Twitter. Lär dig allt du behöver veta för att komma igång med bildannonsering i 12 steg.
Din guide är skapad 2022 – uppdaterad information över sociala media kanaler är viktigt eftersom det är snabba och många förändringar. Lär dig hur du får ut det mesta av dina kampanjer genom bildannonser. Idag är det viktigt att finnas på sociala medier. Genom organiskt kontinuerligt innehåll gör du dig synlig med din produkt eller tjänst, och med hjälp av genomtänkt annonsering kan du dessutom fånga rätt målgrupp. Väljer du bildannonser på Twitter Ads kan du komma långt i några enkla steg.
Varför ska jag annonsera på Twitter?
Dessa delar finner du i din guide
- Vad är Twitter
- Twitters historia
- Varför ska jag annonsera på Twitter?
- Hur många använder Twitter i Sverige?
- Målgrupp och fördelar
- Vad betalar du för?
- Bildstorlekar för Twitter bildannonser
- Bildannonsens fördelar
- Kom igång
- Sökfunktioner
- Hur du sätter upp bildannonser för Twitter Ads-12 enkla steg
- Tips och trix
- Sammanfattning
Vad är Twitter?
Twitter är ett socialt nätverk som också kan förklaras som en mikrobloggtjänst för nyheter och sociala nätverk. Twitter används av ca 20 % av Sveriges internetanvändare enligt svenskarna och internet. Kommunikationen sker genom korta meddelanden som kallas tweets. Användarna på Twitter följer, diskuterar och integrerar med olika innehåll baserat på deras intressen. Via Twitter kan man upptäcka och följa intressanta tweets från olika människor och företag online. Dagens informationssamhälle kräver snabb och lättillgänglig information vilket Twitter kan bidra med. Människor kan vittna om, rapportera och kommentera globala händelser nästan i realtid och på Twitter kan användarna ”tweeta” för att och delta i konversationen om nästan allt som händer i världen.
Twitters historia
Twitter grundades 2006 och kan enklast beskrivas som en mikroblogg och startade som en SMS-baserad plattform där användarna skriver korta meddelanden/statusuppdateringar eller som det kom att kallas – tweets.
Den första tweeten skickades av Jack Dorsey (Twitters VD) den 21 mars 2006. Twitter är en global och gratis social nätverkstjänst. En SMS-plattforms utförande innebar att det var en begränsning på 140 tecken för användarna i början. Att det var just 140 tecken var för att detta var gränsen som mobiloperatörer införde för SMS-protokollstandard. Detta gjorde så att Twitter blev kraftigt begränsat till en början men också en utmaning som gjorde Twitter populärt på grund av begränsningen. Januari 2022 var registrerade användare i USA 76,9 miljoner.
När Twitter blev en webbplattform förblev gränsen på 140 tecken en fråga om varumärkesstrategi men 2017 beslutades att öka antalet tecken till 280 då det inte längre var relevant i smartphone-åldern att gränsen skulle bevaras till 140 tecken.
Användningen av Twitter fick en stor spridning på South by Southwest-konferensen i Austin, Texas, i mars 2007, när mer än 60 000 tweets skickades per dag från 20 000 innan. Efter denna konferens gick det brant uppåt i användare och tweets.
2013 rapporterade New York Times att företaget hade mer än 2000 anställda och fler än 200 miljoner aktiva användare. Samma år börsnoterades företaget och värderades till drygt 31 miljarder dollar.
Även om Twitters användarbas är mycket mindre än te x Facebooks med över 2,93 miljarder aktiva användare per månad under första kvartalet 2022.
Twitter upplevde en betydande tillväxt under 2020, möjligen på grund av Covid-19 och blev än mer en källa till de senaste nyheterna och informationen, särskilt för de yngre användarna.
Det har skrivits en hel del om Twitter under 2022, eftersom nyheten om att Elon Musk köpte Twitter publicerades 25/4-2022. Beskedet från officiellt pressmeddelande innebär att bolaget försvinner från börsen och blir helt privatägt av Elon Musk.
Affären gick igenom – och godkändes enhälligt av Twitters styrelse – men ett köp på 44 miljarder dollar sker inte över en natt. Köpet måste godkännas av tillsynsmyndigheter och aktieägare och förväntades avslutas i slutet av 2022 skriver the Guardian.
Varför ska jag annonsera på Twitter?
Cartier Stennis (head of Market Insights & Analytics, Twitter US) skriver bland annat i ett blogginlägg att deras användare är väldigt uppmärksamma och mottagliga för att prova nya saker. Att få konsumenters uppmärksamhet är en svårighet i allt mediabrus. Det räcker inte med att försöka nå rätt målgrupp målgruppen måste också vara mottaglig för att annonser ska vara effektiva. Här är en del fördelar listade för att svara på varför du ska annonsera på Twitter.
- Det går snabbt att scrolla sig igenom flöden – det i sin tur gör att det är en snabb marknadsföringskanal.
- Inte lika många som annonsörer på Twitter som på Facebook, Instagram och Snapchat vilket innebär att du konkurrerar med färre företag – kanske kommer du till och med vara den enda i din bransch som annonserar på Twitter.
- Twitter har en effektiv målgruppsspecificering vilket gör att du kan sätta upp bildannonserna enkelt.
- Oftast är ”tweetar” eller ”kvitters” som det kallas på svenska i nära realtid. Nyhetsnätverk och användare ser stora fördelar med att ”tweeta” och att dela information i realtid i dagens realtidsvärld. Vi är mottagliga för ett flöde av nyheter och uppdaterad information.
Hur många använder Twitter i Sverige
På plattformen Twitter, spelar engagemang en viktig roll i hur många människor som faktiskt ser ditt inlägg och räckvidden ökar. I Sverige är det en räckvidd på ca 20 procent.
Ju fler gånger ett ”tweet” gillas och delas, ju mer kommer det att visas av Twitter. Det är samma upplägg för Twitter vad det gäller interaktioner som för till exempel LinkedIn och Facebook alltså ju fler interaktioner, desto mer visas ditt inlägg i flödet.
Målgrupp och fördelar
Eftersom Twitter är en plattform med en mindre potentiell räckvidd än de större plattformarna som t ex Facebook, Instagram och Linkedln kan det generellt sett vara ganska billigt att annonsera på Twitter.
Vilka som ska nås av din annonsering kan du skräddarsy så att det passar din målgrupp genom att bland annat definiera geografisk plats, ålder, kön och specifika intressen.
Twitter möjliggör skarp och riktad kommunikation genom att begränsa antalet ord till 280 tecken. Statistik från USA, 2019 visar att de främsta anledningarna till att använda Twitter i USA är för att få nyheter, för underhållning, för att hålla kontakt med vänner och familj och för att följa varumärken och specifika företag. Detta är en enkel sammanfattning av Twitter användarna i USA. I Sverige har vi inte tillgång till samma statistik men det vi vet via statistik från svenskarna och internet är att den största gruppen i Sverige som använder Twitter är 90-talisterna.
Twitter har effektiva och målinriktade målgruppsverktyg för nå ut till olika målgrupper även om plattformen inte erbjuder störst antal användare. Hur kan du nå dina målgrupper?
- Följ konton med många följare.
- Använda dig av specifika hashtags.
- Engagera dig i vissa ämnen och diskussioner.
Vad betalar du för?
Du betalar bara för interaktion med annonserna, till exempel om du har en videokampanj betalar du enbart för visningarna. Om det är en kampanj för att få fler följare betalar du enbart för de nya följarna eller klick till din webbplats. Annonser markeras med en ikon, men interaktionen fungerar ungefär som med vanliga tweet. Plattformen har inget minimibelopp för att köra en kampanj.
Bildstorlekar för Twitter bildannonser
Det finns olika typer av bildannonser men dessa generella specifikationer gäller för alla bildannonser:
Filtyper: PNG och JPEG rekommenderas. Accepterar inte BMP- eller TIFF-filer.
Obs! GIF-filer som laddas upp återges som en statisk bild.
Filstorlek: Max 5MB
För mer detaljer beroende på typ av bildannons, se bild till vänster.
Bildannonser och storlekar 2022
Med bildannonser kan du visa upp ditt varumärke, din produkt eller tjänst med ett enda foto. De är lätta att skapa och kan stödja flera mål. De kan retweetas, svaras på och gillas, och de är tydligt markerade som ”marknadsförda”.
Bildannonser med appknappar
Bildstorlek: 800 x 418 pixlar rekommenderas för bildförhållandet 1,91:1. 800 x 800 pixlar rekommenderas för bildförhållandet 1:1.
Bildförhållande: 1,91:1 eller 1:1
Bildannonser med konversationsknappar
Bildstorlek: 800 x 418 pixlar rekommenderas för bildförhållandet 1,91:1.
Bildförhållande: 1,91:1
Bildannonser med omröstningar
Bildstorlek: 800 x 418 pixlar rekommenderas för bildförhållandet 1,91:1. 800 x 800 pixlar rekommenderas för bildförhållandet 1:1.
Bildannonser med webbplatsknappar
Bildstorlek: 800 x 418 pixlar rekommenderas för bildförhållandet 1,91:1. 800 x 800 pixlar rekommenderas för bildförhållandet 1:1
Fristående bildannonser
Bildstorlek: 1200 x 1200 pixlar rekommenderas för bildförhållandet 1:1. 1200 x 628 pixlar rekommenderas för bildförhållandet 1,91:1. Större bilder optimeras bättre när användare klickar för att expandera bilder.
Bildförhållande: 1,91:1 eller 1:1. Observera att den äldre kompositionen stöder alla bildförhållande mellan 2:1 och 1:1.
Karusellannons
Med hjälp av en karusellannons kan du lägga maximalt sex bilder eller videor som användaren svajpar emellan för din Twitter bildannons. Det är ett bra val när du vill visa flera produkter eller en produkt med flera dimensioner. Berätta en historia eller driva trafik till din webbplats eller app – allt i en enda annons.
Antal bilder: 2-6 (bilder eller videor)
Mediestorlek
Bildkaruseller: 1,91:1 eller 1:1 bildtillgångar med ett enda bildförhållande inom en karusell.
Videokaruseller: 16:9 eller 1:1 videotillgångar med ett enda bildförhållande inom en karusell.
För karuseller som använder blandade media bör bildförhållandena förbli konsekventa (1:1 bildtillgång med 1:1 videotillgång eller 1,91:1 bildtillgång med 16:9 videotillgång).
Här kan du se exempel på hur de olika bildannonserna som presenteras ovan skulle kunna se ut.
Bildannonsens fördelar
Twitter erbjuder olika typer av bildannonser som enkelt går att följa i några få steg. Ordspråket ”en bild säger mer än tusen ord” kan fungera bra i ett marknadsföringssyfte eftersom Twitter mest består av korta texter, men genom att använda sig av bildannons på Twitter finns det en möjlighet att sticka ut i mängden. Så hur kommer jag igång med min bildannonsering på Twitter och når nya höjder?
Kom igång
- Öppna ditt annonskonto
- Besök ads.twitter.com och logga in med hjälp av användaruppgifterna för kontot du vill köra en kampanj från.
- Lägg till en betalningsmetod
- Innan du kan köra en Twitter-annonskampanj måste du lägga till en betalningsmetod. Du kommer inte att faktureras om du inte startar en kampanj.
- Skapa din tweet
- Håll rutan endast för marknadsföring markerad och tryck på ”Tweet”. Upprepa tills du har skapat alla tweets du vill marknadsföra. De kommer att visas i det vanliga flödet och vara tydligt markerade som ”marknadsförd”.
- Skapa en kampanj
- Välj från rullgardinsmenyn ”Skapa kampanj” din annonshanterare. Följ anvisningarna för att välja ditt mål och fyll i dina kampanjuppgifter.
- Starta och optimera!
- När din kampanj är aktiv kommer du att kunna spåra resultat i realtid från din Ads Manager-instrumentpanel. Det är en statistiktjänst där du kan se hur mycket tweets som skickats, hur många som retweetat, svarat och lajkat samt hur många som klickat på eventuella länkar som skickats med. Det är ett statistikverktyg som du kan använda för dina annonser.
Sökfunktioner
Det finns många sätt att använda sig av sökfunktioner på Twitter. Ordsökning går att välja via avancerad sökning. Med ordsökning kan man söka på flera ord eller en exakt fras. Det går också att välja antingen eller och utesluta ord. Det går att söka på allt möjligt i sökfältet på Twitter. Det går även att söka på hashtags och @användarnamn och nyckelord. Sökfunktionen har stöd för många olika sätt att söka på. Det kan vara mycket användbart om man till exempel tappat bort en tweet. Funktionen scrolla har sina fördelar men Twitters utvecklade tekniska system för sökfunktioner är en förutsättning för användarvänlighet i det snabba och enorma flödet av Tweets, närmare bestämt ca 500 miljoner tweets per dag.
Hur du sätter upp bildannonser för Twitter Ads - 12 enkla steg
12 Enkla steg till din första Twitter annons
1. Registrera ett Twitter Ads-konto på ads.twitter.com
2. Lägg in dina kortuppgifter.
3. Gå till skapa kampanj.
4. Välj om du vill använda en tweet från ditt organiska innehåll eller en sk ”promoted only-tweet” som görs enbart för annonsen.
5. Ladda upp din bild från mediabiblioteket. Här kan du ha skapat ett sk. kort – ett foto som du kan återanvända till flera kampanjer. För format på bilder se under ”Bildstorlekar för Twitter bildannonser”.
6. Skriv in rubriken du vill använda för annonsen, t ex ”Vill du ha en drömmig uteplats?
7. Lägg till din URL som leder till din externa webbplats,
8. Bestäm och välj målsättningen med kampanjen.
9. Välj budgetalternativ.
10. Ringa in din målgrupp.
11. Lansera!
12. ViaTwitter Ads Manager kan du analysera kampanjen och få värdefull info för optimering av kampanjen.
Tips och trix
- Se till att ha ett tydligt CTA ”call to action” så att det blir tydligt i din bildannons vad den som har klickat på din annons ska göra.
- För att behålla uppmärksamheten på annonsen undvik hashtags och annat klickbart i själva tweeten som skulle kunna leda bort användaren från din annons.
- För att behålla nyfikenheten hos betraktaren kan det vara aktuellt att göra fler bildannonser inom samma kampanj.
- Omvärldsbevaka, vad händer i samhället? Vilka trender, diskussioner är det som är störst just nu på Twitter. Var med och tweeta i de mest synliga inläggen med dina annonser och se till att göra ditt varumärke relevant i förhållande till ämnet.
- Använd dig av dina organiska ”Tweets” för att få insikt i vad som fungerar bra och använd dig av den informationen till dina annonser.
- Ju mer data du har desto mer information har du att analysera vilket i sin tur leder till att du har större chans till att skapa träffsäkra annonser som når rätt målgrupp.
- Vill man kan man också göra flera tester samtidigt så kallade A/B tester. Om man har flera annonser igång samtidigt med samma budskap men med olika bilder kan man enkelt följa vilken annons som levererar bäst resultat. När du testar dina annonser som A/B tester ser du lättare vilken annons din målgrupp föredrar.
För mer information gå till Twitter Ads hjälpsidor
Bilder, gifs och videos räknas INTE in i dina 280 tecken – perfekt för att få ut så mycket som möjligt av din annons.
Sammanfattning
Twitter har många annonserings mål att välja från. Det som är viktigt är att analysera resultaten för att kunna utveckla och optimera annonserna i ett pågående flöde. Det är enkelt att komma igång med bildannonsering på Twitter och med smarta målgruppsfunktioner har du möjlighet att effektivt hitta din målgrupp. Kom ihåg att du betalar bara när aktivitet uppstår kring din annons, och det finns ingen minimikostnad för annonsering.
Som alltid när det gäller bildinnehåll är det viktigt att tänka på att bilden stämmer överens med ditt varumärke och vad du vill kommunicera och framförallt att den tilltalar den målgrupp du vill nå. Undvik gärna väl använda bilder från bildbanker och försök hitta mer unika bilder som sticker ut. Allra bäst är såklart egenproducerade bilder.
Om du har läst hela vägen hit har du tagit dig igenom steg-för-steg guiden för nybörjare av bildannonsering på Twitter. Nu är det bara att sätta igång att lansera din första bildannons, lycka till!
Vill du lära dig om bildannonsering för B2B? Läs denna guide Twitter bildannonsering B2B