Metabeskrivning - vad, varför, hur?

Alla som någon gång använt en sökmotor har sett en metabeskrivning, men få kan beskriva vad det är eller vad det är bra för. Om du fiskar efter svar behöver du inte meta längre… Den här guiden rätar ut alla frågetecken och gör dig till en fena på att håva in besökarna till din sajt!

Vad är en metabeskrivning?

Metabeskrivning (engelska: meta description) skulle kunna beskrivas som sökresultatets ingress. Rätt använd sammanfattar den, precis som ingressen i en artikel, vad de sidor som sökresultatet hänvisar till innehåller. En bra metabeskrivning ökar sannolikheten att den som söker på något i en sökmotor också väljer att klicka in sig på sidan när sökresultaten visas. Det är alltså en viktig del av att sökmotoroptimera sidor och sajter.

Så hur ser då en metabeskrivning ut? Här har jag i sökmotorn Google sökt på allergivänligt hundschampo och fått följande sökresultat:

Högst upp visas sidans webbsideadress (också kallad URL). Under webbsideadressen visas sidans metatitel (engelska: meta title). Metatiteln är alltså den rubrik som visas i sökmotorns sökresultat. Därefter kommer metabeskrivningen. Det eller de ord den som söker skrivit in i sökmotorn blir fetstilade.

Varför ska du använda metabeskrivningar?

Nu när du vet vad en metabeskrivning är kanske du undrar varför du ska använda dem. Man skulle kunna säga att det finns två huvudsyften:

  • Bekräfta för den som sökt på något att hen kommer få det hen eftersöker genom att klicka på din sida.
  • Sälja in din sida framför konkurrenternas.

Punkterna hänger ihop. Om du lyckas med den första punkten kommer du i högre grad lyckas med den andra punkten, det vill säga att få fler
personer att klicka på din sida än konkurrenternas.

Det är omdiskuterat vilken betydelse metabeskrivningen har för rankingen i sökmotorn, det vill säga vilken plats din sida hamnar på i Googles sökresultat. Men en bra metabeskrivning kan alltså leda till att fler klickar sig in på sidan. Detta är en känd faktor som ökar
din ranking i sökmotorn. En bra metabeskrivning kan också leda till att fler stannar längre på sidan, eftersom innehållet stämmer överens med vad de sökte efter. Även det är en känd faktor för ökad ranking. 

 

 

Vad ska man tänka på när man skriver metabeskrivningar?

Här följer metabeskrivningarnas 10 budord:

1. Använd metabeskrivningar

Metabeskrivningar bekräftar för den som sökt på något att den hittat rätt. Metabeskrivningar ger dig också möjlighet att sälja in din sida framför konkurretentens. Rätt använt ökar metabeskrivningar antalet klick på din sida. Det finns med andra ord ingen anledning att inte använda dem!

2. Ha en metabeskrivning på varje sida

Lägg till metabeskrivningar på alla sidor, inte bara på sajten som helhet. Sajten är alltså hela hemsidan och sidan är en sida på sajten. Konkret exempel: Ha en metabeskrivning för vad man kan hitta i din webbshop och en metabeskrivning för varje kategori och produkt i din webbshop.

 

3. Kort är gott!

Hur många tecken av en metabeskrivning som syns i sökmotorns resultat varierar över tid och från sökmotor till sökmotor. Ditt målet är att få hela metabeskrivningen att synas i sökresultatet. För att vara på säkra sidan att få med allt och se till att sökaren läser hela – håll dig under 130 tecken.

Dåligt (eller meta…) exempel på metabeskrivningens längd:

4. Metabeskrivningen ska stämma överens med sidans innehåll

Varken sökmotorn eller den som söker efter något gillar att bli lurad. En sökning på ”allergivänligt hundschampoo” bör därför alltid leda till både ett sökresultat och därefter en sida med detsamma. Använd därför metabeskrivnigen för att beskriva vad som finns på din sida.

Exempel på ett dåligt sökresultat som dök upp vid sökning på frasen ”allergivänligt hundschampoo”:

5. Använd sökord

Det är genom att använda dig av sökord som sökmotorn kan matcha din sida med det som den som söker söker på. Det är också genom att använda sökord din sida bekräftar för användaren att det är vad hen letar efter. Sökord ska användas i metabeskrivningen men också i webbsideadress, rubriker och texter på dina sidor.

6. Sätt dig in i vad dina besökare söker efter och varför de söker efter det

Genom att följa det sjätte budordet hittar du vilket eller vilka sökord du ska använda i din metabeskrivning, i din webbsideadress, i dina texter och i dina rubriker.

Föreställ dig att du på din sajt säljer vinterjackor för hundar. Det är då lämpligt att utgå från att det är just det de som klickar in sig på din sida söker. Tre exempel på hur sökformuleringen hos dina potentiella kunder skulle kunna se ut:

  • vinterjacka hund
  • köpa vinterjacka hund
  • hund vinter jacka

 Det är en bra idé att själv söka på de ord och fraser du tror dina potentiella kunder söker på. På så vis kan du få reda på vilka andra sökord som kan vara lämpliga att använda. Genom en sökning på ”vinterjacka hund” visar det sig exempelvis att tre konkurrenter använder både ordet hundjacka och ordet hundtäcke. Det tyder på att den som söker efter denna produkt använder olika ord och att det kan vara en bra ide att som konkurrenterna använda båda.

7. Skriv för besökarna - inte sökmotorn

Det kan låta motsägelsefullt men det som menas med det sjunde budordet är: använd ett språk som sökarna förstår och tilltalas av. Använd med fördel dina sökord i metabeskrivningen och genomgående på din sida MEN inte för ofta. Det får inte kännas som att sökordet krystats in i texten. Faktum är att överanvändning av sökord inte bara ogillar av sidans besökare, det kan även straffas av sökmotorn (inte minst Google!) och ge dig en en lägre ranking bland sökresultaten. 

Med andra ord: lagom är bäst! Exempel på en lite för ”ståtlig” text:

 

8. Undvik upprepningar

I samma anda som föregående budord: nej tack till ”copy paste” och kopiering. Att undvika överdriven upprepning gäller inte bara sökord utan särskilt hela textstycken, inklusive metabeskrivningar. Varken sökmotorn eller besökarna uppskattar att mötas av samma text överallt. Försök därför att skriva unika metabeskrivningar till alla dina sidor.

9. Gör sökarna nyfikna nog att klicka sig in på din sida!

När du skriver din metabeskrivning, skriv den gärna säljande och framhåll det unika med just din sida/din produkt/vad du kan erbjuda. Om du är duktig på copy kan du med fördel skriva med glimten i ögat. Genom att skriva unikt kan du stå ut från dina konkurrenter. Undersök gärna vad dina konkurrenter skriver i sina metabeskrivningar, så får du tips och idéer på hur din metabeskrivning står ut från deras. 

Summa summarum: En annorlunda och säljande text ökar sannolikheten att den som sökt efter något i sökmotorn sedan klickar sig in på din sida – vilket är precis det du vill uppnå med din metabeskrivning.

Exempel på metabeskrivning som stod ut ur mängden på sökresultatet ”mäklare växjö” genom att framhålla sitt specialområde:

10. Avsluta gärna metabeskrivningen med en uppmaning

Som rubriken på det sista budordet lyder: använd dig av det som på affärsspråk kallas call to action. Vad vill du att den som sökt ska göra när de läst din metabeskrivning? Ha med något om det i texten!

Ett bra tips är att anpassa uppmaningen utifrån vad du tror att den som sökts sökintention är. Här är några exempel i text:

  • Den som sökt letar efter information: Läs mer här!
  • Den som sökt är på jakt efter jämförelser: Jämför här!
  • Den som sökt vill köpa något: Köp här!

Hur lägger man till metabeskrivningar på sidor?

Nu när du har lärt dig vad metabeskrivningar är och varför du ska använda dig av dem undrar du säkert hur du går till väga för att lägga till dem på din sida. 

Det långa svaret är det är olika beroende på vilket programvara eller leverantör du använder för din hemsida. Det korta svaret går att söka sig till, exempelvis genom att använda världens vanligaste sökmotor Google. 

Här finns två guider för hur du lägger till metabeskrivningar i WordPress, som är en av de vanligaste programvarorna för hemsidor:

Om du använder något annat än WordPress kan du ju alltid ”Googla”: Meta description + [namnet på programmet du använder]

Lycka till med dina metabeskrivningar!

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.