Bildannonsering på LinkedIn med inriktning B2B ​​

Videonannonser LinkedIn

Innehållsförteckning

Vad är Linkedin?

LinkedIn är en sida inom sociala medier som riktar sig till yrkessamma människor och har 750 miljoner användare världen över, varav 3.2 miljoner finns i Sverige. Fyra av fem användare påstår sig kunna driva beslut inom sin verksamhet, och det är även den plattform som driver flest lead-generations. Att använda LinkedIn är gratis, och det är ett väldigt effektivt sätt att bygga en följarbas och stärka ditt varmärke genom B2B marketing. 

Vad är en bildannons och vilka typer av bildannonser finns det på Linkedin?

En bildannons är ett annonsformat som innehåller en bild och visas i LinkedIn’s nyhetsflöde i din kampanjs utvalda målgrupp och är på så sätt ett fantastiskt sätt att stå ut och i sin tur ge bättre kampanjresultat för din B2B marketing. Bildannonser är tillgängligt som format inom alla marknadsföringsstadier, och kan användas för bland annat:

Hur du bör utforma din B2B-annons

Du kan använda någon av följande filtyper: JPG, PNG eller GIF. Filstorleken kan vara max 5 MB, och maximal bildstorlek är 7680×4320 pixlar. Om en bild är mindre än 401 pixlar så kommer den att visas som en miniatyrbild. Bildförhållanden kan antingen vara liggande, kvadratiskt eller stående, specificerad enligt nedan:

Du kan beskära kvadratiska och stående bilder när bildannonsen delas organiskt, eller när bildannonsen visas från LinkedIn-sidans administratorsvy med filtret annonser.

Det är även viktigt att texten i din bildannons är utformat på ett visst sätt för att nå bästa möjliga resultat. Tre bra utgångspunkter är:

  1. För det första, använd ett språk som är enkelt och tydligt, du vill inte låta som en sales pitch
  2. För det andra, var tydlig med varför just din produkt/tjänst är unik och vad den kan göra för din målgrupp
  3. Slutligen, ha med ett CTA (call to action) 

 När du annonserar på LinkedIn så finns det några riktlinjer att följa när det kommer till textformatet, vilket nästa del går igenom.

Att tänka på gällande textformatet


Introduktionstexten kan vara max 600 tecken, men försök dock gärna få ner till 150 tecken. Om du även en webbadress med som är mer än 23 tecken kommer den att konverteras till en länk.

Din rubrik kan vara max 200 tecken, men om möjligt håll kort och koncist på under 70 tecken. För att bäst fånga läsarens uppmärksamhet, gör gärna rubriken till en fråga eller ett citat, och använd “du” för att kommunicera direkt med din läsare

Din beskrivning kan vara max 300 tecken, men det rekommenderas att hålla sig till 100 tecken. Även värt at tänka på är att begränsningen av antal tecken kan variera för olika sidor och appar, sa därför är det bra att hålla sig kortare än vad LinkedIn tillåter om du använder Linkedin Audience Network, vilket du kan läsa mer om i avsnittet om Målgruppshantering

Kom igång med din B2B bildannonsering på LinkedIn

Innan du startar din B2B kampanj

vad är målet
  1. Vad är dina mål med kampanjen? Ska fler ska känna till din produkt/tjänst, vill du ha fler besökare till din hemsida, eller är du ute efter dem längst ner i marknadsföringstunneln som är redo att göra ett köp? Ditt mål kan delas upp i tre kategorier: Awareness (varumärkeskännedom), Consideration (webbplatsbesök, visningar, engagemang)  eller Conversion (lead-generering, konverteringar).
  1. Vilka vill du ska se dina annons? Har bör du fundera på vilka som är din målgrupp, och vad som utmärker dem. Det kan kategoriseras i kategorier såsom företagsstorlek, geografisk tillhörighet, branch, intäkt, etc 
  1. Vilket format vill du använda för annonsen? Det finns fyra olika typer av annonser för LinkedIn, eller så kan du använda en blandning av alla fyra. De är följande: Sponsrat innehåll, Meddelandeannonser, Dynamiska annonser och Textannonser
  1. Vad är din budget och när vill du vara aktiv? Söutligen bör du fundera på budget. Under sektionen Vad kostar det att annonsera på LinkedIn?  finns mer information om prismodellerna för LinkedIn ads, men i sin enkelhet bör du ha en budget för hur mycket du kan och vill spendera, samt när kampanjerna avser att starta och dess slutdatum.

Steg-för-steg guide för B2B bildannonsering på LinkedIn

  1. För det första, om du inte redan har ett annonskonto, börja med att skapa ett här: https://www.linkedin.com/campaignmanager/new-advertiser 
  2. Nu kan du skapa en kampanjgrupp , genom att klicka på “Skapa” och sedan “Kampanjgrupp” i söklistan.
  3. När du har valt din kampanjgrupp väljer du namn, mål och målgrupp för din kampanj. Mer om hur du väljer målgrupp kommer i delen målgruppshantering.
  4. I ”Annonsformat” väljer du sedan “Enskild bild-annons”
  5. Sedan fyller du i budget, schema och bud.
  6. Det är nu dags att lägga till annonser. Du kan antingen bläddra bland redan befintligt innehåll, eller skapa en ny annons. Här bör du tänka pa tipsen som finns under sektionen Hur du bör utforma din B2B-annons
  7. Om du har målet “lead-generering” behöver du även bifoga ett formulär till din annons.
  8. Till sists, klicka på “starta kampanj”. Din bildannonskampanj är nu redo!
Animerad bild för att visualisera byggstenar i SEO

Nå din målgrupp


Målgruppssegmentering

Bildannonsering målgruppsegmentering

 

Målgruppssegmentering aktiveras automatiskt när du satt upp en enskild bildkampanj. Du kan även med lätthet inrikta dina annonser baserad på din ideala person, så som beslutfattare inom IT, C-level executives, framtida studenter, småföretagare osv. 

Eftersom LinkedIn är en typ av socialt media som används for att nätverka i en professionell miljö är det en naturlig incitament för användare att ha data som är uppdaterad och korrekt, vilket är en fördel när du som annonsör vill få effektiv segmentering.

När det kommer till målgruppsmatching, sa finns det tre alternativ: 

  • Målinriktning mot företag: riktar in sig på företag, organisation och skolor.

     

  • Målinriktning mot kontaktlista: riktar sig till prospects då du med hjälp av dataintegrationer skapar ett  målgruppssegment.

     

  •  Retargeting: när de som redan har engagerat sig i ditt innehåll tidigare, till exempel har besökt din hemsida, interagerat med en särskild annons, har öppnat ett lead formulär, har besvarat en eventinbjudan osv.


Målinriktning mot företag - B2B

Bildannonsering linkedin målgrupp

Eftersom vi inriktar oss på B2B marketing i den här guiden, tänkte jag gå in lite djupare på just målinriktning mot företag. Genom att använda målinriktning mot företag, kan du med en prioriteringslista rikta dina annonser mot kontakter inom, eller direkt till, olika företag, organisationer och skolor. Eftersom LinkedIn har över 13 miljoner olika sidor som korsrefereras mot din lista, kan ett träffsäkert segment skapas. Du kan även rikta in dig på en viss typ av yrkesperson som är beslutsfattande inom de konton du söker.

Det är enkelt att komma igång med målinriktning mot företag:
1. Börja med att göra en lista över de företag du vill nå ut till. Du behöver fem kolumner med följande information: företagsnamn, hemsida, industri, börs-symbol, företagsland. Du kan addera upp till 300,000 företag i samma lista. Spara sedan som CSV-fil.

2. Ladda sedan upp listan i sektionen “kampanjhantering”. Klicka sedan på “Skapa målgrupp”, och välj “Företag/Kontakt”, sedan laddar du upp din lista. Det kan ta upp till 48 timmar innan  matchningen är klar.

LinkedIn Audience Network

LinkedIn Audience Network är ett sätt att nå användare när de klickar in på andra hemsidor utanför LinkedIn. Det aktiveras automatiskt när du skapar en bild eller videoannons, men du kan även justera dina preferenser. Du kan excludera kategorier av publisicter utifran din egen brand safety-standard när du sätter upp dina kampanjer. Genom att nå dina kunder även utanför LinkedIns hemsida kan du öka din räckvidd och engagera med din målgrupp där dom är aktiva på webben.

En tecknad figur i blå kofta pekar på en mindmap

Rikta din bildannonsering mot B2B

B2B vs B2C

B2B marknadsföring skiljer sig något från B2C marknadsföring, och det är viktigt att ha det i åtanke när man planerar sin marknadsföringsstrategi. B2C står för “business to consumer”, och riktar in sig på enskilda konsumenter. B2B står för “business to business” och är marknadsföring riktad mot företag. Eftersom alla företag har olika steg i hur de tar beslut, är det ofta mer invecklat och behöver gå igenom fler steg  än när en vanlig konsument beslutar sig för att göra ett köp. Var därför beredd på att säljcykeln och tiden för konverteringar kommer vara längre när du riktar dig mot B2B.

När du fokuserar på att annonsera for B2B med LinkedIn, kan det vara bra att börja med att skapa en sida för ditt företag, vilket kan stärka varumärkeskännedom och attrahera följare. Här kan potentiella kunder hitta information, lära känna ditt varumärke och interagera i ditt innehåll.

B2B

Grunden för lyckad B2B-marknadsföring

När det kommer till innehåll och ton i dina annonser, har advertisingweek.com listat fyra punkter som bör ligga som grund till lyckad B2B marketing:

  1. Ha med historier som bygger på dina tidigare kunders upplevelser
    Låt berättelserna tala för sig själv och var noga med att inte lägga fokus på att sälja, utan att visa vad ditt varumärke står för

     

  2. Visa trovärdighet och bygg tillit
    Här är fokus på att kommunicera dina värden som varumärke och bygga förtroende hos framtida kunder.

     

  3. Gör realistiska, mätbara påståenden
    När det kommer till B2B görs belsut ofta på logik istället för känslor. Med det menas att ha exempel som är mätbara och kan backas upp med data.

     

  4. Ha auktoritet
     Inom B2B är auktoritet, trovärdighet och en bra image A och O. Med andra ord, ditt innehåll bör vara professionellt, intelligent skrivet och baserat på korrekt fakta.


Vad kostar det att annonsera på LinkedIn?

Vad det kostar att annonsera på LinkedIn beror på vilken typ av aktivitet du annonserar. LinkedIn använder sig av annonsauktion, viket betyder att du lägger ett bud när du sätter upp din kampanj, och konkurrerar sedan med andra aktörer som är ute efter samma målgrupp. 

Sedan kollar även LinkedIn vad som är ditt mål , och prissätter sedan därefter. Du kan dela in din kampanjs mål att vara antingen awareness, consideration eller conversion, och sedan in i mindre sub-kategorier. Beroende på ditt optimeringsmål och strategi kommer kampanjen att bli prissatt i olika kostnadsalternativ.  

Kostnadsalternativ

För kampanjer som använder sig av meddelandeannonser, och är precis som det låter att du betalar per skickat meddelande. 

Är vanligast när målet för kampanjen är aktivitetsorienterad, så som att få in leads eller få sin målgrupp att registrera sig på till exempel en sida, ett nyhetsbrev eller ett evenemang. 

Eller cost per mille, som kommer från franskan och betyder “tusen” och därmed kostnad per tusen visningar. Detta är vanligast när kampanjmålet är varumärkeskännedom.

Kampanjutvärdering

Avslutningsvis, när din kampanj nu är live, är det viktigt att följa hur den presterar för att kunna optimera på bästa sätt. Genom att gå in på kampanjhantering kan du se statistik för alla dina kampanjer. På så vis kan du se totala visningar, klick, hur medlemmar engagerar och interagerar med dina annonser, samt budget.

Om någon del av din kampanj inte har de resultat du önskat, kan du nu göra förändringar i dina kampanjer för att optimera till bästa möjliga resultat. Du kan förändra din rubrik, bild eller beskrivning, öka eller minska budgeten eller ändra din målgrupp.

Optimera din bildannons på Instagram B2C

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.