Bilannonsering Facebook ads

Guide skriven av Annica Nilsson

Tips och guidelines för lyckade bildannonser med Facebook Ads

I den här guiden är fokus på bildannonser med Facebook Ads B2C. Sidan innehåller tips, guidelines och rekommendationer i hur man ska gå tillväga för att lyckas med sina bildannonser. Få hjälp med digital annonsering och gör ditt varumärke relevant. Detta hjälper kunder att hitta till sajt och landningssidor. Missa inte det uppdaterade avsnittet med Nyheterna för bildannonsering för 2022!

Hur ska man lyckas vara relevant för sökmotorer? Det är en fråga som de flesta företag med digital närvaro ställer sig, eller i alla fall borde ställa sig.  Alla borde definitivt lägga upp en strategi för att lyckas med sin relevans för sökmotorer. En besökare som landar in på en landningssidor  har i de allra  flesta fall börjat med att ställa en sök relaterad fråga i en sökmotor.

För att Google ska lyfta fram relevanta alternativ som svar på frågor så gäller det att skapa relevanta landningssidor för dessa ska nå fram till en besökare. Det finns flera alternativ till att locka besökare att klicka in på landningssidor och ett bra alternativ att använda är bildannonser genom Facebook Ads. 

Innehåll och översikt

Social-media -marketing

Vad är bildannonser Facebook Ads B2C?

Det sägs att bilder säger mer än 1000 ord och det är kanske därför som bilder snabbare når fram till mottagaren och effektivt förmedlar vad som erbjuds? Men hur ska man veta när bildannonsering är det bästa alternativet för att nå och få fler potentiella leads?

Och vilka mål bör man sätta för att bildannonser Facebook Ads B2C ska vara ditt marknadsföringslaternativ?

Ja, det finns olika rekommendationer och de vanligaste som man brukar tala om är t e x när man vill dra in mer trafik till sin sajt. Eller när man vill göra kunder medvetna om dina produkter och vad det är du erbjuder. 

Med hjälp av vackra bilder förmedlar man mer än sina produkter. Genom foto berättar man direkt till betraktaren vilken företag man är och vad man erbjuder. Tillsammans med bilden har man en genomtänkt text som tillsammans förhöjer bild och erbjudande. 

Tips för bättre storytelling med bildannonser!

Skapar bildannonsering en bra storytelling för företag och produkter? Ja, absolut!

  • Ta fram mål för marknadsföringen.
  • Lägg ner tid med att ta fram en vacker bild.
  • Specificera noga annonserbjudandet.
  • Eftertänksamhet för den text som följer med bilden.

Ovan tips skapas harmoni, vilket bidrar till en trovärdig storytelling för företag, produkt och erbjudande.

Med bildannonsering fångas uppmärksamheten hos frågeställaren i sökmotorn och med ett klick har besökaren landat in på en landningssida.

Guider och tips för attlyckas med digital marknadsföring
Bildannonser för Facebook ads

Hur vet man om bildannonser Facebook Ads B2C konverterar?

Ett av de första besluten man måste ta med sin bildannonsering är vad den ska konvertera till. För utan att veta uppsatt konverteringsmål är det svårt att veta om bildannonsen fungerar bra eller dåligt. Det är som att slänga ut en annons till vem som helst och hoppas på det bästa. 

Ta fram strategi för marknadsföring med bildannonsering

Mål gör det enkelt att veta om annonsen konverterar, hur mycket och vilken målgrupp annonsen har nått ut till. Med den kunskapen skapar man ännu bättre annonser. Nedan följer några exempel på konverteringsmål:

  1. Ökad varumärkeskännedom
  2. Driva trafik till landningssidor
  3. Sälja produkter/tjänster
  4. Få fler att signa upp sig till nyhetsbrev
  5. Fler som fyller i ett formulär 
  6.  Videovisningar 

Steg för steg guide hur man skapar en Facebook Ads bildannons

Digital marknadsföring för social kanaler

Hur analyserar man bildannonser från Facebook Ads?

Det är hyfsat enkelt att sätta upp spårning till bildannonser. Facebook erbjuder en guide som är lätt att följa och man behöver inte ha djupa kunskaper i webb teknik för att lyckas aktivera konverteringsspårning av bildannonser med Facebook Ads. Facebook erbjuder dessutom spårning över flera enheter. Detta gör det möjligt att följa användaren över flera enheter och man kan snabbt se hur en bildannons har konverterat, eller var man tappar användaren. Dessa insikter är värdefull kunskap för kommande kampanjer och bildannonser med Facebook Ads.

För att kunna läsa av rapporter som berättar hur många konverteringar en bildannons har lett till, behöver man ha skapat ett Ads manager konto. Sedan behövs en kampanj, ett Ads-set eller en bildannons som har körts och som har avslutats. Konverteringarna spårar man sedan genom att anpassa kolumner i rapporterna:

  1. Välj aktuell bildannons i Ads manager
  2. Välj ”kolumner” i rullgardinsmenyn
  3. Därefter ”Anpassa kolumner”
  4. Ange relevanta åtgärder
  5. Avsluta med ”Tillämpa”

FAQ problem och svårigheter med bildannonsering med Facebook Ads

Lyckade bilder till Bildannonsering

Facebook Mobile studio för lyckad bildannonsering

Var kreativ med Facebook Mobile Studio
Planeringsmall från Facebook Mobile Studio

Skapa bildannonser direkt i mobilen, får tips på appar och hur man ska gå tillväga för att skapa kvalitet annonser till låg kostnad.

Facebook tillhandahåller ett gratis verktyg som gör det enkelt att lyckas med sina bildannonser med Facebook Ads. Här kan man göra om sina bilder till en rörlig annons eller skapa ”storyltelling” med flera foton. Se till att besöka facebook Mobile studio för att lyckas full ut med bildannonser med Facebook Ads.

Med hjälp av ”planeringsförklarings” mallen skapar man fokus som organiserar upp ens ideér, budskap och målsättningen med kampanjerna. En toppenbra mall!!

Nyheter för 2022 för bildannonsering med Facebook Ads

Hittills har Facebook inte släppt några nyheter som direkt handlar om bildannonseringen under 2022. Däremot har Facebook förbättrat och öppnat upp för småföretag att få vägledning, som Facebook menar ska ge möjligheter till resultat ”långt bortom försäljningsprocessen”. 

Nyheten går ut på att skapa tillväxt genom en nära dialog med kunden med meddelande funktion i Messenger. Tillsammans med bildannonseringen kan man nu öka upp kundkontakten direkt med kunden eller automatiserat.

Bildannonser Facebook Ads

Med mobilen tillgänglig kan man snabbt hålla kontakt med kunderna och hjälpa dem fram i köpprocessen. 

Hej och tack!

Hoppas du upplever att denna sidan har varit till stor hjälp och att du ofta kommer tillbaka för att läsa om eller för att lära nytt.

Klickar du på knappen nedtill kommer du till min tack sida och du kan lära känna mig som skapat och byggt just den här sidan om bildannonsering för Facebook Ads.

Lycka till Digital marknadsföring
Bilannonsering Facebook ads

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.