Kom igång med bildannonser i Facebook Ads Manager B2C

Är du nybörjare inom bildannonsering på Facebook? Vill du lära dig om hur du kommer igång och ta del av tips och trix? Ta en titt på den här överskådliga och enkla guiden som visar dig vägen till lyckad bildannonsering på Facebook 2022.

Varför ska jag annonsera på Facebook för B2C?

Kort och gott – se till att vara där dina kunder är. Med över 2 miljarder användare globalt på Facebook varje månad, finns garanterat en målgrupp som väntar på dig. Så varför är bildannonsering ett bra alternativ? Jo, annonsbilder på Facebook är ett bra sätt att interagera med din målgrupp, nå nya potentiella kunder, öka varumärkeskännedomen, få unik trafik till dina sidor samt öka försäljningen. Detta genom att visa upp ditt varumärke, dina produkter eller tjänster.

En studie som Facebook genomfört visade att annonser med endast foto ger bäst resultat, eftersom annonsbilder skapar unik trafik jämfört med andra typer av annonsering. 

1

Användare på Facebook (2 miljarder)

1 %

Internetanvändare som använder Facebook

5 snabba fördelar med bildannonser

Hjärnan bearbetar bilder 60 000 gånger snabbare än text

Enkelt format för att inspirera och få fram en känsla som leder till engagemang

Ger möjlighet att sticka ut i flödet och fånga uppmärksamhet

Det går snabbt att skapa och hantera i både mobil och dator

Ger dig dessutom unik trafik till din webbplats

Fördelar med bildannonsering på Facebook med bild på glad tjej med hund på ett fält.

Vad krävs för att skapa bildannonser på Facebook?

För att skapa en bildannons eller fotoannons på Facebook är det bra att tänka på följande:

    •  Facebook Business Manager. Första steget för att börja med bildannonsering på Facebook är att se till att du har en profil för ditt företag, vilket gör att du enkelt kan hålla isär ditt företag från din personliga Facebook-profil. Det hjälper dig att hålla koll på dina annonskonton och sidor. Ta reda på mer om Facebook Business Manager och skapa ett konto.

    • Facebook Ads Manager. När du har ett Facebook Business Manager-konto så skapar du ett annonskonto i Facebook Ads Manager. Facebook Ads Manager är ett gratis annonshanteringsverktyg, där Facebook Ads eller med andra ord Facebookannonser hanteras. Här skapar, redigerar och analyserar du dina bildannonser och andra typer av annonser.

    • Facebook Pixel. Ett tips är att sätta upp en Facebook Pixel för att på ett smidigt sätt följa upp annonser på Facebook. Mer om Facebook Pixel hittar du längre ner i guiden.
Kom igång med bildannonser på Facebook genom Facebook Business Manager.

Vad är skillnaden mellan sponsrade inlägg och annonser?

Du har kanske lagt märke till att alla annonser på Facebook har texten ”Sponsrad” under kontonamnet. Samtidigt finns det något som kallas sponsrade inlägg, vilket inte riktigt är samma sak som annonser. Så vad skiljer sig? Nedan tittar vi närmare på det.

Sponsrade inlägg

Ett sponsrat inlägg innebär att du använder dig av ett vanligt traditionellt inlägg som du skapat på ditt företags Facebooksida. Tanken med att sponsra ett inlägg är att ge det en extra skjuts för att nå fler av sina egna följare. Dock når du inte ut till nya målgrupper på samma sätt som annonsering. 

Annonsering

Bildannonser eller annan typ av annonsering på Facebook skapas direkt i annonsverktyget, Facebook Ads Manager. Med annonsering når du ut till en mer specifik målgrupp, inte bara de som följer din Facebooksida. Vill du få besökarna att konvertera är annonsering via Facebook Ads Manager att föredra, därav möjligheterna för att nå dina mål är betydligt bättre.

Så skapar du bildannonser i Facebook Ads - 6 enkla steg

1. Välj målsättning - vad vill du uppnå?

Så, hur annonserar du på Facebook? Innan du börjar skapa annonsbilder behöver du välja ett marknadsföringsmål. Exempelvis skapa medvetenhet om ditt varumärke, skapa onlinenärvaro eller öka försäljningen online.

  • Medvetenhet – Vill du nå ut till nya kunder för att öka varumärkeskännedomen är det alternativet “Medvetenhet” du bör välja.
  • Övervägarfasen – Här finns oftast kunder som känner till företaget men än inte riktigt konverterar och då kan du exempelvis välja “Trafik” om du vill få trafik till din landningssida.
  • Konvertering – Det tredje alternativet är “Konvertering”, vilket du väljer om du vill få direkta konverteringar.

2. Målgruppsanpassa din annons

Här väljer du bland annat geografisk placering, ålder, kön och språk. 

När du väljer målgrupp så är det bra att tänka “smalt”, dvs. inte välja en alltför bred målgrupp med för stor räckvidd. Det är mer ekonomiskt och du får bättre kontroll över dina bildannonser när du skapar mer riktade annonsbilder. Ett riktmärke är att inte ha fler än 150 000 i en målgrupp.

3. Välj vart annonsen ska publiceras

Här väljer du att din bildannons ska publiceras på Facebook. Det finns fler placeringar där annonser kan köras. Förutom Facebook finns Instagram och Messenger exempelvis. Du kan även välja att köra din annons på flera plattformar samtidigt.

4. Välj din budget

När du väljer budget för annonserna kan du antingen sätta din egen budget för hur mycket annonseringen får kosta, alternativt låter du Facebook göra det åt dig. Det finns två mätetal som används och det är CPC som står för Cost per Click (Kostnad per klick) samt CPM som står för Cost Per Mille. CPC innebär att du endast betalar när en besökare klickar på din annons, medan CPM innebär att du betalar för var 1000:e visning oavsett om besökaren klickar på annonsen eller inte.

5. Välj annonsformat

Här väljer du formatet på din annons. För att skapa en bildannons väljer du “En bild”. Du kan även använda formatet “Carousel”, där flera bilder kan användas som växlas mellan. Sedan lägger du till bilden som du vill använda till din bildannons.

6. Publicera och glöm inte att följa upp resultat

När du har publicerat din bildannons granskas den innan den blir aktiv. När din bildannons är igång kan du spåra kampanjen i Ads Manager, samt ändra något medan annonsen är igång.

Vilket format ska jag välja på mina bildannonser B2C?​​

Här hittar du tips och regler kring annonsering på Facebook – för att du ska kunna optimera dina annonsbilder på bästa sätt.

Bildstorlek och bildformat

Bilden bör vara minst 600 x 600 pixlar för att undvika suddiga bilder. Filstorleken max 30 MB. Det rekommenderas att bilden är kvadratisk (1:1), som bildexemplet till höger.

Filformat på bildanonser

Facebook rekommenderar JPG eller PNG. JPG är ett bra format för bilder som oftast rekommenderas. PNG är ett alternativ till JPG och styrkan är att PNG tillåter transparant bakgrund, samt är bra när bilden har få färger.

Rekommendationer för text

Första primära texten bör max 125 tecken och rubriken max 40 tecken. Beskrivningen bör inte överskrida 30 tecken.

Text i bild

Tidigare hade Facebook en regel som inte tillät för mycket text i bild. Nu finns inte regeln kvar, dock rekommenderar Facebook att använda bilder med max 20% text i bild, då de presterar bättre. Väljer du att ha text i bilden, är det viktigt att tänka på att vara kort och koncis utan att ha för liten textstorlek, då texten bör vara tydlig även i mobilen.


Rekommenderad bildstorlek för bildannonser på Facebook
"De bästa Facebook-annonserna ser ut och känns lika relevanta och aktuella i ditt nyhetsflöde som inläggen du ser från dina vänner"
Mari Smith
MARKNADSFÖRINGSEXPERT fACEBOOK

10 tips för att lyckas med bildannonser på Facebook

1. Spegla företagets tonalitet

Först och främst. Fundera över tonaliteten, är företaget seriöst, humoristiskt, ungdomligt eller kanske äventyrligt? Spegla företagets identitet genom din bildannonsering.
Exempelbild på en glad hund med en partyhatt som visualiserar tonalitet för bildannonsering på Facebook.

2. Välj relevant målgrupp

Det är ingen idé att rikta sig till en för stor målgrupp, som kanske inte är intresserade av vad du har att erbjuda. Du kanske säljer fotbollsskor, då vill du inte vända dig till en allt för bred målgrupp som har sport som intresse, då någon som åker skidor hellre vill se annonser om pjäxor. Är du osäker på vilken målgrupp du har, så är en god idé att göra en målgruppsanalys genom exempelvis analysverktyget Google Analytics.

Visualisering av grupp människor.

3. Tydligt budskap

Ställ dig frågan, vad är egentligen syftet med annonsen? Gör ditt budskap personligt och tydligt – lyft ett problem som målgruppen känner igen och kom i sin tur med en tydlig lösning på problemet. 

Glad familj med matkasse

4. Beskrivande call to action

Glöm inte att använda en beskrivande och tydlig “Call to action”. Det vill säga berätta vad användaren ska förvänta sig och göra efter att ha klickat på annonsen och kommit till landningssidan. Enkla call to action kan vara, “Köp nu”, “Kontakta oss” eller “Ladda ned”.

Bildannonser Facebook Ads med beskrivande call to action

5. Välj bild som inspirerar och väcker intresse

Försök få annonsen att kännas som en del av nyhetsflödet. Använd gärna bilder på människor som använder din produkt eller utför din tjänst. Undvik “stockfoton” som känns allt för iscensatta, utan bilden bör förmedla en känsla som fångar användarens nyfikenhet och intresse.

Säljer du exempelvis solglasögon till konsument, är det bäst att använda sig av människor som bär solglasögon, alternativt skapa en miljö där produkten framhävs. Det skapar liv i bilder och fångar mer intresse än en vit produktbild.

Bildannonser på Facebook med exempel på en inspirerande bild med två glada tjejer i solglasögon.

6. Planera och schemalägg dina bildannonser

Innan du börjar annonsera är ett tips att planera och få struktur över dina bildannonser. Du kan därför i förväg lägga in dina annonser i Meta Business Suite på desktop. Det gör att du kommer spara tid.

Schemalägga bildannonser på Facebook för effektivisering.

7. Länka till relevant innehåll

Tänk på att besökarens förväntningar ska uppfyllas, annars finns risken att de lämnar sidan snabbt efter att de klickat på annonsen. Har du en bildannons på solgasögon, så ska användaren hamna på en landningssida med just de solglasögonen och inte läsglasögon eller en startsida som är mer allmän.
Relevant landningsida för bildannonsering på Facebook med exempel på solglasögon.

8. Tänk mobile first

Cirka 90 % av alla besökare på Facebook går in via mobiltelefon, därför kan det vara bra att utgå från mobilen när du skapar bildannonser. Fokusera därför på bilder som inte har allt för många små detaljer, för att lättare få en överblick över vad bildannonsen föreställer och för att förstå budskapet.

Tänk mobile first när du skapar bildannonser på Facebook.

9. Mät effekten av din dina bildannonser

Det kan ta tid att hitta lönsamma målgrupper och kombinera det med rätt bildannonser. Därför är analysen av annonserna mycket viktig. Följer du upp och analyserar kampanjerna så kommer du lyckas. Så med andra ord, våga testa, testa och testa.
Analysera resultat på bildannonser Facebook Ads för att effektivisera.

10. Sälj nyttan istället för egenskaperna

När du ser en annons vill du känna dig känslomässigt träffad. Det är det som gör att du får effekt på din bildannonsering – det vill säga att du rör upp känslor hos din målgrupp. Ett tips är att göra en så kallad EFI-analys för att få fram nyttan av din produkt eller tjänst.

Vad innebär EFI?

Egenskaper = fakta om produkten eller tjänsten. Exempel på egenskaper kan vara en soffa som är grå, 2,8 meter bred och har avtagbar klädsel. 

Fördelar = det positiva som egenskaper resulterar i. Det kan vara att många personer får plats i soffan samtidigt och att det lättare går att göra rent soffan.

Innebörd = nyttan som kunden får ut av att använda produkten eller tjänsten. Av exemplet ovan kan exempelvis nyttan vara att soffan passar utmärkt för barnfamiljer där det lätt kan bli kladdigt. Det medför att soffan håller sig fräsch många år framöver då tyget kan tvättas. Detta utan att behöva oroa sig för fläckar och dylikt. Kommer du fram till nyttan, så har du en förutsättning för att skapa en riktig pang-annons!

Lyft nytta framför egenskaper på dina annonsbilder på Facebook.

Hur följer jag upp resultat på mina bildannonser?

Uppföljning av bildannonser och alla slags annonser är A och O. För att följa upp annonseringen bör du sätta upp Facebook-pixel och använda dig av UTM-taggning.

Facebook Pixel

De två stora fördelarna med att lägga till en Facebook Pixel är att du kan skapa specifika målgrupper utifrån data som samlas in. Den andra fördelen är att du effektivt kan mäta effekten av dina bildannonser.

Pixeln gör det möjligt att spåra vilka som besökt din sajt eller gjort en viss åtgärd på en sida och mycket mer. Det ger möjlighet till bättre resultat, då du lär dig att förstå besökarna och anpassa dina bildannonser för rätt målgrupper.

Dynamiska UTM-taggar

I Facebook Ads Manager kan du lägga in dynamiska UTM-taggar. Det gör att du kan följa upp dina fotoannonser eller bildannonser i Google Analytics.

För att följa upp och jämföra dina bildannonser är det viktigt att lägga till en spårning, dvs. UTM-tagg i din url. Ta en titt på Googles egna verktyg Campaign URL Builder, där du med några enkla steg får en unik spårlänk som du lägger till i din url, som du sedan länkar till från din bildanons.

Vad kostar det att annonsera på Facebook?

Hur mycket en bildannons kostar beror på vilken budget du väljer, det vill säga hur mycket du är villig att betala för din annons. Kostnaden kommer därför variera beroende på vilken målgrupp du vill nå och vilka mål du väljer. Ett tips är att börja med en lägre budget och efter ett par veckor utvärdera resultatet och eventuellt justera din budget.

Tips! Ta gärna en titt på fler guider inom bildannonsering B2C:

Guide senast uppdaterad mars 2022.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.