5 tips för att lyckas med gratis podcastmarknadsföring

Har du precis startat din podcast, eller står du kanske på tröskeln till att starta en? Du vet vad du vill göra och vad du vill säga men inte hur du ska nå ut med det till människor? Det är här podcastmarknadsföring kommer in. Att marknadsföra din podcast är nyckeln till att bygga en lojal lyssnarskara och skapa ett varumärke som skiljer sig från mängden. Men går det att göra utan en stor budget?

Ja! Det finns flera effektiva sätt att öka din podcasts synlighet och nå ut till din målgrupp som är helt gratis. Det enda du kommer behöva investera är tid och engagemang. Här listar vi 5 enkla och effektiva tips på hur du kan jobba med gratis podcastmarknadsföring.

 

Grunden för podcastmarknadsföring: målgrupp och webbplats

Innan vi går in på själva tipsen för podcastmarknadsföring måste vi se till att du har de två mest grundläggande byggstenarna färdiga: koll på din målgrupp och en uppdaterad webbplats.

Målgrupp

En rad men silhuetter av människor. Fem av dem förstoras i ett förstoringsglas.

Att förstå vilka människor du vill nå och varför din podcast är värdefull för dem är avgörande för att skapa en lojal och engagerad lyssnarpublik. Vet du inte vem du riktar dig till är risken för att du inte når ut med din podcast mycket större. Vet du vem du riktar dig till får du också information om var du ska synas och hur du ska marknadsföra din podcast på bästa sätt.

Har du inte koll på din målgrupp än? Fundera över vilka som är intresserade av ditt ämne och vilka som kan få mervärde av att lyssna på din podcast. Var finns de? Hur når du dem på bästa sätt? Har du inte en bild av din målgrupp är det dags att göra en enkel målgruppsanalys. Vet du vilken din målgrupp är men är osäker på var de befinner sig? Kolla in svenskarna och internet, en undersökning som görs om svenskars internetvanor varje år, så kan du lätt se var du ska börja med din marknadsföring.

Webbplats

En laptop är uppslagen men en webbplats synlig.

Att ha en webbplats är nästan ett måste. Det är platsen där nyfikna lyssnare kommer för att lära sig mer om din podcast, utforska ditt innehåll och kanske till och med kontakta dig. Utan en webbplats blir det svårt för potentiella lyssnare att hitta dig och få den information de behöver.

Har du inte en webbplats än – se till att starta en. Det behöver inte vara svårt och finns färdiga mallar att använda sig av på till exempel WordPress, men även andra alternativ som till exempel Squarespace som kan kännas lättare att använda om du aldrig jobbat med en webbplats förut.

1. Var aktiv på sociala medier

Om ingen vet att du eller din podd existerar blir det väldigt svårt för dem att hitta den. Var aktiv på sociala medier, särskilt på de plattformar där din målgrupp befinner sig. Riktar du dig till en yngre målgrupp befinner de sig oftast på Instagram, Snapchat eller TikTok medan en äldre målgrupp finns på Facebook. Riktar du dig mot människor i sin yrkesroll är det troligen LinkedIn du ska satsa på.

Content is key! Skapa inte bara förhandsbuzz om nästa avsnitt – dela intressant ämnesrelaterat innehåll och bjud på en inblick bakom kulisserna. Anpassar du innehållet efter varje kanal och skapar snygga inlägg har du större chans att lyckas på sociala medier. Det som funkar på Facebook funkar antagligen inte lika bra på TikTok.

Logtyper för Facebook, Instagram, Twitter och Linkedin.

Var social

Att vara social på sociala medier är nyckeln till att bygga en lojal lyssnarkrets. Engagera dina följare genom att ställa frågor, svara på deras kommentarer och interagera med andras innehåll. Lär känna din målgrupp genom att förstå deras intressen och önskemål.

Tävlingar är ett utmärkt sätt att öka interaktionen – be dina följare följa, dela eller kommentera för att delta. Tänk på att priset ska vara något som dina följare uppskattar och att följa lagar och regler kring tävlingar på sociala medier.

2. Använd dina lyssnare i din podcastmarknadsföring

Dina lyssnare är dina största fans – använd dem i marknadsföringen av din podcast! Uppmuntra dem att sprida ordet om din podcast både i avsnitten och på sociala medier. Var äkta och uppriktig när du ber dem hjälpa dig att växa och inte för säljlig. Deras personliga rekommendationer till andra är ovärderliga och kan göra underverk för att öka din lyssnarskara.

3. Samarbeta med andra

Samarbeten är viktiga när det kommer till podcastmarknadsföring. Genom dem når du ut till någon annans publik medan de når når ut till dina lyssnare. Det är en win-win där ni båda får gratis marknadsföring av era podcasts.

3 sätt du kan samarbeta med andra är genom att:

  1. bjuda in experter, influencers eller andra poddar inom ditt ämnesområde till dina avsnitt
  2. be dina gäster dela avsnittet när det går live och därigenom nå även deras publik
  3. kontakta personer eller företag du nämner i dina avsnitt och be dem dela avsnittet med sin publik
två kvinnor pratar om influencer marketing

4. Återanvänd dina avsnitt

Bara för att ett poddavsnitt är ute är inte innehållet dött. Att återanvända ditt innehåll på kreativa sätt kan ge ditt avsnitt nytt liv och öka dess synlighet markant. Det finns flera sätt att återanvända ditt innehåll:

  1. Använd transkriptioner av dina avsnitt för att skapa inlägg till din webbplats och inlägg på sociala medier.
  2. Använd klipp från podden till videor på sociala medier. Använd dem som teaser-trailers eller informativa segment för att locka ny publik.
  3. Gör om viktiga fakta och insikter från ditt avsnitt till infografiska inlägg som du delar på sociala medier.
  4. Nämner du något du redan pratat om i ett tidigare avsnitt? Påminn lyssnarna om det! Skapa korta flashback-klipp eller sammanfattningar och dela dem på dina sociala medier för att hålla dina tidigare avsnitt relevanta och uppmärksammade.

5. Nyhetsbrev

Ett nyhetsbrev är ett kraftfullt verktyg för att hålla din lyssnarskara engagerad och informerad. Det ger dig möjlighet att skicka regelbundna uppdateringar, exklusivt innehåll och bakom kulisserna-material till dina prenumeranter som hjälper dig bygga en starkare gemenskap och lojalitet.

Gör det lätt för dina lyssnare att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev genom att dela det på din webbplats och sociala medier men glöm inte att nämna det i dina avsnitt också! Se till att skicka ut ett nyhetsbrev med jämna intervall, men spamma inte dina lyssnare. Då finns det en risk att de slutar prenumerera och du förlorar en viktig marknadsföringskanal.

 

En man skriver ett nyhetsbrev för podcast marknadsföring på en laptop.

Sammanfattning: så lyckas du med gratis podcastmarknadsföring

Att marknadsföra din podcast kräver engagemang, kreativitet och en stark koppling till din målgrupp. Genom att vara aktiv på sociala medier, involvera dina lyssnare, samarbeta med andra och återanvända ditt innehåll kan du skapa en stark närvaro online. Använd även nyhetsbrev en snygg och uppdaterad webbplats för att maximera din synlighet och expandera din lyssnarskara. Lycka till med din podcastmarknadsföring!

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.