Vad är SSL-certifikat och vilken betydelse har det för SEO?

SSL-certifikat och https låter säkert bekant. Men vad är det egentligen och spelar det någon roll ur ett SEO-perspektiv? I den här guiden pratar vi om SSL-certifikat och SEO.

Innehållsförteckning

Vad är SSL-certifikat?

SSL-certifikat är ett slags eletronisk legitimation som möjliggör krypterad trafik mellan en webbplats och en besökare. Man kan säga att det är webbplatsens motsvarighet till ditt ID-kort, körkort eller pass. SSL står för “Secure Socket Layer”. Certifikatet gör det möjligt att skydda lösenord, person- och kortuppgifter och liknade information som löper mellan en webbserver och en besökare. Det är därför viktigt att du implementerar ett SSL-certifikat så snart som möjligt, om du inte redan gjort det.

Att känna igen en SSL-certifierad webbplats är enkelt. I URL:en står det: “https://”, och så visas det en hänglåsikon som symboliserar säkerhet. Https står för “HyperText Transfer Protocol Secure” och är ett protokoll som skyddar känslig information. Om du klickar på hänglåsikonen kan du läsa mer om SSL-certifikatet, se dess giltighet och vilken typ av av SSL-certifikat som är utfärdat för just den webbplatsen.

Olika typer av SSL-certifikat

Det finns olika typer av SSL-certifikat. Vilket som passar dig beror på hur din webbplats är strukturerad, exempelvis hur många domäner du har och vad du har för ekonomi. På marknaden finns enkla gratisvarianter till dyra specialvarianter för större verksamheter.

Men det hela bröjar med att undersöka de olika valideringsnivåerna som finns. De finns tre olika:

  • Domänvaliderande SSL-certifikat (DV)
  • Organisationsvaliderande SSL-certifikat (OV)
  • Utökad validering(EV)

DV står för “Domain validated” och är den vanligaste och billigaste typen av SSL-certifikat. Precis som namnet antyder så undersöks bara att domänen tillhör dig. Några djupare undersökningar görs inte av certifikatsmyndigheterna (CA), vilka är de som utfärdar SLL-certifkat.

På nästa nivå finns OV (Organisation validated). Med OV undersöks att domänen tillhör dig, men också att ditt företag eller organisation är laglig och registrerad.

På toppen hittar vi EV (Extended validation). EV är den högsta SSL-autentiseringen, vilket påverkar prisbilden. EV-certifikat lämpar sig väl för verksamheter där säkerhet och förtroende är allt, exempelvis webb-butiker, banker och olika former av onlinetjänster där ekonomiskt kapital flyttas runt. Att skaffa ett EV-certifikat innebär oftast en längre process än för de övriga valideringsnivåerna.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering kan sägas vara ett samlingsnamn på de tekniker och metoder man kan använda sig av för att ranka högt på Googles sökresultat. Men egentligen handlar det inte så mycket om att ranka högt, som att ranka relevant när någon söker efter tjänster eller produkter som du kan erbjuda. Eller för den delen när någon söker svar på en fråga som du har ett svar på. Om du arbetar målmedvetet med sökmotoroptimering ökar du helt enkelt chanserna att dina potentiella kunder hittar till dig istället för en konkurrent. 

Hur påverkar SSL-certifikat sökmotoroptimering?

Men vad i hela friden har SSL-certifikat med sökmotoroptimering att göra? Sökmotoroptimering kan göras på tre olika sätt. Du kan arbeta med on-page SEO, vilket är ditt innehåll och information på webbplatsen, blogginlägg och liknande. Du kan också arbeta med off-page SEO, vilket handlar om länkar som leder till din webbplats. Och slutligen kan du arbeta med teknisk SEO, vilket berör de tekniska aspekterna av din webbplats.

Framgångsfaktorn för ditt SEO-arbete börjar med den tekniska SEO:n. Den är helt enkelt väldigt viktig. Att erbjuda en säker webbplats är en del av den tekniska SEO:n.

Och hur kan din webbplats bli säkrare? Just det, genom ett SSL-certifikat. Bingo!

Men för att du ska få ut någonting av ditt SSL-certifikat när det kommer till SEO och synlighet, så gäller det att varje sida på din webbplats har SSL-certifikat. Om du exempelvis har en webbshop, så räcker det inte att produktsidorna, eller sidorna som styr transaktionen av pengar har SSL-certifikat. Även de andra sidorna, exempelvis bloggen och nyhetssidorna, måste också vara skyddade av certifikatet, för att SEO:n ska påverkas positivt. Detta innebär som tur är inte att du måste ha lika många SSL-certifikat som du har sidor på webbplatsen. Ett räcker. Däremot behöver du se till att ha ett certifikat som täcker in dina behov.

Konsekvenser om du struntar i SSL-certifikat

Det låter jobbigt, jag nöjer mig med att satsa på bra innehåll och länbyggen, tänker du kanske.

Big no-no.

Även om bra innehåll och länkbyggen är viktiga element för att lyckas med SEO, så kan du i inte strunta i den tekniska SEO:n, som SSL-certifikat är en stor del av. Risken är att dina potentiella kunder möts av ett sådant här varningsmedddelande innan de ens kommit in på din webbplats. Att bedriva e-handel eller webbshop utan SLL-certifikat är som att ha en “stängt”-skylt på dörren till en fysisk butik. Men kanske ännu värre är om en kund handlar av dig men blir bestulen på lösenord eller kreditkortsuppgifter.

Men även de som inte på en gång möts av ett varningsmeddelande, kan bli avskräckta något senare. Tänk dig att många kommer in till din webbplats och landar på en landningssida, där de ska fylla i ett kontaktformulär, eller liknande. Kanske dyker det då upp ett varningemeddelande, varpå många sticker illa kvickt. Google håller reda på din bounce rate, alltså hur många som studsar ut ur sidan efter att nyss kommit in. Om många studsar, så kommer din ranking i SERP:en (resultatsidan på Google), undan för undan, påverkas negativt.

Instagram video annonsering tjej som guidar

Så här skaffar du ett SSL-certifikat

Först gäller det att du tar reda på vilken nivå av SSL-certifikat som du behöver för din webbplats och verksamhet. När du gjort det, är det dags att ta kontakt med en certifikatutfärdare (kallas kort för CA = Certificate Authority) som utfärdar SSL-certifikat.

Nästa steg är att implementera SSL-certifikatet på din server. Du kan göra implementeringen på egen hand. Det krävs dock ett visst mått av tekniskt kunnande för att implementera det på egen hand, varför det kanske är bäst att överlåta det till proffsen, om du är osäker. Ett alternativ är att du vänder dig till din webbvärd eller till en webbyrå.

Men var beredd på att det kan ta olika lång tid att få SLL-certifikatet på plats. Ett DV-certifikat kan utfärdas på ett par minuter, ett EV-certifikat, däremot, kan ta flera dagar.

Lycka till med ditt SLL-certifikat!

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.