En enfärgad bild i Twitters signatur-ljusblå färg

Bildannonsering på Twitter för B2B 2022 - så lyckas du

April 2022

En enkel – men utförlig! – guide till hur du bäst jobbar med bildannonsering på Twitter för B2B. 

När du läst färdigt kommer du att kunna grunderna i hur bildannonsering på Twitter fungerar. Du kommer att ha alla kunskaper och verktyg som behövs för att att marknadsföra ditt företag och dina produkter inom B2B. 

Läs hela vägen till slutet för att få tips kring Twitter, marknadsföring som är skräddarsydd för B2B och specialtrick som du kan använda för lyfta din annonskampanj till nya höjder.

Innehåll

  • Så funkar Twitter
  • Hitta din målgrupp
  • 3 sorters bildannonser på Twitter

  • Så ska du arbeta med dina bilder
  • Twitter och B2B marknadsföring
  • Så mycket kostar en bildannons på Twitter

Börja med ditt Twitterkonto

Det första steget till att börja jobba med bildannonsering på twitter för B2B är mycket enkel: du behöver ett Twitterkonto. Kontot bör vara knutet till dig eller till din verksamhet, eftersom det då är tydligt vem som står bakom annonsen när nya följare börjar strömma in.

Se till att din omslagsbild, profilbild och profiltext representerar dig/din verksamhet på ett korrekt och tydligt sätt. Namn på din verksamhet, platsen du är baserad på (om applicerbart) och en URL till din hemsida bör finnas med i profilen.

Starta ditt Twitter Ads-konto

När du vet vilket Twitterkonto du vill använda som bas för din kampanj är det dags att koppla det till Twitter Ads:

  1. Logga in på ditt konto på twitter.com
  2. Gå sedan vidare till ads.twitter.com.
  3. Välj land och tidszon. Landet du väljer kommer att påverka med vilken valuta du betalar annonskostnaderna och tidszonen hjälper plattformen att bestämma när dina annonser ska visas för din målgrupp.
    Om din publik hör hemma primärt i Sverige bör du alltså välja Sverige och GMT+1 (eller GMT +2 under sommartid).
  4. För att slutföra registreringen på nästa sida fyller du in din betalningsinformation.
En person bockar av listan för att framgångsrikt starta ett konto på Twitter

Första steget är klart – nu är du redo att börja jobba med bildannonsering på Twitter för B2B!

Hitta din målgrupp

Två tecknade figurer står med varsin halva av ett blått hjärta

En framgångsfaktor när du jobbar med biuldannonser på Twitter i B2B är att identifiera din målgrupp.

En av de mest grundläggande principerna inom marknadsföring på Twitter är att användarnas villighet att engagera sig i innehåll är det viktigaste för att nå framgång. Att korrekt identifiera din målgrupp kommer att ge dig de kunskaperna som krävs för göra ditt innehåll spännande, härligt och tydligt nog för att göra succé på Twitter!

Twitter erbjuder sina annonsörer effektiva verktyg för målgruppsanpassning och nedan kan du läsa om några av de vanligaste och mest effektiva sätten Twitter Ads kan hjälpa dig att nå ut till rätt personer.

Ålder, kön, språk och plats

Bland annat kan du anpassa dina annonser efter ålder, språk, kön eller plats, både genom att uppge att du enbart vill att dina annonser ska visas för en specifik målgrupp eller genom att uppge vilka målgrupper du absolut inte vill bli visad för. 

För många annonsörer som riktar sig till den svenska marknaden är det nyttigt att avgränsa målgruppens språk till just “svenska”. Var dock försiktig när du börjar kombinera demografier så du inte begränsar dig i onödan.

En annons riktad till målgrupperna “svenska”, “man”  och “18-24” kommer exempelvis bara visas för profiler som uppfyller alla tre kategorier. Samma princip gäller när du väljer målgrupper att exkluderas.

Nyckelord

Twitter Ads låter dig även rikta in dig på målgrupper som är intressanta i anslutning till specifika nyckelord, vilket är intressant för dig som annonserar inom en speciell nisch. I annonser på Twitter lönar det sig att vara nördig! 

Twitter själva rekommenderar 25-50 nyckelord per annonskampanj, men maxgränsen är 750 nyckelord. Värt att komma ihåg att hashtags är automatiskt inkluderade, så här kan du hoppa över dem helt.

Engagerande ämnen

Tecknade figurer diskuterar glatt i ett twitter-aktigt gränssnitt

En annan version av nyckelord som tar fasta på vilka ämnen som den enskilda användaren engagerar sig i är kampanjformen “Conversation targeting”. Där riktas din annons, baserad på ett av över 10.000 samtalsämnen, till användare som på något sätt visat intresse för ditt valda ämne; antingen genom att ha twittrat om, svarat på eller stannat upp för att noggrant läsa en tweet som handlat om just det.

Nära besläktat med “Follower-look-alikes” som riktar in sig på användare som delar intressen med din befintliga publik. Vill du göra en lyckad bildannonsering på Twitter för B2B är den här kampanjen toppenbra för att hitta nya kunder baserat på följare som redan gillar vad du gör!

KPI:er

I tillägg till att ringa in en lämplig målgrupp måste du veta vad syftet med din marknadsföringskampanj ska vara. Den kunskapen kan du sedan använda för att sätta upp specifika mål med din kampanj, som gör att det blir enkelt att mäta om du lyckats med ditt syfte eller inte.

Om syftet med din bildannons på Twitter för B2B är att öka varumärkeskännedomen och nå ut till fler användare är ett viktigt KPI, eller “key performance index”, att se antalet nya följare öka. Om syftet är att sälja en fysisk vara så är det trafiken till hemsidan som din annons genererat ett viktigt KPI.

Se till att du använder datan som du samlat in i tidigare Twitter Ads annonser för att riktigt spetsa till dina bildannonser och lyckas ännu bättre nästa gång!

3 sorters bildannonser på Twitter

Beroende på vad du vill fokusera på i din bildannonsering på Twitter för B2B så har du tre olika former av annonsering att välja mellan:

  • Promoted Ads
  • Followers Ads
  • Trend Takeover

Promoted Ads

Promoted Ads fungerar precis som vanliga tweets och hjälper dig att boosta engagemanget från både befintliga och potentiella nya kunder. De kan gillas, retweetas och kommenteras precis som ordinare tweets. 

En tweet i en Promoted Ads kampanj kan synas på flera ställen i en användares Twitter: i toppen av relevanta sökresultat, i ditt och i de egna flödena samt i samband med en Trend Takeover.

Follower Ads

Follower Ads hjälper till att sprida ditt innehåll till användare som ännu inte följer dig, men vars intressen stämmer överens med ditt annonsinnehåll. Med andra ord är den här typen av annons perfekt för dig  som använder Twitter Ads för att nå ut till helt nya kunder.

Trend Takeover

En Trend Takeover placerar din annons bredvid listan på trendande ämnen. Vilken annonsplats kan vara bättre än att synas där användarna går för att veta mer om det allra hetaste! En Trend takeover annons ligger ute i 24 timmar. Därför är den bra för kortare, mer tidsbegränsade kampanjer.

Det finns även en kampanj som kallas Trend Takeover + där du kan använda dig av rörligt material. Om du är intresserad av att lära dig med om videoannonsering för B2B på Twitter så kommer du ha stor nytta av den utförliga guiden: Videoannonsering för B2B på Twitter.

Bildannonsering för B2B med Twitter Ads

En bild säger mer än tusen ord, men visste du att mer än 320% av människor följer instruktioner bättre om man kombinerar bild och text, än om man bara använder text? Det är bara en av många fördelar med ett välarbetat bildinnehåll.

Tecknad figur tittar på tre abstrakta tavlor på konstmuseum

Eftersom människor tar till sig information bättre genom en kombination av bilder och text är det inte konstigt att infografik är en av de vanligare formerna av för marknadsföring inom det som kallas “content marketing”

Content marketing bygger på att skapa innehåll som är intressant i sig själv – som artiklar, poddar eller videoklipp – där varumärket står som avsändare och själva produkten kan ha en mer eller mindre central roll. Infografik är vanligt i de här sammanhangen eftersom den både är lätt för även den totalt den oinsatte att ta till sig och ett effektivt sätt att demonstrera en stor mängd information på relativt liten yta. 

Infografik är därför en trend som kommit för att stanna och särskilt inom B2B. Användandet av infografik för specifikt B2B marknadsföring växte med 67% mellan 2017-2021.

En tecknad figur i blå kofta pekar på en mindmap

Ledordet för all marknadsföring på Twitter är som bekant engagemang och det bör du ha med dig även när det kommer till dina bildannonser. Utforska vilka möjligheter du har att skapa bildinnehåll som engagerar människor på riktigt, inte bara informerar om din produkt eller ditt varumärke. Kanske kan du använda dig av bildannonser för att berätta en spännande följetong? Demonstrera framgångsfaktorer med din produkt i en visuellt slående grafik? Så fröet till ett nytt viralt meme genom ett smart och roligt arbete med gamla arkivbilder?

Vad du än gör – ser till att du gör något som får folk att bry sig.

Bildannonser i rätt format

För att lyckas med bildannonsering på Twitter för B2B måste annonsbilderna vara i rätt format. Formaten har en tendens att ändra sig i takt med att plattformen utvecklas, men följande bildformat är värda att lägga på minnet i annonssammanhang på Twitter 2022:

  • Promoted Tweets och bildspel: Minst 600 x 335 pixlar, men tumregeln är: högupplöst = större chans till engagemang från målgruppen.
    Detta är bildformatet du ser i “vanliga” tweets.
  • Bild som länkar till din hemsida: 800 x 418 pixlar för formatet 1.91:1. 800 x 800 för formatet 1:1. Bildfilen får inte överstiga 20MB.
  • Bild som länkar till din app: 800 x 800 pixlar för formatet 1:1. 800 x 814 pixlar för formatet 1.91:1.Bildfilen får inte överstiga 3MB.
  • Karusell: 800 x 800 pixlar för formatet 1:1. 800 x 418 pixlar, för för formatet 1.91:1. 2-6 bilder per karusell; de får inte överstiga 20MB.

Twitter rekommenderar själva att annonsbilder är i formatet JPG (JPEG) eller PNG. Formaten TIFF och BMP stöds inte.

Twitter och B2B-marknadsföring

Nu har full koll på ditt Twitterkonto, din målgrupp, samt vilka annonstyper, och bildformat du kan använda dig av i. Dags att tänka en vända till på annonsinnehållet och vad som egentligen utgör en framgångsrik kampanj på Twitter.

 

När du köper bildannonser på twitter så är det inte bara summan du är villig att betala som tas i beaktning. Twitters algoritmer räknar nämligen ut vad som kallas för “Quality Score” för din annons för att mäta hur sannolikt det är att just din kampanj kommer att driva trafik.

Ditt bud i kombination med kvaliteten på din annons är vad som kommer att avgöra om du vinner budgivningen.

En tecknad figur kastar pengar på ett stapeldiagram

Faktorerna som utgör ditt Quality Score är användbara som inspiration när du tar fram ditt innehåll. De tre faktorerna är:

  1. Resonerar din annons med publiken? Får du många klick, retweets och likes? 
  2. Är din annons relevant för publiken? Gör du innehåll som överensstämmer med sånt som dina följare är intresserade av?
  3. Är ditt innehåll nytt och fräscht? Twitter belönar nytt och dagsfärskt innehåll – ju färskare ditt innehåll är desto bättre.

Det är också värt att komma ihåg att de olika annonsformerna har olika rekommenderade teckengränser. En standardtweet 2022 har 280 tecken och samma teckengräns gäller för en promoted ad. Dock är det klokt att försöka vara betydligt mer kortfattad och hålla dig omkring 100-140 tecken. 

100 tecken lämnar inte jättemycket spelrum för texten. Det är där bilden kommer in i bilden!

Så mycket kostar en bildannons på Twitter (och hur du kan sänka priset ytterligare)

En av huvudfördelarna med bildannonser för B2B på Twitter förutom de unika möjligheterna att nå fram till en nischad och engagerad målgrupp är att annonskostnaderna tenderar att bli lägre än andra annonsformer, exempelvis via Google eller Facebook Ads.

I likhet med dessa två har Twitter ingen fast prislista på sina annonser, utan arbetar utifrån ett auktionssystem. Några av faktorerna som övervägs i den algoritmiska prissättningen är

  • Hur mycket engagemang din annons driver
  • Storleken på din riktade målgrupp
  • Hur många konkurrenter som riktar in sig på samma målgrupp
  • Storleken på ditt bud

Ditt pris kommer dessutom att påverkas av vilken sorts kampanj och mål som du valt. Beroende på vilka mål du angett så kommer du bara att betala när någon engagerar sig i din annons på ett sätt som uppfyller ditt avsedda mål.

I korthet: pengar dras först och enbart när annonsen haft den effekt du betalat för.

Tecknade kreditkort

Ett exempel på detta är om du valt att göra appinstallationer till målet för din kampanj kommer dina pengar att dras först när en person klickar sig vidare från din annons och in i exempelvis App Store eller Google Play Store. 

Hur mycket din annonskampanj kommer att kosta totalt bestämmer du själv. När du startar kampanjen så får du möjlighet att fylla i det maximala beloppet som du är villig att lägga på din kampanj. Efter det så kan du ta hjälp av Twitters egna guider till hur du skräddarsyr din kampanj för dina avsedda mål.

Nu är du redo att börja arbeta med bildannonser på Twitter för din marknadsföring inom B2B. Som ett tack för att du läst guiden hela vägen kommer här en lista på extra tips som kommer att ge din kampanj en guldstjärna i kanten:

Organisk trafik

En tecknad figur bär på ett enormt kreditkort. Bredvid syns två blå blommor vaja.

 

Din organiska trafik har också stor betydelse för ditt varumärke. Se till att jobba aktivt så att innehållet i ditt organiska flöde känns kul, uppdaterat och ger en tydlig bild av ditt varumärke och vad du står för.

Svara på följarnas frågor, visa att du bryr dig om dem. Engagemang är viktigt även när det inte kommer till annonser!

Ton och tilltal

I tillägg till innehåll är ton och tilltal någonting som är värt att tänka lite extra på. Studier har visat att bemötande på sociala medier har påverkat kunders förtroende för varumärken. En studie pekar till och med på att medan många etablerade märken tjänar bäst – i form av både klick och köp –  på att bemöta sina följare med en medkännande humor, medan nyetablerade och spännande märken fick ett uppsving i köp när deras humor var elak

Vilken sorts humor går i linje med ditt varumärke?

Utforska nya format

Testa att tänj på gränserna för vad en bildannons för B2B på twitter kan vara. Hoppa på den trendande utmaningen! Gör en kampanj med bilder som ser ut som en liten dokusåpa om ditt företag! Gör din infografik i GIF-form!

Bildformatet GIF – som fungerar som en kort videosnutt som loopar – är mycket populärt på sociala medier. Kanske extra populär på Twitter, då de med små medel (och ingen text) kan förmedla komplicerade känslor eller popkulturella referenser som annars inte hade fått plats på 280 tecken.

GIF är ett bildformat som befinner sig någonstans mellan bild och film. Är du intresserad av att lära dig mer om hur du kan använda dig av video i dina annonskampanjer är “Bästa guiden för videoannonsering online” en bra plats att starta på.

Om du jobbar med marknadsföring inom B2B och är nyfiken på bildannonsering på andra plattformar så finns det flera utmärkta guider även för detta:

Lycka till med dina bildannonser för Twitter B2B!

En enfärgad bild i Twitters signatur-ljusblå färg

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.