1 (kopia) (1)

12 tips för att skriva copy som engagerar

Att skriva copy kan kännas knepigt och ännu svårare om man vill skriva en riktigt bra. Men vad räknas ens om en bra skriven copy? Det finns nog inget enkelt svar den frågan – en copy kan vara allt från rolig och provocerande till inspirerande och allvarlig. Men målet är i princip alltid detsamma, nå mottagaren, förmedla en känsla och på personer att agera. Det kan kännas som ett knepigt uppdrag, men med några handfasta tips blir det förhoppningsvis lite enklare!

Ta reda på din målgrupp

Innan du börjar skriva din copy är det viktigt att först förstå din målgrupp. Vem skriver du till, hur tänker den personen och vilka person har hen? Ibland räcker inte inlevelseförmågan till och du behöver undersöka din målgrupp lite. Det kan du till exempel göra genom att

  • Genomföra kundundersökning eller intervjuer
  • Läs kundomdömen, både negativa och positiva
  • Undersök konkurrerande produkter eller tjänster
  • Läs igenom forum på ämnet du ska skriva om

Använd siffror och data

Det finns en anledning varför den här guiden har en siffra i rubriken och att du valde att klicka på den. Våra hjärnor är nämligen programmerade till att organisera saker och sortera det i en logisk ordning och därför dras vi till siffror. Det här är ett faktum som du kan utnyttja i din copy och som dessutom underlättar för läsaren att snabbat skanna av innehållet efter relevant information.

Siffror passar extra bra i rubrik, men tänk på att:

  • Skriva talet i siffror i stället för att använda bokstäver
  • Låga nummer upplevs som mer lättsmälta än höga
  • Ojämna tal upplevs som autentiska – ingen har pressat fram innehåll bara för att nå ett jämnt tal
  • Siffran 7 anses vara den ultimata siffran för en klickvänlig rubrik
Skriv copy med siffror i rubriken, gärna siffran 7. Här är ett exempel på rubriken "Sju tips när du ska välja mobil".

Om du skriver en steg för steg-guide är det bäst att inte ha fler än nio steg. De flesta personerna har nämligen svårt att hantera fler än nio saker samtidigt. Om du däremot skriver en guide om ett ämne, som den här texten, finns det ingen gräns på antal nummer du kan använda.

Skriv copy med siffror i rubriken. Här är fyra exempel från Buzzfeed, bland annat rubriken "31 Products You'll Wish You'd Bought Years Ago Because They're Immediately Useful".

Buzzfeed är, som du kan se, mästare på att använda siffror i rubrikerna.

Ska du använda frågor när du skriver copy?

Det ska du definitivt! 

En fråga som rubrik ger en tydlig indikation till läsaren vad hen kan förvänta sig av texten och om den vill veta svaret på frågan. Frågor väcker även automatiskt tankar, om än omedvetet, hos läsaren. Öppna frågor är passande om du vill uppmuntra till diskussion eller reflektion. Om målet i stället är att väcka nyfikenhet är slutna frågor perfekt. Men borde man använda frågor i brödtexten? Ja, det kan ge en skön paus för läsaren och förvarna om vad som komma skall. Det gör det lättare att hänga med, särskilt om det är en lång text. Bra, eller hur?

Att skriva en copy med frågor kan väcka nyfikenhet hos läsaren. Här är ett exempel på rubriken "Should You Make the Move? An SEO's Journey from Agency to In-House"

Skriv copy med starka ord

Skriv en mer slagkraftig copy genom använda starkare, mer specifika ord. På engelska kallas dessa ord för power words. Istället för att kombinera flera ord kan ett enda måla en tydligare bild utan att förlora innebörden. Istället brukar texten upplevas som mer träffsäker, varierad och tightare.

 

  • Svår situation dilemma
  • Liten skillnad → nyans
  • Väldigt modig → heroisk

Gå igenom WordStream lista 352 Copywriting Power Words to Use for Content That Pops om du är mer intresserad av fler power words.

Avsluta med ingressen

Efter rubriken är ingressen din andra chans att få din läsare så pass intresserad att hen vill läsa resten av texten. Det är alltså en viktig del som inte ska försummas. Att sluta med ingressen brukar förenkla processen. Det är nämligen inte ovanligt, särskilt för lite längre text, att innehållet ändras under arbetets gång. Genom att skriva ingressen sist behöver du inte skriva om den. Dessutom har du i slutet stenkoll på din text och vet vad det är som får den att sticka ut. Ta till vara på det och få fram det i ingressen också.

Skriv för att väcka nyfikenhet

På tal om nyfikenhet så är det ett utmärkt sätt att fånga och behålla din läsares intresse. George Loewenstein, professor inom beteendeekonomi, har forskat om psykologin bakom nyfikenhet. Han har identifierat fem komponenter som gör människor nyfikna, något du kan utnyttja i din marknadsföring:

Skriv copy som väcker nyfikenhet. Rubriken "Tv-kocken: Så tar du pastan till nya höjder" får läsaren att känna att annonsören vet något som de själva inte gör.

I den här annonsen antyder avsändaren att de vet något som mottagaren inte vet.

På tal om nyfikenhet så är det ett utmärkt sätt att fånga och behålla din läsares intresse. George Loewenstein, professor inom beteendeekonomi, har forskat om psykologin bakom nyfikenhet. Han har identifierat fem komponenter som gör människor nyfikna, något du kan utnyttja i din marknadsföring:

  • Ställ en fråga som väcker nyfikenhet
  • Påbörja en sekvens av händelser men avsluta den inte, exempelvis en historia utan ett slut 
  • Gör något oväntat
  • Antyd att du har information som läsaren inte har
  • Antyd att läsaren visste något förut som de nu har glömt bort 

Försök att använda 2 eller 3 av dessa metoder i din text och läsaren kommer inte kunna hålla sig från att läsa!

Ingen vill ha FOMO

Fear of missing out, sense of urgency – kärt barn har många namn och används flitigt inom marknadsföring. När läsaren känner att den kommer gå miste om en möjlighet som kanske inte kommer erbjudas en gång till är det inte ovanligt att folk att ta beslut.

 

Använd ord som nu, idag eller tillfällig för att skapa känslan av brådska. ”7 sätt att öka din försäljning idag” är exempelvis en mer lockande rubrik än ”7 sätt att öka din försäljning”. 


Du kan få samma effekt genom att antyda att läsaren gör ett misstag, troligtvis för att den inte vet bättre, exempelvis ”7 fel du gör när du försöker öka din försäljning”.

Om du vill göra en djupdykning i ämnet rekommenderar jag WP Swings artikel.

 

I Google Search Ads är det till exempel inte ovanligt att annonsörer poängterar att de erbjuder ett tidsbegränsat erbjudande, just för att det är en så effektiv teknik att driva in trafik. Läs den här guiden för fler tips på hur du lyckas med dina Google Search Ads.

Skriv copy som skapar FOMO och nyfikenhet samtidigt. Rubriken "Experten varnar: Många betalar för mycket" gör just detta.
Skriv copy som ger läsaren FOMO. AirBnb skapar det när de i sin copy berättar att ett boende är ett sällsynt fynd eftersom det ofta är bokat.

Här är två exempel på hur annonsörer kan skriva copy för att ge läsaren FOMO
– antingen över att gå miste om ett populärt boende eller för att man inte vet något som andra vet.

Skriv till en kompis

En bra skriven copy är lätt för läsaren att hänga med i, dels vill du att din mottagare förstår vad du vill förmedla men en lättförståelig text uppfattas även som mer pålitlig. Om det känns knepigt att få till tonaliteten finns det några enkla riktlinjer du kan följa:

  • Skriv som du pratar
  • Skriv i du-form
  • Använd en idé per mening
  • Använd helst bara ett kommatecken per mening

Om du vill se om din text håller måttet kan du använda dig av Barstol-testet. Fråga dig själv om du skulle säga den här meningen i en bar, pratandes med en kompis. Om svaret är nej borde du skriva om din text.

But you are free-tekniken

But you are free-tekniken går ut på att be sin kund göra något samtidigt som du säger att dem inte måste göra det. I Christopher J. Carpenter metaanalys av 42 studier om tekniken framgår det att personer är mer villiga att göra något när dem känner att de inte måste. Det kan röra sig om att donera mer pengar eller bevara en enkät.

I din copy är den här tekniken inte bäst för att påverka en kund i valet mellan att köpa och inte köpa. Däremot kan tekniken guida personen till en viss person eller passa i andra, icke köprelaterade fall.

Några exempel skulle kunna vara:

  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev, du kan självklart avprenumerera när du vill
  • Det är paketet passar de flesta av våra kunder, men du får själv avgöra vad som fungerar just för dig
  • Vi tror att du skulle vara intresserad av det här materialet, men du vet bäst!
  • Vi skulle uppskatta om du lämnade en recension, men gör det bara om du har tid

Början och slutet är mest minnesvärd

Det är mer troligt att vi kommer komma ihåg början eller slutet av en frekvens. Därför är rubriken och avslutet på din text värd att lägga lite extra energi på.

  • Skriv en uppseendeväckande introduktion som tydligt förmedlar vad läsaren kommer få ut av texten
  • Avsluta texten med en sammanfattande lista av texten eller som påminner om alla fördelar, hamra in din USP eller en kärnfull mening som summerar ditt budskap
  • Tänk på ordningen när du använder listor i till exempel produktbeskrivningar, över tjänsters eller produkters fördelar eller skriver en listbaserad artikel (som den här)
  • Ämnesraden i dina mail hamnar också under den här kategorin

Vad kan du göra för kunden?

Rent krasst är det så är de flesta av dina kunder mer intresserad av sig själva än av ditt företag. Därför ska du lägga krutet just på kunden och vad du hjälpa till med. Fokus ska därför inte ligga på din produkt eller tjänst, utan på vilka fördelar det ger kunden. Därför är det viktigt att du känner din målgrupp och ge en motivering som tilltalar den. Flytta fokus från “Vi har…” till “Du får…” så är du på rätt väg!

Det är en skillnad mellan funktioner och fördelar och det är viktigt att ha de två delarna separerade. Säg att ditt företag precis har lanserat en robotgräsklippare med ännu längre batteritid. Det är lätt att börja fokusera på själva batteriet, hur det är utformat och vilka tekniska aspekter det har. För din läsare är det däremot intressant vad det innebär för dem – att de snabbare kan njuta av att ha hela trädgården nyklippt och allt som kommer med det. Kunna leka fritt, äta middagar utomhus och ligga på en filt och sola.

Skriv copy med kunden i fokus.

Klarna rabblar inte de olika funktionerna utan fokuserar istället på vad det i praktiken ger för fördelar till sina kunder.

Skriv en copy full av känslor

När en mottagare blir emotionellt engagerad av din text är det större chans att innehållet stannar kvar i personens medvetande. Personligen minns jag bäst reklamer som fått mig att skratta eller bli berörd, samma kanske gäller för dig. Men att faktiskt skriva en copy som väcker känslor kan vara knepigt, men i grund och botten handlar det om den klassiska skrivregeln ”show, don’t tell”.

Lauren Minning, som bloggar för ActiveCampaign, har ett klockrent exempel från tv-serien The West Wing. Det är så bra att jag i princip kommer kopiera det rakt av. I ett avsnitt ska presidenten hålla ett TV-sänt tal för att annonuce att ett rymdskepp landat på Mars.

Så här ser talet ut först:

Det ursprungliga talet från serien West Wing. Talet är "Good morning, I'm speaking to you live from the west wing of the White House. Today we have a very unique opportunity to take part, live, in an extremely historic event that..."

Efter en omskrivning ser det istället ut såhär:

Det omskrivna talet från serien West Wing. Talet är "Good morning. 11 months ago a 1 200 pund space-craft blasted off from Cape Canaveral, Florida. 18 hours ago it landed on the planet Mars. You, me, and 60,000 of your fellow students across the country, along with astro-scientists and engineers from the jet propulsion lab in southern California, NASA Houston, and right here at the White house are gonna be first to see what it sees. And to chronicle the extraordinary voyage of an unmanned ship called Galileo V."
  • Genom att poängtera hur lång resan har varit och hur tung raketen är målas inte bara en bild för lyssnarens inre, utan det trycker även på vilket gigantiskt projekt det var varit
  • Att en rymdraket landat på Mars är unikt. Det behövs inte överdrivas eller broderas ut. Ibland är enkelhet mest effektfullt
  • I första versionen är det fokuset på talaren, han talar från en specifik plats. I andra versionen är det en stund som de delar oberoende om du är president i Washington, jobbar för NASA eller en student. Tonen är mer personlig
  • Talet säger inte åt lyssnarna att de borde vara exalterad, men att påminna åskådarna om att de kommer vara de första i världen att se bilderna gör en exalterad.

En läsare upplever inte något som storslaget eller magiskt bara för att du säger det, den måste själv uppleva det. Så rabbla inte känslor, beskriv i stället vad det är som får dig att känna just dem känslorna.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.