SEO Guide - Sajtkarta

Sajtkarta är som en ihopslängd Santa Maria Texmex Taco.
Något som är oerhört enkelt men uppskattat av alla.
När det väl går på rutin så går det dessutom oerhört snabbt och kan rädda dig ifrån att tvingas gå på plankan. Likt att man steker fredagsfärsen på rutin så bör man uppdatera sin sajtkarta på rutin (vid behov). Så fort hemsidan gör en viktig uppdatering som du vill att Google skall känna till är det nämligen dags att uppdatera din sajtkarta och skicka in den. Google kan själv indexera men då har du själv ingen kontroll över vad, när och hur djupt den indexerar. Sajtkartan skall nämligen lista alla dina sidor för säkerställa att sökmotorer så som Google kan hitta och indexera dessa. Får du det väl på rutin är det lika enkelt som rulla en burrito. 

Och du blir snabbt effektiv med SEO, det är ganska enkelt att skaffa baskunskaperna. Kan jag, så kan du. Du behöver inte ens göra manuellt arbete, det finns hjälp att få, exempelvis med Yoast i WordPress. Så snart behöver du inte längre ligga sömnlös och oroa dig över vad Google vet eller snarare inte vet om din hemsida. 
Sajtkarta kan alltså hjälpa sökmotorer, men den kan även hjälpa dina mänskliga besökare, genom ge din hemsida struktur och en överskådlig enkel navigation. Dags att bli kapten över ditt eget SEO äventyr.

SEO Sajtkarta - Hjälper Google hitta ditt guld!

Sajtkarta - kärt barn har många namn

Sitemap, Sajtkarta, Sidkarta, Webbkarta ja kanske rentav SEO Skattkarta – så bra är det nämligen att hålla sin Sajtkarta fräsh och indexerad.
Antingen tar du kontroll över din hemsida, eller så får du hålla utkik och tårna när Google bemödar sig att indexera. Sajtkarta here we go.

Behöver jag det verkligen en Sajtkarta?

Inte egentligen. Om din hemsidas undersidor har korrekt länkning så skall Google i huvudsak upptäcka det mesta av din hemsida. Ifall alla viktiga sidor kan nås genom navigation så som meny eller länkar man placerat på olika sidor klarar du dig. Däremot kan en sajtkarta förbättra ditt SEO resultat.

När en Sajtkarta verkligen behövs..

En Sajtkarta kan förbättra indexeringen / crawlingen av större och mer komplexa hemsidor. Men även mindre hemsidor kan få en mer korrekt uppdatering om man sköter det manuellt.

  • Är hemsidan riktigt stor (mer än 500 sidor) är risken högre att Google missar någon av dina senaste uppdateringar. 
  • Om hemsidan har sidor som är dåligt sammanlänkade så kan även i detta fallet Googla vända andra kinden till. 
  • Har man en ny hemsida med få eller inga länkar till sig, off page, så är risken att Google missar dig stor.
  • Innehåller hemsidan mycket tung media (videor, bilder och nyheter) så vill gärna Google hämta mer information ifrån en Sajtkarta.

Google Media sökträffar då?

Har du media som du vill skall hittas av exempelvis Google Images så är Sajtkarta nödvändigt. Det gör att Google hittar och kan förstå videor (Youtube), bildfiler (Google Images), ja till och med nyhetsartiklar. 

Hur indexerar Google?

Du kan själv hjälpa Google att indexera genom att aktivt arbeta med din Sajtkarta.

När man öppnar upp webbläsaren, går in på google och skriver in sitt sökord och trycker på knappen sök så letar Google igenom flera miljarder hemsidor och annat innehåll som är förvarat i Sökindex, för hitta matchning mot sökningen.
Den största mängden av googles Sökindxering inhämtas genom mjukvara som kallas sökrobotar/ svepare/ crawlers. Dessa besöker automatiskt allmänt tillgängliga webbsidor och följer länkar på dessa sidor, ungefär som du skulle göra om du surfade på innehåll på webben. De går från sida till sida och lagrar information om vad de hittar på dessa sidor och annat offentligt tillgängligt innehåll i Googles sökindex. När dessa crawlers hittar en hemsida så renderar de innehåller på sidan, precis som en webbläsare gör. Google noterar ‘key signals’ så som nyckelord och hemsidans färskhet – och samlar all denna data i Sökindexeringen.

Google Search Console

Det tillhandahålls ett verktyg ifrån Google som heter Search Console som kreatörer använder. Det är denna vi syftar på när vi pratar om XML Sajtkartor.
När du loggar in på Google Search Console så kan du verifiera din hemsida! Vill du läsa mer om just indexering så har 
Emelie Sjödin en fin guide om Indexering.

spindel

Större än samtliga bibliotek i världen.

Google själva hävdar de har mer information än samtliga bibliotek i världen. Sökindexering innehåller hundratals miljarder hemsidor med över ett hundra miljoner gigabyte. Denna är som indexeringen på baksidan av en bok – med en post för varje ord på varje hemsida som indexeras. När google indexerar hemsidan så adderar de alla ord som den innehåller. Eftersom webbsidor på internet konstant uppdateras så måste alltid crawling processen löpande fortgå för att hålla jämnt tempo. D är här det manuella arbetet kan komma att hjälpa till. Google lär nämligen hur ofta innehållet de tidigare sett verkar uppdateras och besöker sidorna igen. Verkar uppdaterats, inte när det faktiskt uppdateras, så vill du att google vet dina exakta uppdateringar varje gång så får du manuellt ge google dessa xml sajtkartuppdateringar. Google upptäcker även nytt innehåll och adderade länka. 

Seglar du på World Wide Web utan Sajtkarta är det som du och din besättningen är förlista och sätter er nåd till att mäktige fartyget Google upptäcker er alla i tid.

Hur kommer du igång?

1) Du väljer vilket format din Sajtkarta skall ha

  • XML
  • RSS, mRSS, Atom 1 etc
  • Text

2) Du väljer om du vill bygga den manuellt eller automatiskt.
Google anser att är det färre än fåtal dussin länkar så kan man lika gärna göra det manuellt. Använder man CMS så som WordPress och Wix så kan dessa själva skapa Sajtkarta åt dig. Låter enklare, inte sannt? Guider till diverse CMS finns redan på google: 
 ”WIX Sitemap”, ”Yoast Sitemap” etc.

3) Fyll i information om hemsidan och dess innehåll så som videor, bilder, nyheter.
4) Glöm inte verifiera din hemsida i Google Search Console, om du inte gjort det ännu. Därefter kan du ladda upp din Sajtkarta i Google Search Console. Ni får gärna uppdatera ofta och skickar in Sajtkartan närhelst ni önskar. 

Automatisk XML - Yoast WordPress

I WordPress kan du installera Yoast som hjälper dig på traven.
Yoast SEO XML Sitemap uppdateras automatiskt så fort du tart bort eller lägger till innehåll. Markerad du ett inlägg med Noindex så kommer denna ej synas på Sajtkartan. 

  • Logga in på WordPress hemsidan.
  • Dashboard
  • SEO / General / Feature / XML Sitemap / Save Changes
  • Länk till nya Sajtkartan – klicka på [?] intill XML Sajtkarte funktionen. XML Sajtkartan öppnas då i ett nytt fönster.

 

Muta och XML kopp

XML Sajtkarta

Nedan är ett exempel på en XML Sajtkarta med en länk och dess datum då det senast uppdaterades. Du kan även läsa mer på Sitemaps hemsida.

<?xml version=”1.0” encoding=”UTF-8”?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9”>
 
<url>
   
<loc>https://www.example.com/foo.html</loc>
   
<lastmod>2022-06-04</lastmod>
 
</url>
</urlset>

HTML Sajtkarta

XML Sajtkarta i all ära men glöm inte att även skapa en HTML Sajtkarta för alla mänskliga besökare så de inte lämnar din hemsida i frustration utan kan njuta länge och väl av er hemsida. Det är givetvis ett knep men Amazon har relativt få menyer och tanken är nog att det skall vara som världens största IKEA, man skall irra runt där och inte hitta ut. För mindre hemsidor rekommenderas definitivt bättre HTML Sajtkarta är den som Mr Bezoz lyckas skapa.

Skicka in XML till Google

  • Logga in på Google Search Console.
  • Sidomenyn, välj din hemsida. 
  • Klicka på Index / Sajtkarta 
  • Kontrollera allt gammalt är borta ur filen. 
  • Sajtkate index 
  • Skicka in

När du skickat in Sajtkartan

Google läser då din fil och indexerar (crawls) din hemsida mer effektivt. Sajtkartan berättar för Google vilka sidor och filer som vi anser vara viktigast på hemsidan. Vilket även innebär värdefull information så som när sidan senast var uppdaterad samt dess alternativa språk för dessa filer.

Muta Google för slippa Sajtkarta?

Nä, det går faktiskt inte att betala Google för att de skall besöka din sida och indexera den oftare än vad den redan gör. Google hävdar faktiskt att de ger samma verktyg till alla hemsidor för att försäkra att de bästa hemsidorna når slutkunden. 

Länkar till bra material att läsa på när man har tråkigt i juletid.

Google själva har en utvecklingsavdelning inom SEO där man kan läsa om mycket detaljerat.
Ifall man vill läsa mer om hur man enkelt kan organisera information så kan man läsa på hos Google.
Är man intresserad att läsa om indexering så finns en fin video här.
Ifall man 
inte vill att Google skall indexera din WordPress sida kan du följa denna guide här.

Extra uppgifter som är med i denna guide men är ej synligt för blotta ögat

I denna lilla guide är följande inkluderat

  • Optimerade bilder (WebP under 70kB)
  • Internlänkar till ämneskollega
  • Skapat Canonicals

Glöm inte att följa Neil Patel för bra videoguider

Här sätter han upp automatisk Sajtkarta. Om du föredrar videoformatet.

Alternativ till Yoast - Rank Math

Vill man expandera sin SEO värld så finns även Rank Math. Tydligen så har gratis versionen av Rank Math fler funktioner än gratis versionen av Yoast. 

bottle

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.