Bildannonser på Youtube för b2b-marknadsföring - 5 tips för att komma igång

Bildannonsera på youtube b2b
Bildannonsera på Youtube för b2b

Du har utan tvekan stött på bilder med tillhörande texter när du klickar dig från film till film på Youtube och lagt märke till att det finns ett syfte bakom de.  Ett marknadsföringssyfte. Är det kanske så att du också vill börja sprida ordet om ditt företag på likadant sätt? Jobbar du dessutom med ett b2b-företag? Då har du kommit till rätt guide! I den här guiden listar vi tipsen för dig som ska komma igång med bildannonser på Youtube och som dessutom riktar in sig på b2b.

Olika val att annonsera

Varför annonsera på Youtube?

1. Youtube är en plattform som har en oerhörd räckvidd

Youtube har ca två miljarder unika besökare i månaden vilket innebär att du har möjligheten till att nå ut till en väldigt stor grupp människor.

2. Du kan rikta in din marknadsföring till en tydlig målgrupp

Du vill med stor sannolikhet inte marknadsföra dig mot alla besökare i och med att din strategi är b2b. På Youtube kan du anpassa målgruppen baserat på specifika val såsom sökord, demografi, intressen etc.

3. Verktyget du använder kan ge dig ett tydligt och mätbart resultat

Du kan följa upp dina resultat för att se att du faktiskt når din tänkta målgrupp, eller om något behöver ändras.

4. Två enkla ord som alla tycker om att höra - inget krångel

Att skapa bildannonser på Youtube är väldigt enkelt och kan gå på endast några minuter.

Vad är bildannonser på Youtube?

Bildannonser på Youtube är i princip precis vad det låter som. Annonser på Youtube som visas i ett bildformat, enkelt va! Det är därmed inte de reklamfilmer som exempelvis kan dyka upp innan youtubefilmen du valt att titta på sätter igång.

Den bildannons som kanske är den första man tänker på är den så kallade visningsannonsen. Den visas till höger om videospelaren, högst upp i hörnet över videoförslagen som visas.

Vidare finns det även överläggningannonser. Det är den lilla rektangulära rutan som dyker upp över Youtubefilmen i mitten på visningsrutans nedre kant. 

Skillnaden mellan dessa två bildannonser är att visningsannonser inte visas när du väljer att titta på en film i helskärmsläge, överläggningsannonser däremot syns i minispelaren, bioläge och helskärm. Sedan dyker inte heller överläggningsannonser upp förens filmen faktiskt börjat spela.

Crawling 005

5 tips för att komma igång

1. Rama in din målgrupp

För att veta hur du ska utforma din bildannons på Youtube behöver du rama in och förstå din målgrupp. Du behöver ställa dig frågan, hur ska jag tala till de så att deras intresse fångas? Eller så att deras handling leder till en konvertering? Se till att du analyserar din b2b-målgrupps kundresa för att kunna sända ut rätt budskap vid rätt tid.

När man pratar om b2b-marknadsföring kanske det första man tänker att man riktar sig till andra företag, men lätt att missa är att bakom företaget finns vadå? Anställda personer! Därför kan bildannonser på Youtube med stor fördel användas av företag som har b2b som strategi.

2. Välj syftet för din bildannons

När du ska skapa en bildannons på Youtube kommer du allra först få möjligheten att välja målet för din marknadsföring. Att redan innan valt ut ditt syfte förenklar tröskeln för att komma igång med din b2b-marknadsföring när det gäller skapandet av innehåll.

Du kan exempelvis välja om din annons ska:

  • Öka försäljningen i din fysiska butik eller online
  • Driva mer och relevant trafik till din hemsida
  • Öka varumärkeskännedomen om ditt företag 
  • Locka fler besökare till din lokala butik

3. Håll dig till rätt format och filtyp

För att kunna få en godkänd publicering på Youtube måste din bildannons bestå av rätt format och av särskilda filtyper.

För visningsannonser är det måtten 300 * 25 och 300 * 60 som gäller, och bilden i sig kan vara i formatet GIF, JPG eller PNG.

För överläggningannonser behöver du hålla dig till måtten 480 * 70 och likaså den bilden kan laddas upp som GIF, JPG eller PNG.

4. Välj din budget för annonseringen

Om det är så att ditt företag har en budget är denna med fördel bra att veta innan, så att kostnaden inte sticker iväg utan du vet redan vilka ramar du har att förhålla dig till.

Väl inne i verktyget kan du sedan välja hur du vill att pengarna hanteras, alltså vilken budstrategi du vill ha.

5. Skapa ett Google Ads-konto

Något som inte nämnts än i denna guide är faktiskt att bildannonser på Youtube sätts upp via Google Ads! Så se till att du har ditt företags e-postadress och hemsida redo så skapar du ett konto på bara några klick. Undrar du vilken av Googles alla sidor du ska klicka dig in på? Allt sköts inne på denna sida: klicka här.

Så sätter du upp din bildannons

Nu kanske du känner dig lite varm i kläderna och är taggad på att faktiskt börja sätta upp din allra första bildannons på Youtube!

Istället för ytterligare en lång och detaljerad text att läsa kan det vara skönt att använda andra sinnen också, så här kommer ett tips på en passande youtubefilm som kan ge dig mer förståelse för den delen.

I denna youtube film går personen snabbt igenom de andra övriga sätten som du kan annonsera på Youtube, för att sedan gå in på en mer beskrivande del av hur du sätter upp din bildannons via Google Ads. En bra helhetsblick helt enkelt!

Sist men inte minst, ett avslutande bonustips

Här kommer ett extratips som både gäller för bildannonser på Youtube men också allmänt för marknadsföring – våga testa dig fram! Ingen blir expert på en dag och ofta kan det kräva några annonser innan du hittar din exakta målgrupp och når de på exakt rätt sätt. Utan att testa sig fram kommer ingen framgång. Ett vanligt tillvägagångssätt är använda sig av A och B-tester. Genom A och B-tester får du nämligen fram ett ganska direkt svar på vad som faktiskt ger framgång och vad som inte gör det.

Test annons

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.