facebook

Annonsering Facebook Messenger - Guide

I denna guide kommer vi instruera dig hur du göra annonsering på facebook messenger!

Innehållsförteckning

Facebook Messenger

Det är ingen nyhet att människor tycker om att kommunicera i skrift, detta är något som vi har gjort genom många år. Däremot har sätten hur man kommunicerar i skrift utvecklats enormt. Idag är en av de mest använda meddelandeapparna i världen – Facebook Messenger. Enligt Facebook själva är det över 900 miljoner människor som använder Messenger varje månad, dessutom skickas det över 1 miljard meddelanden mellan företag och personer varje månad. Under det senaste året har antalet meddelanden som skickas mellan privatpersoner och företag fördubblats. En enorm utveckling under bara det senaste året! 

Vad är en annons på Facebook Messenger?

Om du använder Facebook samt Messenger så har du garanterat stött på någon form av annons. När man pratar om annonsering Facebook Messenger så kan man tänka på olika typer av annonser. Vanlgitvis tänker man på tre olika varianter, annonser på Messengers startsida (i din inbox), sponsrade meddelanden eller annonser i ditt nyhetsflöde med messenger som call-to-action. I denna guide kommer vi gå igenom annonser som dyker upp mellan dina meddelanden på Messenger

Varför ska man använda sig av annonsering Facebook Messenger?

facebook-messenger-annonser

Som vi tidigare nämnt i denna guide så är Facebook Messenger en väldigt populär meddelandeapplikation i hela världen. Kommunikationen mellan företag och privatpersoner har även fördubblats det senaste året. Det är helt enkelt en plattform som ständigt är under utveckling och som blir mer och mer populärt. Denna typ av annonsering är ett populärt alternativ för de företag som vill få en ökad spridning på sina annonskampanjer. Du kan rikta annonsering på Facebook Messenger mot personer utifrån vad man har för intressen, geografisk plats, kön, ålder samt mycket mer. Du behöver inte ha haft någon relation med personerna sedan innan utan det är ett bra sätt för att hitta många nya kunder. Genom att rikta annonseringen till rätt målgrupp är det stor sannolikhet att hitta många nya personer som är intresserade av ditt företag.  

 

Med annonsering på facebook messenger kan du: 

  • Få fler följare 

  • Få nya kunder 

  • Engagera kunder/följare 

  • Driva trafik till din hemsida  

  • Rekrytera personal  

  • Samt mycket mer!! 

Så kommer du igång!

För att komma igång med annonsering på Facebook Messenger behöver du först och främst ha ett konto på Facebook. Du behöver även skapa en egen profil till ditt företag. Detta gör du under avsinttet ”Sidor”, där väljer du att skapa en ny sida och följa de olika stegen. När företaget har en sida ska du skapa ett Business Manager-konto. Detta gör du genom denna länk: https://business.facebook.com/overview 

Sedan behöver du ha sidrollen administratör, redigerare eller annonsör. Ännu ett steg innan du kan annonsera på facebook messenger är att du behöver lägga till betalningsmetod. Detta gör du enkelt i Meta Business Suite genom att gå till ”Inställningar för annonskonto” och sedan väljer du ”Betalningsinställningar”.  

OBS! Du måste vara administratör för att kunna göra detta.  

 

När du gjort dessa steg är du redo att komma igång med annonseringen!

facebook-messenger-annonsering

Så gör du, steg för steg!

Äntligen kan vi komma igång med att börja annonsera på facebook messenger! Här tar jag med er steg för steg, hur du enkelt gör en annons. 

Det primära verktyget som man jobbar i är Facebook Ads Manager. Här skapar du och analyserar dina olika kampanjer. Vid en kampanj på facebook är det tre olika nivåer, en kampanj, en annonsuppsättning samt en annons. Det som är grunden för hela din annons är kampanjen. 

1. Gå till Ads Manager och välj "Skapa kampanj"

Börja med att gå till Facebook Ads Manager och tryck uppe i det högra hörnet på ”Skapa Kampanj”.

instruktion skapa annons facebook messenger

2. Välj kampanjmål

Sedan behöver du välja ett kampanjmål. Det finns sex olika kampanjmål: 

  • Medvetenhet
  • Trafik
  • Interaktion
  • Leads
  • Appkampanj
  • Försäljning
För att din annons ska visas i Messenger-inkorgen kan du INTE välja målsättning medvetenhet eller interaktion, endast de fyra andra. 
 
Vilket kampanjmål du väljer beror på vad för typ av annons du ska göra samt vad syftet med annonsen är. 
annonsering facebook messenger kampanjmål

3. Ställ in ditt Ad-Set

Budget och målgrupp

Beroende på vilket kampanjmål man har valt är det lite olika saker som man behöver ställa in i sitt Ad-Set. Däremot behöver du alltid ställa in din budget, startdatum samt när du vill att kampanjen ska sluta. När du ska ställa in budget kan vi välja daglig budget eller en livstidsbudget.

Sedan ska du även välja målgrupp, vilka är det som ska se dina annonser? Här kan du välja geografisk plats, ålder, kön, språk samt detaljerad inriktning. 

annonsering facebook messenger budget
annonsering facebook messenger målgrupp

Placering

annonsering facebook messenger placering

Utöver detta ska du välja ”placeringar”. Då vi ska göra annonsering på facebook messenger ska vi välja den placeringen. Om man vill använda Messenger-inkorgen behöver man enligt Facebook även välja Facebook-flödesplaceringen.

Välj ”Manuella placeringar” och sedan bockar du endast i ”Messenger inkorgen” samt ”Facebook-flödet”. 

På bilden ser du vilka rutor du ska bocka i, samt hur din annons kommer visas i Messenger-inkorgen.  

4. Dags att skapa din annons!

Vid annonsering på Facebook Messenger behöver du välja formatet ”En bild eller video” då du ska välja att ha en bild. Tänk på att du ska välja en bild som väcker intresse för att uppmuntra personen som ser den att klicka sig vidare på din annons. För det är ju det vi vill? Få personerna att upptäcka oss och vårt företag!

Vid ”Annonsinnehåll” väljer du att ladda upp den önskade bilden. Du skriver även en primär text och en rubrik som kommer visas vid din annons. 

Under ”Destination” väljer du om du vill skicka personerna till en webbplats, Facebook-evenemang eller till ett telefonsamtal. 

Nu är du redo att äntligen publicera din annons! Tryck på ”Publicera” nere i det högra hörnet. 

 Om du valt att annonsen ska starta direkt kommer den behöva granskas av Facebook först och sedan inom någon timme kommer den gå live!

Summering Annonsering Facebook Messenger

 

Som sagt är Facebook Messenger en av de mest använda meddelandeapparna i världen och det sker en enorm utveckling år efter år – allt fler människor använder och börjar använda denna app. Därför är detta ett väldigt populärt alternativ för företag som vill få en ökad spridning på sina annonskampanjer!

Du kan med enkelhet rikta annonserna mot anpassade målgrupper som du själv väljer för att träffa rätt med dina annonser och hitta nya kunder. Denna typ av annonsering är väldigt effektiv för att nå nya kunder och följare!

Våga testa dig fram och kom igång med annonsering på facebook messenger med hjälp av denna guide! 

 

 

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.