Optimera TikTok annonser logotyp sociala medier svart bakgrund hämtad från Unsplash

7 tips för att
optimera dina
TikTok annonser

Lär dig hur du som företag kan optimera TikTok annonser och skapa framgångsrika annonskampanjer. I denna guide har jag sammanställt allt du behöver veta för att effektivisera och optimera din annonsering på TikTok.

Guide skriven av Sofia Samaras
9 Juni, 2022

Innehållsförteckning

Några snabba fakta om TikTok 2022

  • TikTok-appen lanserades 2016 av företaget Bytedance som blev en ledande plattform för korta videor i Kina, precis som Musical.ly. År 2018 slogs företagen samman för att göra en satsning internationellt och bytte därför namnet till TikTok.
  • Appen är idag den snabbast växande plattformen för sociala medier med över 1 miljard aktiva användare runtom i världen.
Diagram som visar världens mest använda sociala medieplattformar inkl.TikTok 2022
Bildkälla: Hootsuite

Målgruppen på TikTok

  • Målgruppen består främst av den yngre publiken mellan 16-25 år. Den så kallade Generation Z är dominerande, vilket utgör ungefär 50% av de totala användarna i världen.  
  • I Sverige använder nästan 50% av alla barnen i åldrarna 12-15 år appen. Fördelningen kommer troligen att förändras med tiden eftersom fler av de äldre målgrupperna i åldern 30 år och uppåt har börjat använda TikTok – inte minst sedan pandemin slog till, enligt rapporten Svenskarna och Internet 2021
  • Slutligen, dubbelt så många kvinnor som män som använder sig av TikTok.
Stapeldiagram som visar TikToks globala målgruppsprofil 2022
Bildkälla: Hootsuite

Olika typer av annonsformat

Det finns två olika sätt att annonsera på TikTok, genom betald– och organisk marknadsföring. Som företag har du möjlighet möjlighet att välja mellan fem olika annonsformat. Låt oss titta närmare på var och en med exempel.

Betald marknadsföring

TopView

Är en annons som visas bland de första inläggen i flödet på ”For you”-sidan efter att användaren scrollat i 3 sekunder. Annonsen visas i helskärmsläge och inkluderar ljud.

Brand Takeover

Påminner om TopView men den dyker upp precis efter att användaren har öppnat appen. Annonsen är 3 sekunder lång men den visas bara en gång per dag och är därför ganska dyr.

In-Feed Ads

Ser ut som Instagram och Snapchat stories. Annonsen visas i ”For you”-flödet och är upp till 60 sekunder lång. Den brukar innehålla en CTA som t.ex. köp nu eller ladda ner appen.

Branded Effects

Ger dig möjlighet att skapa egna AR-filter eller specialeffekter som du kan sprida på TikTok, vilket är ett bra sätt att bygga varumärkeskännedom och interagera med dina användare.

Optimera TikTok annonser och bilder på TikToks olika annonsformat
Bildkälla: TikTok

Branded Hashtag Challenge

Detta annonsformat kan skapa stor spridning och engagemang på TikTok. Om du vill bygga upp din närvaro och nå nya följare så ska du säkerligen satsa på det här formatet. Annonsen syns i ”Discover”-flödet och har ofta en tillhörande hashtag som sprids på TikTok så att andra också kan delta i utmaningen. 

Vill du lära dig mer om Branded Hashtag Challenge, kolla in TikToks tutorial video.

Organisk marknadsföring

Som företag bör du lägga kraft på att bygga upp en organisk närvaro och kombinera det med betald annonsering för att nå kunder. Även om ditt varumärke inte är så känt ännu kan du få en stor ökning av följare, leads och försäljning genom att skapa bra innehåll. Satsa därför på att skapa videos och annonser som din målgrupp tycker om att titta på och vill dela, då får ditt innehåll en organisk räckvidd med hjälp av appens algoritmer.

Genom att ”posta” organiskt innehåll får du möjlighet att bygga ditt varumärke och skapa relationer med nya målgrupper, utan att behöva investera i en stor budget. Du får också möjlighet att samla på dig insikter som du kan använda när du jobbar med betalda annonser. 

7 tips för att optimera TikTok annonser

Oavsett vilket annonsformat du väljer så finns det flera olika saker som du bör tänka på för att kunna lyckas med din annonsering på TikTok. Här följer 7 tips på hur du kan optimera dina TikTok annonser och få ut bästa möjliga resultat. Låt oss börja med tips nummer ett!

Tips 1: Välj rätt kampanjmål

En bra första utgångspunkt innan du kör igång med din annonskampanj är att definiera din målsättning med kampanjen. Vad ska kampanjen resultera i? Med andra ord så är det viktigt att du sätter upp rätt mål från början, eftersom det säkerställer att budgeten används effektivt och ger större chans att resultatet blir det önskade. 

TikTok har fem annonseringsmål som du kan välja mellan:

  1. Räckvidd: Visa annonser för så många som möjligt.
  2. Trafik: Driva trafik till webbplatsen eller appens målsida.
  3.  App-inställningar: Driva trafik för att få app installationer.
  4. Videovisningar: Visa videoannonser för så många som möjligt.
  5. Konverteringar: Uppmuntra användare till att göra en handling på webbsidan/i appen som t.ex. köp eller prenumeration på nyhetsbrev.
Optimera TikTok annonser bild på hur man väljer målsättning på TikTok
Bildkälla: TikTok

Tips 2: Optimera din målgrupp

Nästa steg är att se till att dina annonser levereras till rätt målgrupp, vilket innebär att du behöver titta på hur fördelningen ser ut d.v.s. vilket kön, vilken ålder och vilken stad engagerar sig i ditt innehåll. 

Analysera även vilka intressen och beteenden målgruppen har och rikta annonserna mot de grupperna som är mest aktiva, då minskar du chanserna att annonsutgifterna går till spillo. 

När annonserna väl ligger uppe hjälper TikTok till på olika sätt för att optimera dina TikTok annonser över tid. Men för att de ska kunna göra det på bästa sätt är det viktigt att du har riktat annonserna rätt från början. Du kan göra det med hjälp av att:

  • Låta TikTok optimera din målgrupp som baseras på vilka personer som interagerar mest med dina annonser. Du klickar då på ”Automatic – TikTok chooses for you” när du väljer målgrupp.
  • Skapa lookalike-målgrupper som liknar dina befintliga kunder. Genom att sätta upp ”lookalikes” låter du algoritmen jobba för att hitta nya potentiella kunder som inte känner ditt företag idag men som har en stor chans att bli faktiska kunder.
Optimera TikTok annonser bild som visar när användare ska välja målgrupp på TikTok i inloggat läge
Bildkälla: TikTok

Tips 3: Skapa ditt eget TikTok-innehåll

När du skapar videoinnehåll på TikTok bör du vara så autentisk som möjligt, alltså visa ditt varumärkes sanna personlighet så att målgruppen kan knyta an och relatera till dig. Det är viktigt att materialet känns äkta och roligt eftersom det är just autenticitet och humor som är de två viktigaste ingredienserna för att skapa lyckat innehåll och som ger resultat på TikTok. Här följer några fler tips som är bra att tänka på:

  • Skapa minst fem olika annonsmaterial för varje annonsgrupp, vilket minskar chansen att du tråkar ut din publik. TikTok rekommenderar att materialet uppdateras var 7:e dag.
  • Se till att fånga användarens uppmärksamhet inom de 3 första sekunderna och få tittarna att se hela videon. Detta ger en indikation till algoritmen att det är bra innehåll, vilket kan hjälpa till med spridning.
  • Gör korta videon, ju kortare innehåll, desto bättre. Videoannonser bör helst vara upp till 15 sekunder.
  • Sträva inte efter perfekt redigerade videos utan videor ska gärna se enkla och spontana ut även om mycket jobb kanske ligger bakom. 
  • Dra nytta av befintliga trender som sprids i flödet inom din bransch eller din nisch som t.ex. hashtags, musik eller ljudeffekter. 
  • Säkerställ att varje annons uppfyller TikToks videoannons– och bildannonsspecifikationer.
  • Och sist men inte minst, våga testa och experimentera fram vad som passar er bäst. Kom bara ihåg att vad du än gör på TikTok, glöm inte att ha kul. Som TikTok själva säger ”Don’t make ads. Make TikToks!” 

Vill du veta mer om hur du skapar kreativt innehåll på TikTok, läs gärna ”Creative Solutions: The Ultimate- How-to Guide”.

Optimera TikTok annonser bild som visar olika exempel på kreativt videoinnehåll på TikTok
Bildkälla: TikTok Creative Ultimate Guide

Tips 4: Ha en tydlig CTA

En annan viktig del att tänka på, framförallt om du kör In-Feed annonser, är att du kan lägga till en kortfattad uppmaning till handling i dina videoannonser – en så kallad CTA, Call-to-Action. Eftersom det hjälper dina användare att förstå vad de ska göra efter att de har sett din annons, vilket i sin tur kan leda till konvertering. 

När du väjer en CTA på plattformen se till att den matchar med ditt annonseringsmål. T.ex. om målet är att driva trafik till en produktsida så är ”Köp nu” ett bra CTA val, eller om målet är app-inställningar så väljer du ”Ladda ned” och så vidare.

Optimera TikToK annonser bild som visar när användare ska välja CTA på TikTok i inloggat läge
Bildkälla: TikTok

Tips 5: Experimentera med budget- och budstrategier

På TikTok kan du ställa in två typer av budget för dina kampanjer och annonsgrupper såsom daglig budget och en livstidsbudget. Oavsett vilken budgettyp du väljer, börja din annonsering med en lägre budget under de två första veckorna för att sedan kunna justera den, baserat på de resultat du får. 

Du kan välja bland flera budstrategier som är specialanpassade för olika kampanjer. Bestäm vilken strategi som är bäst för dig beroende på vilka mål dina kampanjer är inriktade på d.v.s om du vill fokusera på konvertering, klick eller räckvidd

Det bästa är helt enkelt att testa sig fram med olika budstrategier – utvärdera och se vad som funkar bäst för ert företag. Här kan du läsa vidare om de olika budstrategierna som TikTok erbjuder.

Optimera TikTok annonser bild som visar när användare ska välja Budget och Bugivningsstrategi TikTok i inloggat läge
Bildkälla: TikTok

Tips 6: A/B testa så ofta du kan

Med hjälp av A/B testning slipper du gissa vilken annons som är mest effektiv och kan istället luta dig mot fakta. Här har du verkligen alla förutsättningar att testa och experimentera fram vad som passar ert företag. 

För att optimera TikTok annonser kan du t.ex. testa två identiska annonser med samma erbjudande och annonsinnehåll men som skiljer sig i tonalitet och budskap. Genom testning kan du jämföra båda annonserna och ta reda på vilken annons som bäst når ut till målgruppen.

Optimera TikTok annonser bild som illustrerar ett exempel på A/B tester på TikTok
Bildkälla: TikTok

Två avgörande saker för bra A/B testning

  • Testa inte för många saker samtidigt utan testa en variabel åt gången som t.ex. annonsinnehåll, målgrupper eller annonsplacering. Då kan du få reda på vad det är som orsakar att resultatet blir som det blir.
  • För att dina A/B tester ska ge resultat se till att dina annonser visas i minst två veckor och att de inte överlappar med helgdagar som ofta har hög trafik, vilket kan förvränga resultaten.

Tips 7: Mät resultaten för dina annonser

Det enda sättet att ta reda på om dina optimeringsinsatser lönar sig är att mäta och analysera annonsresultat. Det finns inga exakta regler för hur du ska gå tillväga för att lyckas nå framgångsrika resultat, utan du får helt enkelt testa dig fram och det är bra om du följer upp annonserna regelbundet för att hitta vilka annonstyper som ger bäst effekt och spridning.

T.ex. titta på hur många visningar dina videos får och hur lång visningstiden är d.v.s. hur länge publiken tittar på ditt innehåll. Vad kan du dra för slutsatser? Fångar du målgruppens uppmärksamhet? Hur många likes, delningar och kommentarer får dina videos?

Kom ihåg att framgång kommer inte över en natt, så även om du gör vissa ändringar i dina annonser kan det ta några några veckor innan du kan se några effekter i ditt resultat. Går det segt att få nya följare? Fortsätt publicera innehåll som är relevant för din målgrupp så kommer det en dag att ge sig. Ha tålamod!

Använd dig av influencer marketing i TikTok

Har du inte kunskaperna ännu för att själv kunna skapa innehåll på TikTok, eller saknar ni resurserna internt? Då kan det vara en bra idé att inleda samarbeten med influencers eller existerande kreatörer på TikTok som skapar innehållet åt dig. För det första så är det ett smidigt sätt att bygga närvaro på plattformen. Och för det andra, genom att hitta kreatörer som är duktiga och relevanta för den målgruppen du vill nå så har du stor potential för ökad exponering av ditt företag. 

Om du inte är säker på var du ska börja med influencer marketing kan du t.ex. använda dig av TikToks Creator Marketplace där du kan upptäcka och få kontakt med kreatörer som är relevanta för ditt varumärke. Men kom ihåg att det kräver lite efterforskning så att du skapar samarbeten som landar rätt.

Du kan också hitta kreatörer genom att göra en enkel sökning i själva appen. Skriv bara in hashtags som är relaterade till ditt varumärke eller bransch och filtrera resultaten efter popularitet. 

Bild som visar två influencers som filmar sig själva på TikTok
Bildkälla: Pixabay

3 exempel på framgångsrika TikTok annonser

Här följer tre exempel som jag tycker har lyckats väldigt bra på TikTok. Vill du inspireras av fler framgångssagor? Gå in på TikTok Success Stories.

Exempel framgångsrik TikTok annons 3 Vänners glass

3 Vänners Glass

Glassföretaget 3 Vänners Glass använde sig av TikTok under våren 2021 för att bygga varumärkeskännedom hos den yngre målgruppen med hjälp av kampanjen "Glassigt". Kampanjen byggde på sångaren Mange Schmidts gamla låt "Glassigt", där TikTok-kreatören Viktor Frisk skrev om och spelade in en ny version av låten kopplad till 3 Vänners Glass varumärke. Kampanjen resulterade i:

2.6 miljoner visningar
+4 miljoner visningar fick hashtagen #glassigt
All time high glassförsäljning

Exempel framgångsrik TikTok annons Estrid

Estrid

Rakhyvelsföretaget Estrid har sedan maj 2021 samarbetat med TikTok kreatörer som gör "takeovers" på deras konto. Målet är att bygga upp Estrids närvaro på TikTok och nå ut till nya följare. Varje vecka sköter en ny kreatör deras videoinnehåll och det kombineras med betalda annonser, vilket har visat sig vara en framgångsrik strategi som fortfarande ger fantastiska resultat.

+494 000 följare
+10 miljoner visningar på de mest framgångsrika videoklippen
12,9 miljoner likes

Exempel framgångsrik TikTok annons RyanAir

RyanAir

Det välkända flygbolaget RyanAir har sedan 2020 använt sig av TikTok för att nå nya kunder genom att kombinera organiskt innehåll med betald annonsering. I deras innehåll använder dem sig av sina flygplan som har gjorts om till en karaktär med ögon och mun, vilket är både roligt, unikt och kreativt och har nu blivit en viral succé.

1,6 miljoner följare
+100 000 visningar per video
+91 miljoner visningar har hashtagen #ryanair

Länkar och tips på mer läsning

Avslutningsvis så hoppas jag att du har fått med dig lite ny kunskap från den här guiden! Vill du lära dig mer om TikTok annonsering, läs guiden ”Videoannonsering på TikToK” och följande resurser:

Lycka till med din annonsering!

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.