Marknadsföring med en influenser podcast kan ge goda resultat

Hur många lyssnar på en influenser podcast?

Marknadsföring i en influenser podcast visar en färsk statistik att nästan 80% är benägna att göra ett köp efter att ha hört en annons i en podcast. Men vad gör influenser podcasts så starkt? Och hur kommer det sig att det skiljer sig från vanlig radioreklam?

Många fördelar med influenser podcast i marknadsföringen innebär att omfamna en smidig och anpassningsbar tankegång. Utvärdera regelbundet hur effektiv din strategi är, ändra kurs när det är nödvändigt och fördjupa dig i denna omfattande marknad för att ta företagets marknadsföring till nästa nivå. Allt fler företag ser fördelarna med långsiktiga influencer samarbeten byggda på en strategisk relation mellan influencer och varumärket.

Innehåll i guiden

 
  • Varför marknadsföring genom influenser?
  • Hitta rätt influenser bland podcasts.
  • Anpassa budskapen i en podcast.
  • Skapa ett mervärde med influensers.
  • Kampanjstrategi för marknadsföring och podcast.
  • Följ upp och mät resultatet av marknadsföringen.
  • Sammanfattning och läs mer.
marknadsföring genom influenser podcast

1. Varför marknadsföra genom en podcast?

Skapa win-win situationer i en influenser podcast

  • Influencer podcast och innehållsskapare kan vara avgörande för att introducera ditt varumärke för en ny publik eller målgrupp. Om du ska inkludera marknadens bästa influencers är det viktigt att anpassa målen och skapa win-win-situationer för båda parter. Mycket av detta ömsesidiga värde kan skapas under samarbets-förhandlingar. Idag förväntar sig influencers kompensation som återspeglar både innehållet och lyssnarmassan. Tydliga samtyckesbaserade avtal har dessutom blivit en förutsättning för eventuellasamarbeten.  
  • Människorna som arbetar med att göra marknadsföring behöver ofta inkludera annonser för att få in pengar på sitt arbete. Du som företag kan även köpa in dig på dessa annonsplatser, och på så vis bli synlig för en otroligt bred målgrupp. Podcast är en av de absolut största plattformarna idag, då över 50% av alla vuxna människor i Sverige lyssnar på en podd aktivt. De största podden i Sverige har upp mot en halv miljon lyssnare, och vissa får över en miljon lyssningar per avsnitt.
  • Det innebär att annonserna som hörs i en podd kan nå över en miljon människor – alltså en otroligt bred målgrupp. Att skapa positiva associationer med ett varumärke och dess produkter/tjänster är en aspekt som inom marknadsföring genom en podcast kan vara avgörande för företag som söker att framgångsrikt positionera sig på dagens konkurrensutsatta marknad och forma konsumenternas uppfattningar om varumärket och dess produkter eller tjänster.
 

 

2. Hitta rätt influenser podcast

Värderingar och trovärdighet

Genom att samarbeta med influenser och marknadsföra genom influenser podcast, kan du anpassa ditt budskap och varumärke till deras podcast och publik. Influenserns trovärdighet och personlighet är viktiga, så se till att ditt budskap känns autentiskt och relevant. Det finns många olika plattformar som du kan söka efter relevanta influenser på. Det ska passa ditt företag och den influenser som du väljer ska också ha liknande värderingar som ditt företag för att skapa en trovärdigt samarbete. Här kan du hitta olika influenser och vad de representerar.

marknadsföring genom influenser podcast
marknadsföring genom influenser podcast

3. Anpassa budskapet i en influenser podcast

Budskapet är viktigt i din marknadsföring

Det är viktigt att tänka på budskapet när du marknadsför genom en podcast som en influenser har. Några exempel kan du direkt härleda till ditt företag. Till exempel nedan.

  • Tips och utbildning inom er bransch.
  • Hur marknadstrenderna ser ut inom er bransch.
  • Berätta lite personligt om hur företaget startades och varför.
  • Berätta en storytelling om företaget.
  • Vilka kunder ni har och varför de köper hos just er.

4. Skapa ett mervärde med marknadsföring genom influenser

Vilka erbjudanden ska du ha i en podcast?

Du kan även skapa ett mervärde med marknadsföring genom en podcast när du engagerar lyssnarna. Det kan skapa ett mervärde hos lyssnarna:

  • Ditt företag kan tex erbjuda unika rabattkoder som presenteras i en podcast.
  • Exklusiva erbjudanden eller användbar information om företaget som är relevant för lyssnarna
  • TÄNK PÅ ATT: 
  • Att samarbeta med influensers podcast kan vara en framgångsrik marknadsföringsstrategi, om det görs på rätt sätt. Marknadsföring genom en podcast är viktigt att bygga förtroende och följa upp med en engagerande kampanj, för att maximera resultatet från samarbetet. Influenser bygger förtroende med sin publik genom att vara autentiska och ärliga. När du samarbetar med en influenser är det viktigt att låta dem kommunicera ditt budskap på ett sätt som är förenligt med deras personlighet och ton i podden.
marknadsföring genom podcast

5. Kampanjstrategi för marknadsföring med influenser podcast

Lyssna på flera podcast först

Akademisk forskning har visat att influencer marketing har unika styrkor, såsom att nå specifika målgrupper. Du har ofta ett slags förtroende och trovärdighet och attraktionskraft hos influencern som ett varumärke kan dra nytta av. Det är inte svårt att se varför det kan vara en bra idé att lägga till det i mixen. 

  • Du måste utforma en tydlig kampanjstrategi som inkluderar tidpunkten för lanseringen, kampanjens längd och de specifika mål du vill uppnå. 
  • Det kan vara att öka försäljningen, öka medvetenheten om ditt varumärke eller något annat. Har du koll på experten Tony Hammarlund? Inte, kolla in hans webplats och alla podcast inom marknadsföring. 
  • Lyssna genom podcast tonyhammarlund.se och Sanna Ödmark så får du lyssna på många intressanta inslag om hur du på bästa sätt kan nå dina kunder via influenser. 
marknadsföring influenser podcast

6. Mät och följ upp resultatet av marknadsföringen

Hur mäter du framgången?

En av de viktigaste metoderna för att mäta framgång när det gäller marknadsföring i en podcast, enligt scrolla.se, är följande: 

  • Titta på nyckeltal såsom räckvidd och konvertering. 
  • Räckvidd mäter hur många personer som lyssnar på influencerns podcast. 
  • Det är också viktigt att komma ihåg att mäta framgång inte bara handlar om att titta på siffror. 
  • Kvalitativa data, som feedback från lyssnare eller influencerns trovärdighet och anseende, kan ge dig en mer nyanserad bild av hur väl samarbetet fungerar. 
  • Att lyssna på kundernas åsikter och reaktioner kan hjälpa dig att identifiera styrkor och svagheter i ditt influencer-samarbete. Men även göra justeringar för att förbättra resultatet i din marknadsföring genom influensers podcast
marknadsföring genom influenser podcast

Podcast och influenser

  • Influenser podcast är ett intimt ljudmedium där lyssnaren ofta har fullt fokus på ett samtal mellan personer som lyssnaren redan tycker om. Att placera ert varumärke i det sammanhanget gör att värdarnas trovärdighet spiller över på era produkter eller tjänster, lite som vid influencer marketing. Det är också en fråga om kvalitet framför kvantitet. Podcast är ofta nischade inom olika områden och med rätt mix når du ut till precis den målgrupp ni vill nå.

Sammanfattning

  • Hitta rätt influenser
  • Anpassa budskapet

  • Skapa ett mervärde 

  • Planera för en strategi

  • Följ upp och mät dina resultat

  • Glöm inte ha kul på vägen! 

Källor

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.