Bästa Guiden för optimerad YouTube Annonsering

Lär dig allt om YouTube annonser i denna guiden! 

Grattis, denna guiden kommer lära dig hur att skapa och optimera YouTube annonser i samband med YouTube videos i marknadsföring.

Guiden innehåller det du behöver veta från start till mål, dvs. hur att skapa ett konto på Google till hur du säkerställer att din video når dina målgrupper på ett optimalt sätt.

Annons formatet ”videoflödesannons” ges speciellt utrymme i denna guide då detta format har specifika fördelar jämfört med andra annonsformat.

Innehållsförteckning

Introduktion till YouTube annonser

Videoinnehållet är kraftfullt i marknadsföring och YouTube är den mest använda plattformen för videomaterial. Varje dag tittar mer än två miljarder människor världen runt på en miljard timmar video och genererar flera miljarder visningar. YouTube är också den näst mest använda sociala kanalen efter Facebook. 

YouTube är världens andra största sökmotor och ger stora möjligheter till att nå ut till en global publik. Videoinnehåll växer och väcker mest engagemang och prognoser pekar mot att över 80% av allt innehåll på Internet kommer att vara i rörligt format i slutet av år 2022.

Med YouTube annonsering når du potentiella kunder och kan uppmana dem att agera när de tittar på eller söker efter videor på YouTube. Marknadsföring på YouTube, som hanteras via Google Ads, är ett sätt att annonsera videoinnehåll på YouTube eller i sökresultat så att du kan maximera besökarens räckvidd.

Denna guide är tillägnad dig som vill veta vad du skall tänka på när du vill marknadsföra din video som du har lagt upp på YouTube. Speciell tyngdpunkt läggas på hur du skall använda dig av videoflödes annonser för att optimera att din videofilm på YouTube ses av så många besökare som möjligt.

Komma igång med YouTube

YouTube - Google konto

Du behöver ett Google-konto för att logga in på YouTube. Ett Google-konto fungerar i alla Google produkter och om du tidigare har loggat in på någon Google produkt så har du redan ett Google-konto.

För att logga in på YouTube anger du e-postadressen som du använde för dessa produkter. Om du till exempel använder Gmail är det ditt Gmail användarnamn.

Om du inte har ett Google-konto kan du skapa ett på YouTube. Gör så här:

  1. Gå till YouTube.
  2. Klicka på Logga in uppe till höger.
  3. Klicka på Skapa konto.
  4. Välj Själv eller Att hantera mitt företag.

Med ett Google-konto kan du använda många YouTube-funktioner, inklusive Gilla, Prenumerera, Titta senare och Titta på historik.

Skapa din YouTube kanal

Utan en YouTube kanal kommer du inte att ha någon allmän närvaro på YouTube. Din aktivitet är helt privat. Om du vill ladda upp dina egna videor, kommentera videor eller skapa spellistor kan du skapa en YouTube-kanal när som helst.

Du kan titta på och gilla videor och prenumerera på kanaler med ett Google-konto. Men utan en YouTube-kanal har du ingen allmän närvaro på YouTube. Även om du har ett Google-konto måste du skapa en YouTube-kanal för att ladda upp videor, kommentera eller skapa spellistor. Du kan skapa din kanal antingen på YouTube-webbplatsen eller på YouTube-mobil webbplatsen.

Skapa en personlig kanal

Följ dessa instruktioner för att skapa en kanal som bara du kan hantera med ditt Google-konto.

  1. Logga in på YouTube på en dator eller på mobil webbplatsen.
  2. Klicka på din profilbild.
  3. Du ombeds att skapa en kanal.

Kontrollera detaljerna (med ditt Google-kontonamn och ditt foto) och bekräfta för att skapa din kanal.

YouTube kanal för företag

Du kan ansluta din kanal till ett varumärkeskonto om du vill använda ett annat namn på YouTube än ditt Google-konto. Läs mer om varumärkeskonton.

Följande fem steg beskriver hur du skapar en kanal som kan ha mer än en ägare.

  1. Logga in på YouTube på en dator eller på mobilwebbplatsen.
  2. Gå till din kanallista.
  3. Välj att skapa en ny kanal.
  4. Hanterar du sedan tidigare ett varumärkeskonto på YouTube utan en kanal så väljer du det kontot från listan. Om det här märkeskontot redan har en kanal kan du inte skapa en ny. När du väljer varumärkeskontot från listan byts du till den kanalen.
  5. Fyll i detaljerna för att namnge din nya kanal. Klicka sedan på Skapa för att erhålla ett nytt varumärkeskonto.
  6. För att lägga till en kanalhanterare, följ instruktionerna för att byta kanalägare.

Läs mer om att använda en kanal med ett företag eller annat namn på YouTube.

Bekräfta ditt YouTube konto

För att verifiera din kanal blir du ombedd att ange ett telefonnummer. En verifieringskod skickas via SMS eller röstsamtal till det telefonnumret.

När du har verifierat ditt konto kan du bland annat:

Du kan också bli ombedd att verifiera ditt konto när du registrerar dig.

Konfigurera din video kampanj i Google Ads

Du skapar en YouTube kampanj genom ditt Google Ads konto. Har du inte ett sådant så sätter du enkelt upp det innan du fortsätter. När du loggat in till Google Ads så väljer du Kampanjer i sidomenyn och klickar efter det på Ny Kampanj. Du följer instruktionerna, sätter upp och konfigurerar din kampanj genom att fylla i olika restriktioner m.m.

Efter att du har identifierat din målgrupp och dess karaktär så kan du välja att skapa en annonsgrupp, kombinerad annonsgrupp eller fördefinierade annonsgrupper i Google Ads.

Nedan alternativ är en del lämpliga kriterier att välja mellan:

  • Målgrupper inom intressegrupp – Tidigare visat intresse för ett visst ämne.
  • Livshändelse – Viktiga händelse i livet som exempelvis dop, bröllop, examen.
  • Intresserade målgrupper – Baserat på vanor och intressen.
  • Re-marketing – Nå dem som tidigare interagerat med dig.
  • Liknande målgrupper – Målgrupper med liknande intressen som dina befintliga kunder.
  • Anpassade målgrupper – Nå användare utifrån deras senaste köpavsikt
  • Detaljerad demografi – Nå användare baserat på långsiktiga fakta.

Videoflödes annons specifika inställningar

Vi kommer att beskriva Videoflödes annonser längre ner i guiden. Det är dock på sin plats att redan i detta skede nämna att vid konfigureringen av din video kampanj skall du ställa in följande för din videflödes annons:

  • En videorubrik (upp till 25 tecken lång)
  • Två rader med beskrivningstext (upp till 35 tecken per rad)
  • En videominiatyrbild – 4x alternativ kommer att genereras automatiskt

Om du föredrar att skapa en anpassad miniatyr kan du kontakta Google-konto ansvarig för att ställa in detta.

Målsättningar

Med annonsering på YouTube kan du sätta upp målsättningar och följa hur väl dina kampanjer mötte dem. Din insamlade data kan leda till insikter som blir värdefulla inför nästa kampanj.

Du bör länka dina YouTube-kampanjer till Google Ads för att se djupare insikter om din kampanj, hur den presterar och vilka förändringar eller optimeringar som måste göras.

Mäta YouTube annonser - nyckeltal

Följande är de nyckeltal som du behöver vara medveten om i ditt Google Ads konto och som ger dig användbara data.

Medvetenhet

  • Intryck: hur många personer exponerades för din video (och miniatyrbild)?
  • Visningar: hur många tittade förbi 30-sekundersmarkeringen?

Övervägande

  • Visningsfrekvens: Procent av visningar kontra mängden visningar.
  • Kostnad per klick: Hur många personer som klickade på din annons.
  • Visningstid: Den totala tiden som tittades på dina videoannonser, visas i sekunder.
  • Klick: Personer som klickade på din annons.
  • Klick frekvens: Procentandelen som klickade på dina annonser.
  • Förvärvade åtgärder: En YouTube-besökare engagerar sig på din YouTube-kanal efter att ha engagerat sig i en annons.

Olika typer av YouTube annonser

Här följer en kortfattad beskrivning av de huvudsakliga annons formaten. Se fördjupad beskrivning av videoflödes annonser efter denna sektion.

Instream annonser - överhoppningsbara

Denna typ av annonser spelas innan en tittares valda video. Använd överhoppningsbara annonser när du har videoinnehåll som du vill marknadsföra före, under eller efter andra videor på YouTube.

Instream annonser är lämpliga när du vill nå nya potentiella kunder, öka trafiken till din webbplats, supportera varumärkesmedvetenhet och räckvidd samt öka försäljningen.

Instream annonser – icke överhoppningsbara

Dessa annonser kan inte besökaren hoppa över. De är högst 15 sekunder långa och spelas upp före, under eller efter andra videor. Använd icke överhoppningsbara Instream annonser när du har videoinnehåll som du vill marknadsföra före, under eller efter andra videor på YouTube och du vill att tittarna ska se hela videon.

Instream annonser typ är lämplig när du vill supportera varumärkesmedvetenhet och räckvidd.

Videoflödes annonser

Videoflödes annonser består av en miniatyr från din video och med mindre text. Annonsens exakta storlek och utseende kan variera beroende på var den visas, men innehåller alltid en uppmaning om att klicka för att titta på videon. Videon spelas sedan upp på visningssidan eller kanalens startsida på YouTubes startsida.

Som annonsör betalar du endast när en tittare klickar på miniatyren för att se din videoannons. Videoflödes annonser är ett rekommendabelt sätt att annonsera på YouTube eftersom du med hjälp av dessa annonser kan marknadsföra ditt erbjudande direkt på YouTubes sökresultatsidor, visningssidor och startsidor där många av dina kunder intensivt vistas dagligen.

Du bör välja produkt och varumärke som kampanjmål för det här annonsformatet.

Topp annonser

En video som används i en toppannons spelas upp automatiskt utan ljud i upp till på YouTube. Annonsformatet fungerar lite annorlunda beroende på vilken enhet man använder.

Använd det här formatet när du vill öka medvetenheten om en ny produkt eller tjänst eller nå en stor målgrupp under kort tid.

Toppannonser är endast tillgängliga på bokningsbasis via en Google-säljare. Detta innebär att du som annonsör debiteras med en fast kostnad per dag eller kostnad per tusen exponeringar. Du kan få en uppskattning av priset och kampanjens exponeringsmål i samarbete med Googles annonseringsteam.

Videoflödesannonser

Med videoflödes annonser placeras ditt varumärke, din produkt eller din tjänst bredvid YouTube innehåll som din målgrupp sannolikt kommer att titta på. Videoflödes annonser visas i sökresultaten på YouTube, i avsnittet ”Att Titta på Härnäst på YouTube” och i hemflödet i YouTube appen.

Videoflödesannonser består av en bildminiatyr från din video, en rubrik och upp till två textrader (beroende på var annonsen visas). Annonsens exakta storlek och utseende kan variera beroende på var den visas, men den innehåller alltid en uppmaning om att klicka på miniatyren för att titta på videon. Videon spelas sedan upp på visningssidan eller kanalens startsida på YouTubes startsida.

I vissa miljöer spelas video upp automatiskt utan ljud när användaren håller muspekaren över miniatyrbilden.

YouTube videoflödes annonser visas i flera olika miljöer på YouTube plattformen. De kan visas i sökresultat, videovisningssidor och i mobilappen.

Du bör välja produkt och varumärke som kampanjmål för det här annonsformatet.

Videoflödes annonser ser nästan identiska ut med vanliga videoplaceringar och inkluderar en visuell miniatyr, rubrik och brödtext. Det är lite som sponsrade annonser som visas i sökmotorer. De ser exakt ut som organiska resultat på ytan, vilket hjälper dem att smälta in.

Den största skillnaden är en liten gul ”annons”-tagg som ingår i videoflödes placeringar. Detta är bra för att uppmuntra användarinteraktion, eftersom videoflödes annonser upplevs som mindre som sponsrade annonser och mer som vanliga inlägg.

Som annonsör betalar du endast när en tittare klickar på miniatyren för att se din videoannons. Videoflödes annonser är ett rekommendabelt sätt att annonsera på YouTube eftersom du med hjälp av dessa annonser kan marknadsföra ditt erbjudande direkt på YouTubes sökresultatsidor, visningssidor och startsidor där många av dina kunder vistas dagligen.

Var på YouTube visas videoflödes annonser

Videoflödes annonser kan visas på flera olika platser på YouTube plattformen, vilket delvis är anledningen till att de är så mångsidiga och praktiska för marknadsförare.

 

Alla dessa videoflödes annons placeringar har en sak gemensamt, de är mycket synliga. Dessa annonser känns relevanta och organiska och uppmuntrar klick från användare och videotittare.

 

Användarresan från att titta på innehåll till att klicka på annonsen är sömlös, vilket är avgörande när du vill fånga uppmärksamhet och uppmuntra engagemang.

På YouTube sök resultat

Du hittar ofta videoflödes annonser som visas överst på sökresultatsidan, ovanför organiska inlägg och videoinnehåll. Detta är en utmärkt position för annonsörer. Placeringen är mycket synlig och lockar också omedelbart till sig ögonen när användare har gjort en ny sökning.

 

Nedan är ett exempel från en sökning efter ”e-post marknadsförings tips”. Omni send annonsen är relevant för sökfrågan och placerad på den perfekta platsen för att fånga uppmärksamhet och få klick.

På YouTube video watch sida

Videoflödes annonser kan också visas i sidofältet på YouTube videovisningssidan. En av de största fördelarna med denna placering är att din annons sannolikt kommer att visas under en längre tid. Din annons kommer att finnas kvar i sidofältet under hela videons huvudinnehåll, och om ditt budskap är relevant kan det enkelt generera klick när användare utforskar sina föreslagna videor.

Nedan är ett exempel från Shopify Plus, levererat kring digitalt marknadsföringsinnehåll.

Det är lätt att se hur en användare kan frestas att klicka här. Annonsen är relevant för innehållet de just har tittat på och levereras på en iögonfallande plats i visningssidans sidofält.

På YouTube mobilflöde

Videoflödes annonser kan också visas i YouTubes mobilapps hemflöde. Detta är en mycket stark placering för din annons.  Annonsen visas i hemflödet i YouTube appen på mobila enheter och tv.

  • Mobila enheter visar annonsen antingen högst upp i flödet (när det inte visas en toppannons) eller mellan videor i flödet.
  • Datorer visar annonsen antingen som den första rekommenderade videon eller mellan videor i flödet.
  • På tv visas din annons i listan med rekommenderade videor.

Eftersom annonsen är omedelbart synlig när användare öppnar mobil appen är den nästan omöjlig att missa, vilket innebär att det är mer sannolikt att den genererar klick. Med en iögonfallande kreativitet och en tydlig rubrik kan du omedelbart fånga sin målgrupps uppmärksamhet.

Fördelarna med videoflödes annonser

YouTube videoflödes annonser kan vara mycket effektiva för digitala marknadsförare, särskilt när de levereras med effektiva kreativa tillgångar och korrekt målgruppsinriktning.

Nedan är några av de största fördelarna med videoflödes annonser.

Videoflödes annonser är Iögonfallande

Videoflödes annonser visas på mycket synliga platser på YouTube plattformen, från visningssidor till sökresultat. Det betyder att din målgrupp nästan garanterat ser dina annonser. Dessutom, om du levererar relevant och riktat annonsinnehåll, är det mycket sannolikt att du genererar konsekvent engagemang och höga klickvolymer.

 

Denna typ av annonser lyckas också ha effekt utan att bli störande. Eftersom användare måste klicka på dina annonser för att besöka en målsida avbryter dessa format inte streaming upplevelsen, vilket innebär att användarna inte blir irriterade av dina meddelanden.

Videoflödes annonser är effektiva

Du betalar bara för videoflödes annonser när de lyckas leverera en användaråtgärd, till exempel en videovisning eller ett klick. Köpmodellerna Cost Per Click (CPC) och Cost Per View (CPV) gör att du kan maximera effektiviteten i dina videoflödes annons kampanjer.

 

YouTube debiterar endast för en visning av videoflödes annonser när din målgrupp utför en specifik åtgärd, så allt du behöver göra är att se till att din inriktning är knivskarp för att köra effektiva annonskampanjer.

Videoflödes annonser genererar leads

Många annonsörer använder videoflödes annonser för att driva potentiella kunder vidare till externa formulär för potentiella kunder.

 

Det här är ett smart sätt att maximera effekten av dina YouTube annonser. I stället för att enbart fokusera på videovisningar och klick kan du använda videoflödes annonser för att generera värdefulla potentiella kunder. Med korrekt inriktning och ett övertygande kreativt tillvägagångssätt kan du snabbt fånga upp användardata av hög kvalitet och driva konverteringar.

 

Eftersom användare har valt att medvetet klicka på en videoflödes annonser, finns det också en stor chans att de är ett relevant prospekt för ditt företag.

 

Nackdelarna med videoflödes annonser

Även om videoflödes annonser kan vara otroligt användbara, har varje annonsformat sina nackdelar. Det är viktigt att ta dessa överväganden ombord innan du lanserar videoflödes annonser.

Videoflödes annonser kräver engagemang

Videoflödes annonser kan vara icke-påträngande, vilket är en bonus för användarna, men detta kan också vara en nackdel för dig.

 

Om dina kreativa tillgångar är svaga och din uppmaning inte uppmuntrar ett svar, finns det en risk att du kommer att kämpa för att generera klick.

 

Till skillnad från andra YouTube format infogas videoflödes annonser inte direkt i användarupplevelsen utan de behöver aktivt användarengagemang för att lyckas. Om du ska leverera positiva resultat behöver du förstklassiga kreativa tillgångar och laserfokuserad målgruppsinriktning.

Videoflödes annonser erbjuder endast begränsad kreativitet

Även om det är sant att videoflödes annonser är mycket synliga, erbjuder de inte ett stort utrymme för kreativitet.

 

Som annonsör får du en videominiatyr, en rubrik och annonstext, så meddelanden måste vara korta och koncisa. Eftersom det finns begränsat utrymme för kreativ stil måste varje del av en videoflödes annons vara tydlig och koncis, vilket inte alltid är lätt.

 

Om du försöker leverera djupgående produktinformation eller varumärkesberättelse, kommer du förmodligen att kämpa för att påverka med videoflödes annonser.

Vad kostar en videoflödes annons?

Kostnaden för att köra videoflödes annonser kommer att variera avsevärt mellan annonsörer. Flera olika faktorer kan påverka den totala kostnaden för en Google kampanj, inklusive din bransch, målgrupp och annonskvalitet.

Det viktiga att förstå är dock att du kommer att visa videoflödes annonser genom ett auktionssystem. När du skapar en ny kampanj måste du bekräfta en kampanjbudget och budstrategi som avgör hur regelbundet dina annonser visas.

Du måste ta reda på hur mycket du är villig att bjuda för en visning, men ett positivt kvalitetsresultat kan vara till stor hjälp för att sänka dina kostnader. Om dina videoflödes annonser är relevanta för din målgrupp och konsekvent genererar klick, kommer ditt kvalitetsresultat att förbättras, vilket innebär att du kommer att kunna få fler visningar för mindre pengar.

Dessutom, eftersom du bara kommer att betala när en användare klickar på din videoflödes annons, behöver du inte oroa dig för bortkastade visningar, vilket är bra för kostnadseffektiviteten.

Förberedelser YouTube annonser

Innan du fortsätter med själva annonsen och vidare konfigurering av din kampanj är det ett par saker du bör tänka på.

Syfte

Du kan själv avgränsa exempelvis demografi, målgruppstyper, språk och platser du vill att kampanjen ska visas för. Det går också att bestämma för vilka sökord och ämnen din annons ska exponeras. Du kan även välja mellan olika typer av kampanjmål beroende på vad syftet med din annons är:

  • Potentiella kunder
  • Försäljning
  • Trafik till webbplatsen 
  • Övervägande av produkt och varumärke
  • Varumärkesmedvetenhet och räckvidd

Utgå från din målgrupp, vad är de intresserade av att titta på? Anpassa innehållet efter tittarna och vad de konsumerar och gillar. Du kan med hjälp av YouTubes egna analysverktyg YouTube Analytics själv observera tittarnas beteende och interaktioner.

Innehåll i YouTube annonser

För att lyckas med annonsering på YouTube krävs innehåll som engagerar, inspirerar, övertygar eller på annat sätt tillför verkligt värde för mottagaren.

Du väljer en rubrik som fångar målgruppens intresse och sedan skapar du en text som beskriver din tjänst eller produkt. Du behöver också välja en miniatyrbild för din videoannons som blir start bilden innan de klickar på din annons. Därefter bestämmer du var dina besökare skall hamna när de klickar på din annons, en så kallad “call to action”, förkortad CTA.

Det går också att välja sökord där du vill att din annons skall dyka upp, och sedan kampanjmål beroende på om du vill öka varumärkeskännedomen, driva trafik till din hemsida eller påverka övervägande av din produkt/tjänst.

Budstrategi

Det är inte gratis att annonsera på YouTube. Vilket pris du får betala för att annonsera på Youtube beror på vilken budstrategi och betalningsmodell du väljer:

Du behöver alltså bestämma dig för den budgivningsstrategi som passar din budget. Det finns sex olika strategier att välja mellan. Läs vidare om budstrategier här.

  • Högsta Cost per View CPV
  • Högsta Cost per Tusen CPM
  • CPM för synlighet
  • Mål CPM
  • Mål CPA Cost per Acquisition
  • Maximera konverteringar

Din kampanj budget styrs alltså kostnaden av de olika annonsformaten och deras tillhörande budstrategier och betalningsmodeller.

Vad som är positivt är att du inte behöver något stor budget för att komma i gång. Du sätter själv gränserna och kan bestämma över din annonsbudget.

Videokvalitet

När det gäller själva videon du producerar måste du se till att din video är av hög kvalité rent tekniskt.

Följande punkter är bara några av de många sätten du kan förbättra video kvaliteten på. Det är viktigt att planera ditt innehåll och video korrekt och använda korrekt utrustning. Detta kommer att bidraga till att din video når framgång på YouTube.

Utrustning

Du kanske överväger en bra smartphone för att spela in dina videoklipp. En del mobiltelefoner är idag av riktigt bra kvalité och kan lämpa sig för en rad ändamål för inspelning. Det finns också en rad redigerings möjligheter som tillsammans med en smartphones möjligheter många gånger räcker långt. Läs mer hur du skapar bra videos med begränsad budget.

Om du har ambitioner på att skapa en riktig professionell varumärkesvideo kan det krävas mer avancerad utrustning son du antingen hyr eller köper själv. Sådan utrustning kan omfatta en rad komponenter som skärminspelare, teleprompter, mikrofon, professionell video redigerare, DSLR kamera samt ljussättning för att ge din video en professionell touch.

Ljus

Ljuset ha en enorm inverkan på din videos kvalitet. Solljus är oftast den bästa belysningskällan men du måste se till att ljuset är tillräckligt mjukt. Solljus på morgonen eller kvällen är att föredra istället för på mitt på dagen då ljuset ät väldigt hårt vilket skapar skarpa skuggor.

Redigering

Det finns en rad alternativ när det gäller redigering, och det behöver inte bli dyrt. Många innehållsskapare börjar med den gratis redigeringsprogramvara som finns förinstallerad på datorn eller gratis webblösningar. Andra köper avancerade program.

När du letar efter programvara för redigering bör du fundera över dina ambitioner, tillgänglig budget, utrustning och funktioner. Du bör bestämma dig för om du vill använda en enkel applikation för att göra ett begränsat antal videos eller satsar du på att bli en expertredigerare och investera mycket i hantverket.

Du kan göra enklare redigering i YouTube Studio . Du kan till exempel lägga till eller redigera slutskärmar och ta bort oönskade avsnitt i videon före eller efter att den har publicerats.

Ljud

Ljudkvalitén är viktig för hela upplevelsen av din video. Använd en så pass bra mikrofon för ljudupptagning att ljudet verkligen supporterar hela upplevelsen med din video. Se också till att du har ett bra ljudredigeringsprogram eller ett verktyg för att göra ljudet till videon perfekt.

Öka synbarheten för din YouTube annons

Vad kan du göra för att få din annons att nå dina uppsatta nyckeltal ännu bättre?

Definiera ett tydligt syfte och mål med annonseringen

Du bör alltid ha ett tydligt syfte med din Youtube annonsering samt sätta tydliga mål. Oftast är Youtube annonser bättre för branding och varumärkesspridning än direkt sälj.

Sökordsanalys för YouTube annonser

Sökordsanalys är processen där du analyserar potentialen att driva organisk trafik genom olika sökord. Att göra sökordsanalys innebär bland annat att du utreder hur många sökningar dina primära sökord har på Google, vilka relaterade termer och fraser ditt primära sökord har samt vilka är de frågor och fraser som användarna ställer på Google för ditt sökord.

Sökordsanalys är alltså en viktig del av en SEO-analys och görs för att planlägga webbplatsens sökordsmarknadsföring för att bättre förstå användarnas sökbeteende. Gör en sökordsanalys för YouTube, genom att använda t.ex. Ahrefs sökords verktyg. Det är detta din video skall utgå från. Här kan du läsa mer om hur man kan arbeta med optimering av sökord.

Attraktiv video

Skapa en riktigt bra video som folk faktiskt vill se på. Youtube känner av om din video är populär bland tittarna. Om de flesta stänger ner efter ett par sekunder kommer det blir svårt att ranka högt på Google. Om tittarna däremot kommer tillbaka till din video upprepade gånger så ser Youtube att ditt material är värdefullt och pushar det högre upp i sökresultatet.

Segmentera dina annonser

Precis som Googles sök- och displayannonser så bör du segmentera dina Youtube annonser. Detta ämne har vi berört mer i detalj tidigare men det är viktigt att denna segmentering ges tid och energi.

Sätt upp re-marketing YouTube annonser

YouTube erbjuder re-marketing som är ett väldigt kraftfullt verktyg som låter dig annonsera mot besökare som besökt din sajt. Om du exempelvis driver en e-handel så kan du sätta upp annonser som riktar sig till besökare som varit inne på din sajt och tittat på dina produkter.

Kvalitetsinnehåll

Att demonstrera dina produkter eller tjänster via YouTube annonser och komplettera med ytterligare innehåll på din YouTube kanal är ett av de bästa sätten du kan nå potentiella kunder och vägleda dem till ett köp. Majoriteten av kunderna tittar på YouTube videor för att undersöka produkter innan de köper, så att ett bra första intryck kan gå långt. Säkerställ att innehållet i din video är informativt och användbart för besökaren.

Optimera för Sök

Se till att kunder kan söka och hitta dina YouTube videor. Gör sökordsundersökningar och skriv enkla titlar som direkt relaterar till de frågor som folk som är intresserade av din produkt ställer. Eftersom produktvideor och visningsannonser vanligtvis används för medvetenhet om en produkt, bör ditt mål vara att se till att du hittas av intresserade och potentiella kunder på YouTube.

Optimera din video genom att lägga in dina sökord i titel och description. Ett tips här är även att säga ditt sökord tydligt om möjligt, då YouTube transkriberar och plockar upp vad som sägs i din video.

Skapa ett Community med prenumeranter

Köp sker inte alltid första gången en besökare ser en annons. Om dina annonser är bra kommer kunder tycka om ditt varumärke. Men även bra annonser kanske inte gör din målgrupp redo att köpa. Om de ännu inte är redo att köpa, vägled dem då att prenumerera på mer av ditt innehåll på YouTube. Ju mer de ser, desto mer troligt är det att de tar steget mot ett köp.

Optimera, analysera, upprepa

För att få fördelarna med YouTube annonsering måste du fortsätta arbeta med att förbättra KPI: er och statistik för din annonsprestanda. Analysera data som tillhandahålls av YouTube Analytics och Google Analytics och gör ändringar vid behov. Framgång med YouTube annonsering kräver ett åtagande att optimera prestanda och öka dina färdigheter för att hålla dig uppdaterad med trender och förändringar.

Sammanfattning

Annonsering på YouTube är ett kraftfullt verktyg för att nå ut till en publik. Men det finns nästan obegränsat med möjligheter att annonsera i sociala medier. Du måste ständigt prova dig fram och komma ihåg att innehåll som fungerar idag kanske inte fungerar riktigt så bra imorgon. Kom ihåg att om ingen ser ditt videoinnehåll kommer det inte att göra någon nytta. Gör allt du kan för att optimera det aktuella videoinnehållet du har.

Videoflödes annonser är ett utmärkt annons format för att optimera synbarheten av ditt video material, speciellt om skall optimera din kampanj för en produkt eller ditt varumärke.

Med den här guiden är du på god väg att lansera din framgångsrika YouTube kampanj. Om du har några frågor om YouTube annonsering och då speciellt med support av videoflödes annonser, tveka inte att höra av dig!

Du får väldigt gärna klicka på knappen nedan om du tycker om denna guiden!

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.