VIRTUELLA PROVRUM &
AUGMENTED REALITY

Komplett guide till varför du bör satsa på virtuella provrum & augmented reality

Virtuella provrum förväntas bli en viktig del av framtidens shoppingupplevelse. Det visar i alla fall Klarnas konsumentundersökning som frågat framtidens konsumenter om vad de förväntar sig inom framtidens shoppingupplevelse. I denna guide ger vi svaren på hur du kommer igång med virtuella provrum och augmented reality och varför du bör satsa på redan idag.

Vad är ett virtuellt provrum?

Ett virtuellt provrum är en typ av provrum som med hjälp av Augmented reality (AR) låter kunder pröva kläder och produkter virtuellt. Detta innebär att en kund kan testa till exempel kläder och smink utan att fysiskt röra vid dem. Tekniken låter kunden se produkten på sig själv i realtid och kan då testa olika storlekar, passformer och stilar innan de bestämmer sig för att göra ett köp. Virtuella provrum finns och går att använda sig av både online och i fysiska butiker genom smartphones eller så kallade Smart mirrors.

kvinna som håller i tablet och shoppar via e-handel

Augmented reality - Tekniken bakom

De flesta virtuella provrum använder sig av Augmented reality (AR) eller vad som på svenska kallas förhöjd verklighet. Augmented reality innebär att man kopplar samman den digitala världen med den fysiska världen och skapar en förbättrad och aktiv version av den riktiga omgivningen, formad genom användningen av digitala komponenter.

Hur fungerar det i praktiken?

Med hjälp av kameran på en smartphone eller kameran i en smart mirror, skannas kundens kropp för att skapa upp en 360-graders 3d-modell. Virtuell verklighet lägger sedan över produkter på 3d-modellen som gör att kunden kan se och testa produkter i realtid, utan att fysiskt röra vid dem.

Varför du bör framtidssäkra med virtuella provrum och augmented reality

Klarnas konsumentundersökning är tydlig, framtidens konsumenter förväntar sig en shoppingupplevelse med mer teknisk innovation. Hela 74 % av de tillfrågade i undersökning svarar att de förväntar sig att augmented reality kommer förbättra deras shoppinguppevelse. Om du inte redan är övertygad kommer nedan kommer ytterligare fördelar som gör det svårt att avstå.

Bekvämlighet

Kanske har du någon gång varit i en butik, hittat ett plagg nu är nöjd med, vält storlek och färg bara för att gå till provrummet och inse att det inte alls passade dig som du tänkt dig. Du behöver nu gå tillbaka och hämta plagget i en annan storlek och kanske till och med ställa dig i kön igen. Virtuella provrum kan eliminera så gott som alla dessa steg.

Bygg relationer med kunder

Kundnöjdhet är ett långsiktigt mål de flesta butiker strävar efter. Dagens och morgondagens kunder ställer höga krav och för att möta deras behov måste du kunna erbjuda det de efterfrågar. Virtuella provrum kan till exempel låta dina kunder pröva produkter från sitt hem, i ubern på väg till jobbet eller på lunchrasten på jobbet. Helt enkelt kan du låta kunden handla på sitt sätt och när den vill. Du ökar alltså bekvämligheten och stärker relationen till din kund. Virtuella provrum kan dessutom gör shoppingupplevelsen mer rolig och levande genom att implementera stilråd och personalisering med hjälp av AI. Detta kan hjälpa din och din kunds långsiktiga relation och skapa nöjda kunder.

Minska returer

Returer kan både vara administrativt krävande och kostsamt. Att implementera ett virtuellt provrum som låter kunder testa produkter, storlekar och färger innan de bestämmer sig kan därför spara dig en hel del resurser. Att minska returer är även ett starkt argument ur ett hållbarhetsperspektiv för att minska koldioxidutsläpp och spara på jordens resurser.

rum med rosa och ljusblå neon, kläder som hänger på klädhängare.

Begränsningar med virtuella provrum

Trots att virtuella provrum har väldigt många fördelar finns det självklart saker som inte kan ersättas och som man bör känna till innan man implementerar ett virtuellt provrum. Till exempel kommer det fortfarande finnas kunder som vill kunna känna och klämma på produkter innan de gör ett köp. Det är dessutom fortfarande en relativt ny teknik vilket kan göra att kunder känner sig osäkra för hur väl det stämmer överens med verklighet när det kommer till färger och mönster som kan upplevas annorlunda i verklighet mot hur det ser ut online. Här får man helt enkelt ställa sig frågan om man tror på virtuella provrum och dess teknik eller om det bara är en fluga…

5 företag som redan använder sig av virtuella provrum

Skulle du fortfarande inte känna dig helt säker på idén om virtuella provrum kan du här läsa om 5 företag som redan idag använder sig av virtuella provrum.

1.

Gucci har implementerat ett virtuellt provrum med hjälp av AR direkt i Snapchat.  Genom appen och kameran på en smartphone kan användare testa skor direkt i realtid. Bara riktiga kameran mot fötterna och ser hur skorna sitter på dig. Genom ”köp nu” knappen kommer användaren direkt till Guccis hemsida för att därigenom kunna färdigställa sin order.

Smart mirror, virutuella provrum

2.

MAC Cosmetics använder sig av virtuella provrum både online och i butik för att låta kunder testa make up utan att fysiskt behöva applicera det innan de gör ett köp. I butik använder de sig av så kallade smart mirrors och online kan kunderna använda sin kamera på smartphone eller dator för att se vilken make up som passar dem bäst.

3.

Ett annat företag som experimenterat med virutella provrum är H&M ägda bolaget COS. Företaget började med att testa smart mirrors på test i en av butikerna i Beverly Hills, men det dröjde inte länge innan man valde att rulla ut konceptet i alla butikerna över hela USA. Som komplement till sina smart mirrors erbjuder man även personalisering och personliga stilråd.

Kvinna som håller smartphone

4.

5.

TA3 Swim är en e-handlare specialicerad på kroppsformade baddräkter. Anledningen till att man implementerade virtuella provrum var för att man ville att det skulle bli lättare för kunderna att välja rätt storlek, vilket skulle leda till minskade returer. Sagt och gjort hade man redan inom de första sex månaderna efter implementering minskat sina returer med 50 % jämfört med tidigare.

Tommy Hilfiger har satt upp smart mirrors i flera av sina butiker för att låta kunder testa produkter i realtid på ett enkelt och smidigt sätt. Genom smart mirrorn läggs produkterna över 3d-modellen som låter kunden se hur kläderna sitter på utan att behöva byta om.

Så kommer du igång med virtuella provrum idag

För att hänga med i den moderna försäljningen och skapa långsiktiga relationer med kunder, kan en investering i virtuella provrum vara en investering mycket väl värd att göra. Dagens och morgondagens kunder vill ha bekväma och smidiga lösningar som ger dom det de vill ha, utan att behöva köa till provrummet eller byta om. Kunder vill kunna handla på sitt sätt, oavsett om de befinner sig på stranden eller i sin säng under täcket. Dessutom kan virtuella provrum hjälpa dig minska returer vilket innebär en besparing i administrativt arbete, kostnader och på jordens resurser.

Det finns många företag att överväga för att komma igång med en implementering av ett virtuell provrum, nedan har vi listat ett par alternativ för att hjälpa dig på traven:

Get started med virtuella provrum

Gillade du denna guide?

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.