Målspårning för hemsidan - en nybörjarguide

Google Analytics är ett mycket välkänt digitalt verktyg som används för att mäta trafik på webbplatser. Det är vad de flesta använder det till, men i denna guide kommer vi titta närmare på målspårning vilken är en viktig funktion inom detta analysverktyg som Google erbjuder oss som äger webbplatser.

Däremot är Google Analytics är så mycket mer än vad som döljer sig på ytan.

Det väldigt få ägare av webbplatser  som använder målspårning därför att de tror det är svårt.

Alla borde dock analysera den data man får från detta verktyg och sedan förändra sin webbplats utifrån den data man får.

Målspårning Guide

Innehållsförteckning

Jag har gjort denna därför att du kan navigera snabbare:

Första steget till en bättre webbplats

Första steget är att du vet hur trafiken på din webbplats agerar och vilka vägar den tar på din webbplats. Därefter kan du genom all data börja jobba på att styra trafiken mer på ett sätt som gynnar din verksamhet.

På ett bättre sätt. 

Målet med de flesta sidor, åtminstone när det kommer till företag är att försöka skapa en kundresa för varje ny besökare. Via statistiken som du kan få genom Google Analytics kan du skapa en optimerad kundresa för varje besökare. All denna trafik bör  i slutändan mynna ut till din tjänst eller produkt efter att du gjort förändringar.

Du bör själv, utan hjälp kunna sätta upp målspårning som ett resultat av denna guide.

Innan vi börjar

Innan vi drar igång så vill jag poängtera att denna guide gällande målspårning är för Google Universal Analytics (eller Google Analytics 3  som det också kallas).  Från och med 1 juli 2023, kommer Google Analytics 4 att ersätta det som finns idag. 

Google Analytics 4 finns redan idag att köra skarpt men det är aningen buggigt. Den guide du nu läser fungerar endast på Google Universal Analytics. Den version som kommer tas ur bruk nästa år vill säga.

Ett bra sätt att förstå mer om nya versionen som nu finns i beta och snart ersätter dagens version av analytics är att läsa denna snabbguide till Google Analytics 4

Men kör vi!

Viktiga saker att ta i beaktning

Eftersom målstyrning jobbar med dina besökares IP-adresser är det alltså viktigt att enligt lag berättar att du gör detta. Detta för besökarna kan godkänna att de lämnar ut sin IP-adress.

Detta är egentligen inget konstigt eftersom i princip alla webbplatser gör detta eftersom man vill följa lagen så detta är något alla besökare är vana vid med idag. 

Vad är målspårning?

Med målstyrning kan du helt enkelt ta din webbplats till en ny nivå och maximera inkomsterna via din webbplats.  När du väl börjar nysta i hur trafiken rör sig på din webbplats kan du sätta upp mål för många sidor på din webbplats.

Efter målen är uppsatta får man svart på vitt hur många som till exempel konverterar från en välbesökt sida. När du väl har en siffra är det bara att försöka förbättra sidan som formuläret finns på. 

Detta för att se om dessa förbättringar alltså leder till fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev. Detta är dock endast ett exempel på vad du kan mäta. Det är bara din egna fantasi som sätter gränserna på hur du vill använda dig av målspårning. 

Dessa saker kan man mäta med målspårning

Däremot tycker jag personligen att det bästa med målspårning är att det är användbart på en rad olika sätt. Du kan  använda dig av denna funktion för att förbättra många delar av sin webbplats. 

Ett smart sätt är börja med att optimera saker på de sidor på din webbplats som får mest trafik därför det ger mest resultat . Låt säga att du har en sida där besökarna kan anmäla sig till ett webbinarium. 
Då är det ju bra att veta hur många av besökarna på just den sidan som anmäler sig till webbinariet.

Efter man har en siffra är det lättare att ta ett steg tillbaka och fundera på vad man kan göra bättre. Små förändringar kan leda till ökad procent som anmäler sig på webbinariet.   

Lite av det du kan mäta är däremot inte allt:

Är målspårning något för alla?

Att använda målspårning är något alla företag som vill växa bör använda sig av. Det är dock viktigt att komma ihåg att för att målspårning skall fungera så måste även trafiken till din webbplats finnas.  Ju mer trafik du har på din webbplats ju mer kan du också förbättra din webbplats och företag genom att använda dig av målspårning. Har du mycket trafik så stämmer till exempel konverteringar mycket bättre rent statistisk än om du har väldigt lite trafik.    

 

Öka dina inkomster över tid med målspårning

Om du inte sätter upp mål som du mäter och sedermera följer upp är det i princip omöjligt att kunna veta om din webbplats fungerar bra eller om du behöver ändra saker för att det skall gynna ditt företag i långa loppet.

Eftersom detta inte kostar något, förutom den tid som du lägger ned, är detta något alla företag borde jobba med. 

Du kan ha en rad olika mål med din webbplats som körs samtidigt men vi skulle råda till att fokusera på ett, max två mål samtidigt.

Här är målen som du kan välja på:

Mål

Detta är kanske det vanligaste sakerna som mäts på en webbplats. Låt säga att du vill mäta hur många besökare som fyller i ett formulär på en specifik sida. Då går det till så att du sätter upp ett mål som mäter hur många av besökarna som faktiskt fyller i det formulär du vill.

Mätningen görs när besökaren fyllt i formuläret och skickats till en ny sida som du angett. Därför är detta ett mycket användbart sätt att förbättra sidor och leda fler besökare den väg du redan har stakat ut för dem.

Varaktighet

Ett annat mål som finns att välja är varaktighet. Det är alltså den tid en besökare stannar på din webbplats.

Det sägs att en besökare som spenderar mer tid på din webbplats också är mer benägen att ta något steg närmare din verksamhet om det så är ett köp eller att besökaren kontaktar dig på något sätt.

Detta kan fungera aningen olika eftersom man på vissa webbplatser kanske vill att besökaren snabbt skall fortsätta sin resa via att klicka på en länk.

Då blir inte varaktigheten den bästa men besökaren har ändå gjort det som var ditt mål med sidan.

Sidor/skärmar per session

Nästa mål är är sidor/skärmar per session vilket egentligen innebär hur många sidor en unik besökare genererar. De unika besökare som även går till andra sidor på din webbplats förutom landningssidan är generellt mer intresserade av dina produkter eller tjänster.

Händelse

Detta mål kan du sätta upp om du vill veta om någon sett en video du har på din webbplats eller om du vill veta om någon klickar på en banner eller andra typer av knappar på din webbplats. 

Smarta mål

Med smarta mål är ett sätt man kan optimera dina annonser om du ännu inte mäter konverteringar. För att du skall kunna använda dig av detta smarta mål så måste du koppla ihop google analytics med Google Ads för att det skall fungera.

Vilka kan använda sig av detta?

Alla företag bör använda sig av målspårning därför att man förbättra sin webbplats och sin verksamhet. Vare sig du du driver ett tjänsteföretag, blogg eller e-handel, alla typer av verksamheter kan hitta fördelarna med att använda detta för sin verksamhet. 

Det är viktigt att du redan i förväg bestämmer dig vad du vill testa och komma fram till med din målstyrning. När du sedan kört målspårning ett tag för en sida på din webbplats kan du sedermera fundera ut vilka ändringar du skulle kunna göra på din sida för att öka antalet konverteringar på just den sidan.  

Det gäller att göra en ändring i taget eftersom om man byter flera saker samtidigt är det i princip omöjligt att veta vad som fungerar.    Bättre då att göra en ändring i taget i flera steg istället. 

Varför skall du använda dig av målspårning?

Många företag, främst mindre företag driver sin webbplats lite på vinst och förlust och utan en riktig plan att följa. Men det är bättre att ha en utarbetad plan.

Målet med varje webbplats borde vara att mäta alla delar av en webbplats och det kan du göra med målspårning. Förutom det så kan också målspårning ge dig indikationer på vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Du kan se vilka annonser som konverterar bäst samt vilka sidor på din hemsida som besökarna stannar längst på.

Med denna kunskap kan du locka dem till andra sidor via dina mest populära. Målspårning är bra att använda sig av för att hela tiden driva sin verksamhet och webbplats framåt vilket är det viktigaste.

Så sätter du upp detta i Google Analytics

Det första steget är att logga in på ditt konto för Google Analytics som är kopplad ihop med din webbplats. Som exempel låtsas vi att vi vill veta hur många av besökarna på en viss sida börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev. När man går med i nyhetsbrev brukar man i alla verktyg på marknaden kunna skicka besökaren till en url man har valt själv på sin egen domän. Denna url skall vi sedermera använda av oss för att sätta upp denna målspårning.   

Men låt oss börja från början. 

Steg 1

Välj korrekt webbplats. Man kan ha många webbplatser, eller egendomar som det kallas som är kopplade till samma konto. Så se till att du väljer rätt webbplats sedan klickar du du på Administratör nere i vänstra hörnet.

Målspårning Bild 1

Steg 2

Efter du klickat på Administratör så väljer du Mål och därefter Nytt Mål sedan går du längre ned och väljer Anpassad och klicka på Fortsätt. 

Målspårning Bild 2
Målspårning Bild 3

Steg 3

Ge sedan målet ett namn du kan komma ihåg och relatera till så du håller isär dina mål från varandra. I detta fall vill jag mäta hur många besökare som konverterar till vårt nyhetsbrev från vår sida där vi beskriver våra tjänster som vi erbjuder. Låt oss därför döpa denna till Nyhetsbrev tjänster för då är det enkelt att veta vad vi satt upp. Därefter klickar du i Mål eftersom vill mäta hur många som landar på en viss sida. Klicka därefter Fortsätt och nu går vi vidare till nästa punkt.    

M Bild 4

Steg 4

I detta steg väljer du vilken sida besökarna landar på efter de gått med i ditt nyhetsbrev. Låt säga att du har en url som du kallar Tack för att du blir prenumerant och då ser förmodligen din url ut något som liknar dindoman.se/tack-for-att-du-blir-prenumerant och då lägger du bara in den url:en i rutan där det framför  står Mål.  

Det finns dessutom ett par andra alternativ att välja på. Du kan fylla i en värde som varje konverteringar har för ditt företag. Så om du vet vilket värde en prenumerant har för dig (i detta fall) så kan det vara kul att fylla i det även om just detta inte är det bästa exemplet för det.    Det finns också något som heter Tratt där du kan välja för mer avancerad statistik på hur trafiken tar sig till den sida du satt upp målspårning för men detta är inget jag kommer gå in djupare på i denna artikel.   

Klicka därefter Spara för att slutföra din målspårning.

M Bild 5

Slutord

Detta med målspårning kan vara läskigt och se krångligt.

När du väl satt dig in i det någon timme märker du däremot att det är enkelt.

Även om det tar ett par timmar att sätta sig in i detta så är det värd all tid många gånger om. Detta för du kan förbättra din webbplats och i nästa steg, ditt företags resultat genom att använda dig av målspårning.

 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.