Sälja på Amazon: 5 enkla tips som får ditt företag att synas

sälj ditt företags produkter på Amazon

Att sälja ditt företags produkter är du långt ifrån ensam om. Det är ett sätt at nå en bredare publik med dina produkter utan att själv behöva göra enorma investeringar. Förra året var det runt 1000 svenska små- och medelstora företag som aktivt använde marknadsplatsen för att sälja sina produkter. För att ditt företag ska stå ut i mängden och nå framgång kommer här 5 enkla tips som tar ditt företag till nästa nivå på Amazon.

Innehåll:

Vad är Amazon?

Amazon är ett amerikanskt bolag grundat år 1994 som vuxit så pass mycket att det idag är världens näst största återförsäljare enligt Medium. Företaget är långt ifrån en traditionell återförsäljare med en mängd fysiska butiker utan fokuserar på e-handel men också molntjänster och andra digitala tjänster. Amazons är relativt nytt på svenska marknaden där företaget klev in år 2020.

Amazon agerar som en digital marknadsplats där du kan sälja ditt företags produkter sida vid sida med massor med andra företag och Amazon själva. Visst låter det som en bra plats för dig och ditt företag att börja sälja på? Men innan du tar det steget måste du läsa igenom resten av detta inlägg så att ditt företags produkter kan stå ut från mängden och attrahera kunder.

Hur säljer man på Amazon?

Innan du ens kan börja tänka på hur du ska få dina produkter att stå ut från alla andra liknande produkter måste du ta dit igenom processen med att kunna börja sälja på Amazon; som tur är har företaget gjort det riktigt enkelt. Registrera ditt företag och följ sedan Amazons egen steg-för-steg guide till hur du får allt som behövs på plats. I detta steget, gäller det också att fastställa din prisstrategi och logistik, men detta bör du ha tänkt på långt innan under din företagsresa.

5 tips för att stå ut när du säljer på Amazon

Nu kommer vi till det roliga, hur du gör för att få ditt företag och dess produkter att stå ut från mängden!

Tips 1: följ Amazons regler

Det kanske låter självklart men följ reglerna! Amazon har i sann amerikansk anda en hel drös med regler och policyer som du som säljare måste följa. En del av dessa är generella och gäller alla säljare medan andra gäller bara för vissa produktkategorier. Ibland kan genvägar vara frestande men undvik dessa då i det långa loppet kommer straffa sig och kan resultera i att du inte längre får sälja på Amazon. Men om du gör din hemläxa grundligt kring Amazons regler och policyer har du en solid grund för ditt företags resa på marknadsplatsen.

läs igenom regler och policyer
prisutvecklingsdiagram

Tips 2: håll koll på dina priser och konkurrenternas vid försäljning på Amazon

E-handeln i stort har gjort det enklare än någonsin för kunder att bli prismedvetna och särskilt i dessa tider styr plånboken allt mer inköpen. Då gäller det för dig att hela tiden se till så att ditt företags produkter har en prissättning som står sig i konkurrensen med likvärdiga produkter, men gå aldrig lägre än vad ditt företag mäktar med bara för att konkurrenterna (som kanske är större eller har sämre kvalitet i sina produkter) sänker sina priser lägre än vad du klarar av. För en djupdykning i just priser på Amazon bör du läsa detta djupgående blogginlägg hos Symson som visserligen är rätt långt och på engelska men som kommer ge dig massor med värdefull kunskap.

Tips 3: optimera dina produktsidor när du säljer på Amazon

Om en produktsida har en bild som är dåligt upplöst, texten är alldeles för lång med alldeles för mycket information (eller ännu värre det finns knappt ingen information alls) och produkterna inte dyker upp i relevant sökresultat på Amazon är inte chanserna stora att de kommer sälja bra oavsett hur bra produkten faktiskt är och hur attraktivt prisnivån är. Amazons SEO (search engine optimization, nyckelordsoptimering) är en avgörande del i hur många kunder som kommer exponeras för just ditt företags produkter när de gör sin shopping på marknadsplatsen.

Här gäller det att du ska visa upp dina produkter med bilder i bra kvalitet som är rättvisande mot produkten kunden kommer få hem, att informationen är korrekt men också att den presenteras på sätt som är lätt att ta till sig och belyser nyckelfunktionerna först, samt tänk på SEO när du namngiver dina produkter och skriver beskrivningarna. Du känner din produkt bäst men om du inte kan presentera den på bästa sätt ta in hjälp! Att optimera texter, produktnamn och dylikt finns det proffs som kan hjälpa dig med; detta kommer bli en liten utgift men tänk vad det i långa loppet kommer tjäna företaget med. Mayple har en bra guide som djupdyker i just optimering av produktsidor på Amazon med tydliga exempel.

Tips 4: marknadsför dina produkter på Amazon

Om du har medel och möjlighet är marknadsföring – via sponsrade produkter, sponsrade märken och displayannonser – en bra initial push för att ditt företag ska nå en bredare publik på Amazon snabbare. Bland dessa är just sponsrade produkter särskilt lämpat för företag som är nya på marknadsplatsen och ett av de mest effektiva sätten att öka din synlighet och något tre fjärdedelar av tredjepartssäljara på Amazon använder enligt Jungle Scout. Sponsrade produkter är en typ av ”betala per klick- annonsering” (PPC = pay-per-click) där du budar på ett antal nyckelord för att få maximal exponering för dina produkter, se till att du gjort din SEO-research (eller fått hjälp med den) som togs upp i det tredje tipset innan du testar detta.

Med sponsrade produkter gäller det att inte buda för lågt för då syns produkterna ingenstans utan att buda tillräckligt högt för att dina produkter ska synas högt upp i sökresultaten där flest kunder ser dem. Bra att veta, och som namnet ”betala per klick- annonsering” antyder, betalar du inte förrän kunden klickar på den sponsrade produkten. Om du känner att sponsrade produkter verkligen är något att satsa på har Amazon själva skapat en liten bootcamp-kurs så du kan bli expert på denna typ av marknadsföring.

Tips 5: håll jämna steg med recensionerna och frågorna när du säljer på Amazon

Om du själv sedan innan har handlat på Amazon är du säkert välbekant med recensionsektionen och frågesektionen på varje produkt. Det är här du ska känna dig som hemma och hålla stenkoll när dina produkter är live. Produkter med låga betyg och dåliga recensioner kommer inte att fortsätta sälja, så enkelt är det. Följ upp recensionerna och om du mot förmodan skulle få en mindre bra recension, ta feedbacken som konstruktiv kritik och återkoppla med kunden för lösa situationen. 3,5 stjärnor är minimum att sträva efter för varje produkt men högre är självklart bättre och recensioner är ytterligare en aspekt som påverkar hur produkter rankas i sökresultaten.

Frågesektionen är inte bara bra för att du direkt kan klara upp eventuella otydligheter men det ger också dig värdefull feedback på hur du presenterar dina produkter. Dyker samma sak upp om och om igen? Ja, då är det snarare så att du måste tänka om (och skriva om informationen) än att kunderna fattar fel. Ett litet mini-tips här är att du tar en ordentlig titt på recensionerna och frågorna liknande produkter från andra säljare har fått så att du kan ligga steget före.

kundrecensioner är viktiga
fler bra länkar om att sälja på Amazon

Avslutningsvis gällande att sälja på Amazon

Avslutningsvis, hoppas du känner mer redo än när du började läsa för att börja sälja på Amazon. E-handeln är ett landskap som snabbt förändras som du och ditt företag måste hänga med i så se till att häng med i svängarna. Här kommer några tips som kommer ge dig ännu mer kunskap om att sälja på Amazon: företagets egna Amazon Seller Universitys svenska YouTube-kanal med lärorika videor, detta blogginlägg hos Forbes Advisor som på ett lättförståeligt sätt går igenom hur man börjar sin Amazonresa och samtidigt gör dig bekant med viktig terminologi på engelska, och sist men inte minst en grundlig hjälpguide på svenska om hur du praktiskt kommer igång på Amazon.

Tyckte du om tipsen?

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.