Bildannonser Youtube B2B

bildannonser.youtube
Titta på Youtube via datorn

Syftet med den här sidan är att förklara bildannonser på Youtube för B2B. Men hur gör man för att på bästa sätt sätta upp bildannonser på Youtube som riktar sig mot en specifik målgrupp. Hur skapar man på ett enkelt sätt effektiva bildannonser på Youtube utan att betala en förmögenhet. I detta fall riktar vi in oss på B2B marknaden med våra bildannonser. 

Man skall vara medveten om att Youtube bara är en av många olika sociala kanaler som man kan använda sig av bildannonser. Valet av social kanal bör Ni styra genom att titta på vilken social kanal som är stor inom Er verksamhet.  

Är Ni stora inom Youtube bör Ert fokus vara att aktivt välja bildannonser via Youtube. Men om Ni har fler följare via exempelvis Instagram bör Ni fundera på om om det kan vara ett bättre alternativ.    

Innehållsförteckning:

  1. Vad är Youtube
  2. Youtubes målgrupp
  3. Gör bildannonser på Youtube
  4. Välj ut en målgrupp för bildannonser
  5. Bildannonser vad skall man tänka på 
  6. Hur blev utfallet av bildannonser
341094_youtube_icon
Youtube film istället för vanliga TV?

Vad är Youtube

Youtube ägs av Google och är en videodelningstjänst där vem som helst kan ladda upp en video. Du kan följa användare som kontinuerligt lägger upp olika videofilmer. En del är riktigt duktiga inom detta område och har en stor följarskala. Dessa brukar man kalla ”Youtubers”. 

Men det finns många nybörjare och vanliga människor som inte vill dela filmer dagligen. I själva verket vill man kanske bara lägga ut en film eller en guide som man har skapat. Men det kan även vara en sak som man vill sälja och för att visa en bättre bild av produkten har man valt att filma den. Det är inte helt ovanligt att man till exempelvis lägger ut filmer på hästar som är till salu där man visar när man rider.   

Hur som helst kan man konstatera att Youtube delvis konkurrerar mot vanlig TV då framförallt många ungdomar väljer att titta på film på Youtube. Att titta på Youtube är gratis och du behöver inte skapa ett konto om du bara vill titta på videofilmerna.

Men om målet är att börja ladda upp egna filmer behöver du skapa  ett konto. Att skapa ett konto på Youtube är gratis. När du sen laddar upp filmer så är det inte ovanligt att det ligger en reklamannons eller reklamfilm innan den filmen du valt börjar. Om du har en video som har väldigt många följare eller visningar är sannolikheten stor att du får se reklam innan filmen startar.   

Youtubes målgrupp

1234
Många saker påverkar målgruppen

Youtube är den tjänst inom social medier i Sverige som har använts flest gång (där folk har loggat in) någon gång under det senaste 12 månaderna). Men om man tittar på den dagliga användningen inom social media så  hamnar Youtube först på tredje placering. 

På första plats kommer Facebook och därefter kommer Instagram. 96 procent av dem som är födda under 90 respektive 2000-talet använder dagligen de olika sociala plattformarna.

Youtube finns i över 100 länder. Det finns tillgängligt på över 80 olika språk viket gör att man kan nå ut till målgrupper i stora delar av världen. Det vanligaste är att man tittar på Youtube via sin mobil och målgruppen är från gammal till ung. 

Skapa annonser via Google Ads

Gör bildannonser på Youtube

För att kunna annonser på Youtube behöver man sätta upp ett konto i Google Ads. När du har skapat ett
konto så är det fritt fram att logga in på Google Ads. 
När man har loggat in på Google Ads är det enkelt att skapa en annons som man sen kan visa på Youtube. 

Innan man skapar sin egen annons kan det vara bra att titta runt på Youtube och se hur andra har utformat sina annonser. Försök att se vad som tilltalar dig i form av design, färg och formspråk. Fundera på vilka sökord som är mest relevanta för din målgrupp. Vilka sökord använder man för att hitta Er typ av produkten eller tjänsten? Lägg med det sökordet i Er tilltänkta annonsering.  

Försök sedan utforma din annons så det sticker ut från mängden annonser som redan visas på Youtube. Försök sticka ut i mediebruset. 

Vad tror du kan fånga dina läsares intresse? Vad skulle fånga ditt intresse och få dig att stanna upp för att läsa vidare? Kan du på ett effektivt sätt arbete med ett visst formspråk? Kan du använda udda färgkombinationer? Försök skriva en rubrik som fångar läsaren? Desto bättre annonser du kan skapa, desto större chans har du att fånga din målgrupp.    

Annonsera via Youtube

Välj ut målgrupp för bildannonser

När man är klar med sina annonser och känner att man har ett tydligt budskap behöver man fundera på vem den potentiella kunden är. Vem kan tänka sig vara intresserad av din produkt eller den tjänst som du erbjuder. 

Är det ensamstående män, singlar eller det nygifta paret? Vilken ålderskategori vill vi vända oss till. Är vår målgrupp den yngre generationen eller den mer mogna målgruppen. Finns vår målgrupp till större del placerad inom ett visst geografiskt område eller i ett visst land. Det är viktigt att försöka ringa in sin målgrupp så vi vet vem vår potentiella kund är. 

När vi har en tydligt bild över vår målgrupp så kan vi enkelt välja i vilket sammanhang vår annonsering bör vara synlig för att generera bäst resultat. 

Har Ni bra koll och vet vad kunderna oftast söker på? Då kan Ni enkelt lägga in att annonsen bör vara synlig när användare på Youtube söker på ett visst ämne eller ett visst ord. 

Till exempel om du har en användare som är ute efter att köpa en ny bil. Då är sannolikheten väldigt stor att personen söker på ord som köpa bil, bil bäst i test eller kanske trafiksäker bil. 

Är du då bilhandlare så är detta sökord du bör välja där du vill att din annonsering skall vara synlig. Logiskt sätt så bör du få en större träffsäkerhet till rätt målgrupp som faktiskt är på gång att köpa en ny bil. Om du till exempel annonserar om en ny bil, så kan det vara logiskt att visa annonsen om någon söker på ordet köpa bil. 

Consideration omtanke med hjälp av Videoannonser Facebook
Hitta rätt målgrupp för bra konventeringsresultat

Bildannonser vad skall man tänka på

För att nå framgång och ett lyckat resultat med sin Youtube annonsering bör man ha ett tydligt syfte. Man bör även ha satt en målsättning med annonseringen innan kampanjen startar. Fundera noga på vad som är syftet med annonsen? Vad vill du uppnå med annonsen? 

Om du inte har den bilden klar för dig kommer din annonsering med största sannolikhet inte ge dig det resultatet som du önskar. Ett tydligt mål med sin annonsering är en grundsten som är väldigt viktig. 

Man bör även fundera på om Youtube är rätt kanal att annonsera på. Inom vilken social mediekanal har du dina flesta följare? Vilken framtoning har du inom respektive social kanal? Vad vill du säga eller uppnå med din annonsering? Vill du sälja en fysik produkt eller tjänst? Vill du varumärkesprofilera ditt företag? 

Om målet är att bygga varumärke är Youtube oftast en väldigt bra kanal. Men är syftet att försöka sälja en produkt så kan det vara bättre att annonsera på Instagram om du har en trogen följarskala där. Så med andra ord välj rätt social mediekanal efter målsättningen för just din annons. 

budget
Håll koll på din marknadsföringsbudget

Hur blev utfallet av bildannonser

När din Youtube annonsering väl är igång så är det viktigt att du följer upp annonsen och ser om du behöver göra några korrigeringar när det gäller urvalet. 

Genom att använda Google Ads kan du lätt följa din kampanj. Där kan du läsa av hur många som har klickat på din annonsering. Hur många gånger annonseringen har varit synlig. Du kan se hur många procent av dem som sett din annonsering som har gått vidare och klickat på själva annonsen. Detta kallas för Click Throug rate och förkortas CTR. Genom CTR får du fram kostnad per klick som ofta har förkortningen CPO. 

Med hjälp av dessa siffror kan du analysera om din annonsering faller väl ut. Du kan enkelt läsa av vad din kostnad blir per konvertering. Har du två annonser på gång samtidigt kan du lätt jämföra dessa annonser. Du kan mäta vilken av dessa två som är mest framgångsrik och på så sätt arbeta fram nya annonser. Om det visar sig att du har hög CTR och låg på den andra så bör du arbeta vidare på konceptet. Allt för att få ut maximalt av sin investering.  


Gillade du min guide

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.