Skapa landningssidor som konverterar - en guide

Konverteringsoptimering och landningssidor går hand i hand.
Här får du en guide med tips och ordlista för dig som vill veta mer om hur man kan skapa landningssidor som konverterar.
En bild till texten skapa landningssidor som konverterar. En bild som visar en dator med text på bild som säger konverteringsoptimering.

Landningsidor som konverterar med relevant och bra innehåll

Konverteringsoptimering- vad är det?

Konverteringsoptimering handlar om att först göra olika aktiviteter som ökar företagets konvertering, vilket i sin tur innebär att få en besökare att utföra en viss handling på en webbplats. Det kan vara ett köp, att fylla i ett kontaktformulär, prenumerera på ett nyhetsbrev eller söka efter information. Så genom att använda sig av konverteringsoptimering optimerar man olika element för att få en bättre användarupplevelse. Detta kan leda till fler konverteringar. Oftast behövs inga större förändringar. Enkelt sagt handlar det om att förse besökaren med relevant och bra innehåll. Man kan också förenkla flöden eller tydliga Call-to-actions och på så sätt skapa landningssidor som konverterar. 

Därför lämnar besökare

Ofta har webbplatser en mycket lägre konverteringsgrad än vad de skulle kunna ha. Samtidigt finns det nästan alltid fler besökare som egentligen vill bli kunder men som lämnar av olika anledningar. En anledning kan vara brist på information eller att webbplatsen inte är förtroendeingivande nog. Då vågar besökaren inte genomföra ett köp. Så med konverteringsoptimering kan vi i gengäld få fler besökare att bli kunder och vi kan få besökare att återvända (lojalitet). Dessutom kan vi ära känna besökarna och på så sätt förbättra användarupplevelsen och olika digitala tjänster.

Skapa landningssidor som konverterar

Fördelarna med att skapa landningssidor som konverterar är att  detta i sin tur kan öka konverteringsgraden. Med hjälp av insikter och analyser är det dessutom lättare att få besökare att agera enligt uppsatta mål. På så sätt får konverteringsoptimering i huvudsak ses som en löpande process där man kan analysera, förstå och lära känna besökaren. Slutligen kan man kan säga att konverteringsoptimering handlar om att fokusera på webbplatsens eller en sidas funktionalitet utifrån företagets mål. Och det innebär att allra först ställa sig frågan vad webbplatsen ska prestera för att nå uppsatta mål. Detta innan man börjar skissa på design och innehåll och skapa en landningssida som konverterar. Avslutningsvis kan man säga att med hjälp av ett tydligt syfte går det att enkelt öka konverteringen.

Varför är det viktigt att arbeta med konvertering?

  • Företaget  får fler nöjda besökare som hittar rätt och konverterar med så lite friktion och få hinder som möjligt.
  • Samtidigt får man en ökad ROI på all annan marknadsföring mot din webbsajt.
  • Det är mer kostnadseffektivt att förbättra sin konverteringsgrad än att driva in fler besökare till sajten.
  • Fördelarna med att arbeta med  konverteringsoptimering och skapa landningssidor som konverterar blir att fler av befintliga besökare till sist blir riktiga betalande kunder. Slutligen innebär det att CRO är mer kostnadseffektivt än vad det är att attrahera nya besökare till sajten. Spå så sätt får man helt enkelt ut mer av den marknadsföring som redan finns. Bra, eller hur?

Verktyg för konverteringsoptimering

Hotjar
Hotjar är ett verktyg för beteendeanalys som hjälper dig att mäta och spåra användarnas beteende med hjälp av värmekartor och sessionsinspelningar. Verktyget hjälper dig också  att identifiera sådant som inte fungerar, t ex trasiga länkar eller en rörig design.

Google Analytics
Google Analytics är världens mest använda och populära webbanalysverktyg och finns installerat på över miljontals webbplatser. 
GA4 hjälper dig att spåra trafikkällor, trafikmönster, beteende och konverteringar i realtid.

Bilden visar en webbplatsbesökare. PÅ bilden står ordet landningssida. En bild till texten skapa landningssidor som konverterar.

Vad är en landningssida?

En helt fristående sida

Inledningsvis är en landningssida är en sida med ett tydligt mål. Målet är att konvertera besökaren vilket i sin tur innebär att få en besökare att utföra en viss handling på en webbplats. Därför bör en landningssida med andra ord vara en helt fristående sida från den vanliga webbplatsen. Många använder dessutom vanliga undersidor på sina hemsidor som landningssidor, men det är inte att rekommendera för bättre konvertering. Fördelen med att skicka besökaren till en landningssida, jämfört med vanlig webbplats är att man ökar chansen för konvertering. 

Slutligen gäller det att allt på landningssidan ska vara optimerat för besökaren – erbjudandet, budskapet och layout. Sammanfattningsvis så finns på en landningssida  erbjudandet enkelt och tydligt paketerat tillsammans med ett formulär eller någon annan CTA. På så sätt kan man skapa landningssidor som konverterar.

 

Sammanfattning skapa landningssidor som konverterar

En landningssida är en sida där besökarna ”landar”, t ex efter att de har klickat på en länk eller en så kallad call-to-action. Oftast är landningssidan utformad på ett sådant sätt som uppmuntrar besökaren att fylla i ett formulär, göra ett köp eller registrera sig för något. Till sist handlar det om att skapa bra  landningssidor som konverterar.

Liten ordlista - skapa landningssidor som konverterar

  • Konvertering
    En konvertering innebär att en besökare utför en handling eller uppfyller ett mål på sajten, t ex köper något eller fyller i ett kontaktformulär.
  • Konverteringsoptimering
    Att med beprövade metoder och verktyg aktivt arbeta för att förbättra konverteringsgraden på din sajt.
  • Konverteringsgrad
    Antalet konverteringar per 100 besökare i procent (%). Effekten av väl utförd konverteringsoptimering är en högre konverteringsgrad.
  • A/B-testing
    Att testa två eller flera versioner av en och samma sida mot varandra för att se vilken som presterar bäst. Det är ett tydligt och effektivt sätt att se vad som fungerar och inte på din sajt.
  • CRO
    Conversion rate (konvertering) är den procentuella andel av besökarna på en webbsida, mail, sociala medier som genomför den önskade aktiviteten.
  • Call To Action
    En del av ett marknadsföringsbudskap som syftar till att få en person att utföra en önskad aktivitet. I digital marknadsföring är en CTA i regel en knapp, bild eller annan typ av länk som uppmanar användaren/besökaren att gå vidare till en webbplats, ladda ner något, lägga till en produkt i en kundkorg, genomföra ett köp, registrera sig för annan typ av riktad marknadsföring etc.
  • Landningssida
    En webbsida som innehåller en tydlig Call To Action (CTA), exempelvis ett formulär, med avsikten att generera leads. Sidan fokuserar på ETT marknadserbjudande, exempelvis en e-book, ett white paper eller ett webinar, med syfte att samla in information om kunden i utbyte mot ett för kunden värdefullt erbjudande. Ofta utgör landningssidan en dörrvakt (gatekeeper) mot hemsidan i sin helhet och det är landningssidan som särskiljer en hemsidesbesökare från ett lead. Så en smart inbound marknadsförare skapar olika landningssidor för olika personas i olika faser av kundresan.

Behöver du hjälp att skapa bra landningssidor som konverterar? Vill du veta mer om konverteringsoptimering?
Kontakta oss så hjälper vi dig gärna.

En bild med ett citat:“ Nöjda kunder är dina största förespråkare och kan bli ditt mest framgångsrika säljteam.” av Lisa Masiello. En bild Till texten skapa landningssidor som konverterar.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.