skidor

Nu ska jag förklara hur videoannonsering på TikTok funkar.

 Jag har gjort en guide som berättar hur du ska börja annonsera på TikTok. Hoppas du får nån nytta av den.

TikToklogo

Vad är TikTok?

Tiktok är en socialmedie app för mobiltelefonen, där man kan spela in och dela videor med varandra.
Appen lanserades 2016 i Kina av Bytebance och är idag ledande plattform för korta videor.
Inläggen på TikTok låter användaren att skapa videos upp till 3 min och i början såg man mest musik-, dans-, komedi-, och läppsynkvideor men idag hittar du videos om allt.  TikTok säger själva ”gör inte annonser – Gör Tiktok videos”.

Upp

Upp

Varför ska du videoannonsera på TikTok?

Videoannonsering på TikTok är ett utmärkt sätt att förstärka ditt varumärke. Vare sig om du är B2C eller B2B så har TikTok så många användare att du går miste om en utmärkt kanal att synas på om du vill t ex stärka ditt varumärke. Du kan göra informativa videos om dina produkter eller ditt företag och tittaren kommer känna sig närmre ditt företag genom personligare videoannonsering på TikTok.

Lite statistik från Svenskarna och internet

  • Ca 1 miljard användare över hela världen
  • Sverige har 20% av internetanvändarna från 8 år och uppåt använt Tiktok det senaste året. 10% gör det dagligen.
  • Tiktok används mest av dom som är födda på 2000-talet.
  • Runt 67% av 00-talisterna har använt Tiktok det senaste året och nästan 50% är där dagligen.
  • För de födda på 10-talet är siffrorna 40% respektive 27%.
  • Det är fler kvinnor än män bland användarna.

Även om användningen är störst bland de kring 20 och nedåt växer TikTok snabbt och kommer att ta sig uppåt i åldersgrupperna. Dessutom är det många som använder TikTok aktivt, det vill säga gör egna videos.

Mer statistik om du vill läsa

Roller

Upp

Vad vill du få ut av din videoannonsering?

Vill du varumärkes stärka ditt företag eller vill du sälja mer eller vill du finna fler medlemmar eller något annat?

Video Online video har under de senaste åren varit en av de snabbast växande kategorierna på den svenska annonsmarknaden och framtiden ser ljus ut. 2020 uppgick online video annonseringen till nästan 2 miljarder kronor enligt Institutet för reklammätningar(IRM) och har ökat stadigt. En del av tillväxten beror på förflyttning av reklampengar till online video från annan media när annonsörerna följer konsumenterna.

Visuella budskap ökar marknadsföringsvärdet

Studier har visat att bildbaserade tjänster resulterar i högre engagemangsvärde än de som är textbaserade. ”Videolänkar delas 12 gånger mer än länk-och textinlägg”.

Korta videoformat

Rörligt, rörligt, rörligt. Inget nytt men med nya enkla verktyg som TikTok behöver vi inte ens några externa videoappar för att göra engagerande videoklipp till de olika plattformarna.

Fördelarna med videoannonsering är många! Folk tycker att det är underhållande, men det är även ett enkelt sätt att främja din produkt eller tjänst och öka varumärkeskännedom med en video.

Använd videoannonsering för att:
  • Öka konvertering och försäljning
  • Bygga förtroende med potentiella och befintliga kunder
  • Boosta SEO
  • Öka din räckvidd.

Upp

Informativa videoannonser

Hjälp dina kunder att lära känna dina produkter och tjänster.

Personliga videos

Få dina kunder att lära känna ditt företag eller varumärke med personliga videos och därmed bygga större förtroende.

Uppvisande videos

Instruerande videos som visar upp din produkt eller tjänst.

Kundreferenser

Om dina kunder är nöjda så vill dom gärna dela med sig av sin erfarenhet av dina produkter eller tjänster.

Upp

Hur annonserar man på TikTok?

Jag skaffade mig ett annonskonto på TikTok för att kunna skriva denna guide och nedan får du se hur jag gjorde.

Jag började på https://business.tiktok.com/ letade mig till ”sign in” (det finns en svensk sida men är väldigt krånglig att hitta).
Det var några frågor om mitt företag och nu har jag ett konto i bussiness center.

Börja annonsera

  1. Adskontot är väldigt likt Facebook så är man van vid det kommer man känna sig hemma. Här har dom till och med skippat onödig text.
  2. Börja med att trycka ”Create” för ny kampanj. Du kommer sen få frågan om ditt syfte och kan välja bland Community interaction, Get website visits, Generate customer leads eller Drive conversions. Ni måste välja själva vad ni vill att tittaren ska göra när dom ser din annons, jag väljer ”get website visits”.
  3. I nästa steg ska ni välja vilken eran målgrupp ni vill att annonsen ska visas för.Välja målgrupp Hur du väljer målgrupp i annonsering på Tiktok. Jag är lite besviken att dom inte har fler kategorier och får välja en generell sports för vattensport finns inte.
  4. Steget där man ska välja media måste jag säga att den va bättre än Facebooks annonsverktyg som är ganska seg. Denna kunde man välja om man ville ladda upp befintlig film eller generera en film från bilder man väljer. Sen kunde man välja bland förslag på videos som den genererat med bilderna eller videon.Göra en video i annonsen Tiktok hjälper dig att göra en video.

     

  5. Nästa steg är text och länkar. Tänk på att vara relevant till ditt budskap och texten ska komplettera din video och få tittaren att vilja se mer. 
  6. Detta steg ska man välja budget(Obs! andra gången jag skulle göra en annons var detta steg 5 ), jag har läst att det ska vara ganska hög minimumbudget för att annonsera på Tiktok och det är minimum 5 EUR per dag.
    När jag överfört från mitt PayPal konto (enbart första gången) skapas en annons automatiskt och nu är jag annonsör på TikTok.

Upp

TikTok cowboy

Analysera dina annonser

När du ska analysera din videoannonsering på Tiktok så kan du börja med datan som finns inne på TikTok. Datan här är väldigt tanig med du får veta impressions, klick, CTR, CVR, CPC, CPM, CPA.
Vill du ha mer data skulle jag rekommendera att jobba med UTM länkar för att få mer data in i t ex Analytics.

Annonsera mot företag….

Ja här ska jag komma med min slutsats om att videoannonsering på TikTok mot B2B kanske inte är optimalt  men det kan funka om din kundkrets gillar att vara på TikTok under privat tid.

Upp

Upp

Upp

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.