Komplett guide till

Shopping på Instagram 2024

Hur marknadsför jag min butik bäst på instagram?

E-handel och Instagram shopping

E-handel har blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. I takt med en ökad digitalisering och konsumenternas tilltagande behov av bekvämlighet är det viktigt att synas. Konkurrensen på nätet är tuffare och det blir allt mer utmanande för företag att nå igenom bruset.

Därför ska du ha din butik på Instagram

Enligt The Future of Commerce nådde den globala försäljningen via sociala medieplattformar 992 miljarder US-dollar år 2022. Prognoser indikerar att denna siffra förväntas stiga till imponerande
2,9 biljoner US-dollar år 2026.

Instagramappen är omtyckt över alla åldersgrupper och används flitigt både för personligt bruk och i affärssyfte. Med över 2 miljarder aktiva månadsanvändare är Instagram en kraftfull plattform. Speciellt för företag som vill nå ut till en omfattande och mångfaldig publik. Därför utgör appen en enastående möjlighet för synlighet och effektiv marknadsföring.

Instagram-shopping

Shopping på Instagram har en uppsättning funktioner som gör att personer enkelt kan handla via ditt varumärkes foton och videor. Du kan berätta din historia och smidigt lyfta fram produkter till din målgrupp. För kunderna är det ett bekvämt sätt att handla och de kan bläddra bland produkter, se priser och göra inköp utan att behöva lämna appen.

Dessutom är det ju också roligt att finnas på Instagram!

2 viktiga fördelar med att skapa en Instagram-butik

Enklare Shopping

En av de mest framstående fördelarna med onlineshopping är att den eliminerar hinder för konsumenten och minskar friktionen, exempelvis behovet av att skapa konton eller ange kreditkortsnummer vid varje köp. Genom att minska dessa irriterande moment blir det enklare för kunderna att handla och kan även resultera i ökad försäljning.
Dessutom elimineras behovet av att söka igenom flera webbplatser
eller butiker för att hitta önskade produkter.

Lägre kostnad

Med marknadsföring i sociala medier kan företag marknadsföra sina produkter direkt till sin målgrupp till en bråkdel av kostnaden för traditionella marknadsföringsmetoder. Instagrams shoppingfunktioner öppnar upp för kostnadseffektiva möjligheter där företag endast betalar för de produkter de säljer, utan några extra skapade avgifter.

Instagram shopping steg för steg

Att marknadsföra sig via Instagram kan vara en utmaning. Hur använder man då Instagrams shoppingfunktioner? Genom att följa eller integrera några av dessa råd kan du öka din synlighet och nå ut till en bredare målgrupp.

Skapa en instagram profil för din E-handel

För att marknadsföra din e-handel på Instagram är det första steget att skapa en professionell butiksprofil. Detta möjliggör synlighet och räckvidd till din målgrupp. Optimera din profil genom att använda tydliga bilder, författa en informativ butiksbio, och inkludera relevanta länkar till din webbplats eller produkter.

Engagerande innehåll

Hur skapar man engagerande innehåll? Engagerande innehåll är nyckeln till framgång. Det mest grundläggande är att skapa relevant innehåll för dina kunder. Därför är det viktigt att du lär dig att arbeta med din egen marknadsföring i sociala medier på ett sätt som fungerar för din verksamhet.

Skapa material som attraherar nya följare och behåller befintliga! Det kan vara att skapa vackra produktbilder, använda relevanta hashtags 👉🔗Hur viktigt är det med hashtags och skriva engagerande bildtexter. Det finns flera användbara och kraftfulla verktyg att använda sig av för att skapa variation och engagemang.

Shopping på Instagram – den ultimata guiden. Bilden visar en kvinna som fotar sina produkter till sin instagramshopp

Verktyg

Stories & Reels

Stories och Reels är kraftfulla verktyg för att visa produkter på ett personligt sätt med engagerande videor. Med Stories kan du visa upp dina produkter på ett mer personligt sätt och med Reels kan du skapa roliga och engagerande videos som lockar till sig nya följare och kunder.

Influencer marknadsföring

Influencermarknadsföring är ett annat sätt som du kan använda för att marknadsföra din e-handel på Instagram. Genom att samarbeta med rätt person kan du öka din synlighet och nå ut till en bredare målgrupp. Så om du säljer produkter som passar för samarbeten med influencers, som skönhet, mode eller fitnessprodukter, kan det vara värt att prova.

Annonser

Annonser på Instagram är ytterligare ett verktyg för att marknadsföra din e-handel kostnadseffektivt och öka synligheten. Genom att skapa relevanta annonser kan du nå ut till en större målgrupp och öka din synlighet på plattformen.

User Generated Content

User Generated Content eller UGC syftar på innehåll som skapas av användare istället för av företag eller organisationer. Det är en marknad som växer allt mer. Det kan vara allt från recensioner, kommentarer, bilder och videor som publiceras på sociala medier eller andra digitala plattformar. UGC är ett viktigt verktyg för marknadsföring eftersom det skapar ett genuint engagemang hos användarna och kan bidra till att öka förtroendet för varumärket eftersom det är mer trovärdigt än marknadsföring som skapas av företaget självt. UGC kan också bidra till att öka synligheten för företaget och dess produkter eller tjänster på sociala medier och andra digitala plattformar. Dessutom kan företag använda UGC som en källa till inspiration för att skapa marknadsföringsmaterial som är mer inriktat på användarnas behov och önskemål.¨

Vilken typ av produkter fungerar bäst på Instagram?

Alla produkter kan marknadsföras på Instagram så länge du har en tydlig och effektiv marknadsföringsstrategi och engagerande innehåll som riktar sig till din målgrupp. Det finns dock vissa typer av produkter som kan vara speciellt fördelaktiga att marknadsföra. Här gäller det att tänka till på hur just du kan lyfta fram dina produkter.

Visuellt tilltalande produkter

Instagram är en visuell plattform. En fördel är att visa upp produkter som är attraktiva att titta på och naturligt gör sig bra på plattformen. Det kan vara till exempel smycken, mat, kläder och inredning.

Nischade produkter

Instagram är ett bra ställe att nå ut till en nischad målgrupp, så om du säljer produkter som riktar sig till en specifik grupp, som till exempel träningsutrustning eller vegansk mat, kan du hitta en stor och engagerad målgrupp på plattformen.

Produkter som passar en livsstil

Instagram används ofta för att visa upp en livsstil, så produkter som passar in i en viss livsstil, som exempelvis resor, fitness eller hälsa, kan vara särskilt effektiva att marknadsföra på plattformen.

Unika produkter

Instagram-användare är ofta på jakt efter unika, sällsynta eller exklusiva produkter, så om du säljer något som inte är lätt att hitta någon annanstans kan du lyckas väl på plattformen.

Välja rätt målgrupp

För att framgångsrikt marknadsföra dina produkter på Instagram är det avgörande att förstå din målgrupp och skapa innehåll som tilltalar deras intressen. Ofta kan det röra sig om användare som redan visat intresse för din produkt eller kategori genom att besöka din webbplats eller göra en sökning efter relaterade termer.

Genom att använda sökordsstrategier och retargeting-tekniker kan du exponera dina produkter för relevanta användare och maximera ditt marknadsföringsresultat.

Retargeting är en teknik som innebär att annonser visas för personer som redan har besökt din webbplats. Dessa personer är mer benägna att vara intresserade av din produkt och är därför mer benägna att göra ett köp. Det finns flera retargeting-plattformar tillgängliga, som Facebook Ads och Google AdWords. Du kan använda dessa plattformar för att skapa anpassade målgrupper av personer som har besökt din webbplats. Sedan kan du rikta in dem med skräddarsydda annonser som marknadsför dina produkter.

Slutligen, Engagera dig med din målgrupp! Detta är ett viktigt steg i att marknadsföra din e-handel på Instagram. Detta inkluderar att svara på kommentarer och meddelanden, dela användargenererat innehåll och skapa en gemenskap runt din butik

Hur viktigt är det med hashtags?

Förr var det mycket viktigt med relevanta hashtags, men sedan en tid tillbaka förbättrar de inte längre räckvidden på samma sätt. 

Trots minskad betydelse, är relevanta hashtags fortfarande användbara för att öka synligheten och hjälpa användare att hitta det de söker. Men det är också viktigt att integrera rätt sökord organiskt i din text, eftersom moderna plattformar ofta styrs av AI-drivna algoritmer.

Shopping på Instagram – den ultimata guiden. Ung flicka gör tecknet för hashtag

Gillade du min guide?

Källor

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.