Optimera instagram annonser

Innehåll Guide:

Vad är instagram?

Instagram är ett socialt nätverk för video- och fotodelning och har ungefär 2 miljarder användare idag! Instagram lanserades 2010 som en mobilapp och förvärvades av Facebook två år senare. Det stod främst ut eftersom det begränsade foton till en fyrkantig form och har filter. Den har utvecklats sedan den ursprungligen lanserades och används idag som en multisocial mediakanal med flertalet olika funktioner. Användarna är inte bara begränsade till kvadratiska bilder utan även videoklipp, som har funnits sedan 2013, längden på videoklipp har även förändrats från 15 sekunder till 60 sekunder, möjligheterna är oändliga och vi kommer gå igenom några här nedan.

Instagram och kändisar

Många som har förstått vidden av Instagram är idag våra kändisar. Makten och intäkterna som vi följare inbringar är otroliga! Världsstjärnor som Leo Messi eller Kim Kardashian drar in miljonbelopp varje år men dem var inte först med Instagram

Leo Messi i Paris Saint Germain
Kim Kardashian med familj

Första inlägget & Decenniets bilder med flest likes

För mer än tio år sedan lanserades Instagram av grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger. Det var även Kevin Systrom som i juli 2010 lade upp den absolut första bilden någonsin. Bilden föreställer en herrelös hund på ett tacoställe i Mexiko, Kevin ville testa bilden och laddade upp den med rubriken ”testa” innan han några månader senare den 6 oktober lanserade appen, bilden ser ni nedan. 

Därefter har internet inte riktigt varit sig likt och i över ett decennium har vi hunnit skrolla runt i inspirerande flöden, tryckt på gilla-knappen ett otal gånger och följt våra favoritkändisar. Vissa bilder minns vi mer än andra, men vem kan till exempel glömma Beyoncés berömda gravidbild och Kendall Jenners hjärtformade frisyr? Här är bilderna som fick flest likes på Instagram – under hela decenniet!

Annonsering på Instagram

Annonser på Instagram är betalda inlägg och ett enormt effektivt verktyg för marknadsföring. Detta tillåter företag och varumärken att nå direkt ut en väldigt specifik målgrupp. Du har förmodligen själv bläddrat i ditt flöde och stött på inlägg som är markerade som “Sponsrade” från företag som du själv inte följer. Det är precis vad en Instagram-annons är.

De främsta fördelarna med att annonsera på Instagram är att man har kontroll över exakt hur upplägget kommer se ut men framför allt vem inlägget kommer visas för. Dessutom väljer du en målsättning för varje annons så att du enkelt kan uppnå exakt de resultat du är ute efter. Som du säkert förstår är detta ett ypperligt sätt att öka ditt varumärkes exponering, samtidigt som du kan nå ut till en mycket specifik målgrupp på en av världens högst konverterande plattformar för marknadsföring. Fördelarna är många helt enkelt. För de varumärken som lyckas bemästra annonser på Instagram är det bara fantasin som sätter gränser för vad de kan uppnå! Vill du variera din marknadsföringsstrategi på Instagram är detta den perfekta lösningen.

Hur fungerar Instagram annonser?

Innan vi går in på detaljerna med hur man annonserar & optimerar på Instagram behöver du lite ha lite extra koll på vissa saker. För det första är det viktigt att du förstår att Instagram inte har sin egen annonsplattform utan att den delas med FacebookDu kommer med andra ord hantera dina annonser via Facebook Ads Manager och allt du behöver är ett konto på både Instagram och Facebook. Vi förstår att det kan tyckas krångligt vid första anblick men faktum är att det är väldigt praktiskt, framför allt eftersom du slipper lära dig hantera två olika annonsplattformar. Detta kan du läsa mer om här

Kom igång med annonseringen

Till en början innan vi djupdyker vidare så rekommenderar jag att du ser denna film som Stockholm media factory satt ihop. Den förklarar på ett bra sätt hur du annonserar och optimerar på Instagram.

 

En steg-för-steg guide till annonsering på Instagram

Facebook Ads Manager är ett praktiskt och innovativt verktyg som underlättar arbete för marknadsförare över hela världen. Dock kan det ibland känns rörigt och lite frustrerande med alla funktioner. Då är det Bäst att du delar upp processen i fem relativt enkla steg, därefter kommer det kännas enklare.

1. Öppna Ad Manager

Logga in på Instagram och öppna Facebook Ad Manager. Viktigt att du är nog med att du är inloggad på rätt konto och att ditt Facebook-konto är kopplat till rätt instagram-konto, dvs det kontot som du vill annonsera med.

2. Välj ett mål (objective)

Enligt mig det viktigaste steget! Här ska du veta vad du vill uppnå med din annonsering, målet! Instagram kommer att ge dig flertalet olika målsättningar och ditt val här och nu kommer påverka hur annonsen ser ut framöver. Mer om målsättningar och tips på hur du kan lyckas kan du få här.

3. Specificera din målgrupp

Känner du din målgrupp kommer detta att leda till bättre och därefter vassare annonser. På samma vis som det är viktigt att veta dina målsättningar är detta precis lika viktigt att du förstår din målgrupp. Nackdelarna om du inte gör det blir tyvärr att din annons blir för ospecifik och sedermera väldigt bred. Detta kan medföra högre budgetkostnader efter som att du når fler men färre relevanta kunder. Här kan du få hjälp med hur du ska lyckas specificera din målgrupp

4. Anpassa placeringen

På Instagram finner du två alternativ att publicera din annons på, ena är i flödet och det andra på händelser. Annonsering på händelser är något mer begränsat än annonsering i flödet. Tänk även på att förinställda inställningar för att annonsen publiceras på både facebook och instagram.

Format för video på Instagram.

5. Content, längd & budget!

När du har din målsättning klar, content skrivet och längd på kampanjen. Då är vi snart redo för din första annonsering. Till en början är detta steg det svåraste men stressa inte! Ta det lugnt och glöm inte bort punkterna ovan. Du kan efter att du publicerat annonsen även ändra och justera budget i efterhand.

Optimera dina annonser på Instagram


Att bli bättre och effektivare kräver alltid ett ständigt arbete! För att du senare ska få effekt och optimera dina annonser är det bra att följa nedan punkter. Inledningsvis kan det gå långsamt men det kommer efter ett tag lossna.

  1. Hitta dina kunders pain (eller pleasure) points.
  2. Segmentera målgrupper. 
  3. Berätta en historia.
  4. Ha tydliga CTAs.
  5. Använd mer rörligt material om möjligt. 
  6. Testa olika format.
  7. Svara på kommentarer på dina annonser.
 
För mer info om hur du kan optimera dina annonser på instagram, klick här

Tack för din tid och gillade du min guide kan jag varmt rekommendera dessa! Videoannonsering Instagram & Bildannonser Instagram

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.